Gå til innhold

Bytte av multimedia og skjerm.


Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Bmw E61 sen 2009mod. Har den minste skjermen og den enkleste programvaren eller hva man skal kalle det. Ikke navigasjon og bare CD og AUX. Men jeg har det "nyeste" idrive hjulet med alle knappene rundt. 

Kunne tenkt meg DAB+, bluetooth tilkobling på spilleren og større skjerm med "nyere programvare" slik som det er på de nyeste E6x modellene.

Har dere noe å anbefale? Vil helst ikke ha noe Kina skjerm. Nermest mulig orginalt. Bli ikke noe klokere av google. Pris er heller ikke så nøye... bare det er pent, skikkelig gjennomført og funker bra.

Mvh. Nybegynner

20220501_154445.jpg

20220501_154450.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha det originalt er det CIC med combox som gjelder. Dette er uten tvil det som passer bilen best, men selv dette er nærmere 15 år gammelt nå, noe man må ta høyde for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Øyvind L. skrev:

Originalt er alltid best. Oppgradere du til CIC så kan du få den med orignal DAB+, men det krever en del jobb med ledningsnettet å bytte til CIC og ettermontere COMBOX.

Ettersom e6x aldri ble levert med DAB+ må man handle inn både CIC til e6x og CIC til en bil som kom med DAB+ (f.eks. X5) og deretter lage en hybrid-CIC av disse.

Langt fra umulig, men kanskje ikke det man starter først med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et 15 år gammelt originalt CIC-system, som allerede var teknologisk utdatert da det ble lansert, kan på ingen måte konkurrere med et moderne Kina-system. Ikke engang på pris. Du får et fullintegrert Kina-system til din bil som visuelt er umulig å skille fra originalt. Kun skjermen erstattes, alt annet beholdes og virker som før. iDrive-hjulet ditt fungerer med det nye systemet. Inkluderer mulighet for DAB+ som er bedre enn originalt i selv de dyreste og mest moderne biler (vis meg f.eks. hvem som har opptaksmuligheter, eller kan spole tilbake for å høre hva som ble sagt en gang til, dette er mulig med appen DAB-Z). Ryggekamera, frontkamera, surroundview, Bluetooth handsfree. Integrert Apple CarPlay og Android Auto.

Noen drawbacks er det:

- Radio-knappen på iDrive-hjulet bringer deg til den originale radioen. På noen modeller kan heller ikke Tel-knappen mappes til det nye systemet. Andre knapper som Menu, Option, Back og NAV fungerer. Dreiehjulet fungerer overalt.

- For et velfungerende handsfree bør du klippe av den interne mikrofonen i Kina-systemet og montere på en ekstern mikrofon.

- En ordentlig kjørekomputer finnes ikke i Kina-systemet, så du må inn på den gamle iDrive for å lese av forbruk (som du kan veksle til og fra med et tastetrykk).

- Selv om grensesnittet er til forveksling likt det nyeste fra BMW (du kan endre til ulike skins), så mangler den dynamikken, dvs. det er mest statiske bilder uten info som oppdateres i realtid fra bilens hjerne.

Kan du leve med dette, så er jeg ikke i tvil om hva som er det beste. Overhodet ingen tvil. Husk at folk bytter moderne EVO-systemer i nyere biler til dette Kina-systemet.

Her er et par sider du kan lese deg opp på. Forumet er for BMW F30, men samme gjelder for alle BMW-er, og du vil se at folk med alle mulige modeller deltar i debatten, enkelt og greit fordi dette er det stedet på nettet som har mest info og kompetanse.

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1699764

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1832178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, awt skrev:

Ettersom e6x aldri ble levert med DAB+ må man handle inn både CIC til e6x og CIC til en bil som kom med DAB+ (f.eks. X5) og deretter lage en hybrid-CIC av disse.

Langt fra umulig, men kanskje ikke det man starter først med. :)

Det er sant. Er litt mer arbeid enn på feks E9x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lysken skrev:

Et 15 år gammelt originalt CIC-system, som allerede var teknologisk utdatert da det ble lansert, kan på ingen måte konkurrere med et moderne Kina-system. Ikke engang på pris. Du får et fullintegrert Kina-system til din bil som visuelt er umulig å skille fra originalt. Kun skjermen erstattes, alt annet beholdes og virker som før. iDrive-hjulet ditt fungerer med det nye systemet. Inkluderer mulighet for DAB+ som er bedre enn originalt i selv de dyreste og mest moderne biler (vis meg f.eks. hvem som har opptaksmuligheter, eller kan spole tilbake for å høre hva som ble sagt en gang til, dette er mulig med appen DAB-Z). Ryggekamera, frontkamera, surroundview, Bluetooth handsfree. Integrert Apple CarPlay og Android Auto.

