Gå til innhold

DPF - rensing eller delete?


X5Norseman
 Share

Anbefalte innlegg

Fikk opp gult varsel om DPF i dag, på min 2007 X5 3.0D, ringte litt rundt å sjekka priser for å fjerne DPF og omprogrammere, det lå på ca 10K, evt rens og regenerering lå på ca 4K. Bilen har gått 230K, snakket med en ansatt på BOSCH verksted, som mente det kunne være glødeplugg som gjorde at bilen ikke regenererte seg selv også, og at filtrene skulle ha lengre levetid enn 230K, men skal ta en diagnose. Noen her som har erfaring med rens/regenerering? BOSCH tilbyr dette, men jeg trodde at om filteret er gåent så er det gåent? Mest lyst til å fjerne faenskapet lol noen tips til firmaer som er flinke på Østlandet?

Endret av X5Norseman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW hadde vel egentlig definert levetiden til 200k km, men det er mange av disse som har greid seg lengre. Hva slags feilmelding fikk du? Hvis du har et bakgrunnsproblem som fører til at filteret ikke regenererer eller tetter seg så blir det selvfølgelig ingen varig løsning å kjøre en rens. Filteret kan være gåent, men det kan også være noe mindre problem som fører til at det ikke regenererer, så om du kjører en rens og fikser årsaken så kan du muligens ha det i mange år til. Selvfølgelig greit å ta delete, men også ikke så dumt å ha et fungerende filter liggende om man skal selge videre eller må ha det til PKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk opp gul melding - Partikkel filter - mulig å fortsette reisen, mulig tap av motorkraft, få problemet sjekket hos BMW. Ja, du har gode poenger der, takk for tips! Fikk time for diagnose hos BOSCH på Sofiemyr om ett par uker, så får de prøve å finne roten til problemet, er det filteret så får jeg prøve en rens i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forventet levetid på mitt DPF ca 200kkm, og min bil har gått 235kkm. Dette er info jeg får fra bilen når jeg leser av med feilkode leser/ISTA.

Så gjør det de andre her inne foreslår først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, CrZyWiz skrev:

Sjekk at det ikke ligger inne feilkode på EGR.

Deretter sjekker du at motor faktisk får ordentlig driftstemperatur under kjøring. 

Takker, godt tips! Will do! Kommer med update etter diagnose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...