Noen drawbacks er det:

- Radio-knappen på iDrive-hjulet bringer deg til den originale radioen. På noen modeller kan heller ikke Tel-knappen mappes til det nye systemet. Andre knapper som Menu, Option, Back og NAV fungerer. Dreiehjulet fungerer overalt.

- For et velfungerende handsfree bør du klippe av den interne mikrofonen i Kina-systemet og montere på en ekstern mikrofon.

- En ordentlig kjørekomputer finnes ikke i Kina-systemet, så du må inn på den gamle iDrive for å lese av forbruk (som du kan veksle til og fra med et tastetrykk).

- Selv om grensesnittet er til forveksling likt det nyeste fra BMW (du kan endre til ulike skins), så mangler den dynamikken, dvs. det er mest statiske bilder uten info som oppdateres i realtid fra bilens hjerne.

Kan du leve med dette, så er jeg ikke i tvil om hva som er det beste. Overhodet ingen tvil. Husk at folk bytter moderne EVO-systemer i nyere biler til dette Kina-systemet.

Her er et par sider du kan lese deg opp på. Forumet er for BMW F30, men samme gjelder for alle BMW-er, og du vil se at folk med alle mulige modeller deltar i debatten, enkelt og greit fordi dette er det stedet på nettet som har mest info og kompetanse.

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1699764

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1832178

Ok. Men hvordan er lydkvalitet på kina kontra orginalt?😊 Har du anbefaling på hvilkeb type skjerm jeg eventuelt burde kjøpe? Ser det er mange typer😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Lysken skrev:

Et 15 år gammelt originalt CIC-system, som allerede var teknologisk utdatert da det ble lansert, kan på ingen måte konkurrere med et moderne Kina-system. Ikke engang på pris. Du får et fullintegrert Kina-system til din bil som visuelt er umulig å skille fra originalt. Kun skjermen erstattes, alt annet beholdes og virker som før. iDrive-hjulet ditt fungerer med det nye systemet. Inkluderer mulighet for DAB+ som er bedre enn originalt i selv de dyreste og mest moderne biler (vis meg f.eks. hvem som har opptaksmuligheter, eller kan spole tilbake for å høre hva som ble sagt en gang til, dette er mulig med appen DAB-Z). Ryggekamera, frontkamera, surroundview, Bluetooth handsfree. Integrert Apple CarPlay og Android Auto.

Noen drawbacks er det:

- Radio-knappen på iDrive-hjulet bringer deg til den originale radioen. På noen modeller kan heller ikke Tel-knappen mappes til det nye systemet. Andre knapper som Menu, Option, Back og NAV fungerer. Dreiehjulet fungerer overalt.

- For et velfungerende handsfree bør du klippe av den interne mikrofonen i Kina-systemet og montere på en ekstern mikrofon.

- En ordentlig kjørekomputer finnes ikke i Kina-systemet, så du må inn på den gamle iDrive for å lese av forbruk (som du kan veksle til og fra med et tastetrykk).

- Selv om grensesnittet er til forveksling likt det nyeste fra BMW (du kan endre til ulike skins), så mangler den dynamikken, dvs. det er mest statiske bilder uten info som oppdateres i realtid fra bilens hjerne.

Kan du leve med dette, så er jeg ikke i tvil om hva som er det beste. Overhodet ingen tvil. Husk at folk bytter moderne EVO-systemer i nyere biler til dette Kina-systemet.

Her er et par sider du kan lese deg opp på. Forumet er for BMW F30, men samme gjelder for alle BMW-er, og du vil se at folk med alle mulige modeller deltar i debatten, enkelt og greit fordi dette er det stedet på nettet som har mest info og kompetanse.

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1699764

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1832178

Alle disse drawbacksene du nevner er jo deal breakere om man er opptatt av estetisk og originalt oppsett.

Kina kopi er og blir en kopi i mine øyne.

CIC ser formidabelt mye bedre ut en CCC, og det fungerer med alle systemer i bilen da E60/61 kom med CIC på slutten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/2/2022 at 9:17 AM, BMWnybegynner said:

Ok. Men hvordan er lydkvalitet på kina kontra orginalt?😊 Har du anbefaling på hvilkeb type skjerm jeg eventuelt burde kjøpe? Ser det er mange typer😊

I min bil er lyden fenomenal, mye bedre enn originalt, men jeg har også ettermontert ekstern forsterker og originale Harman Kardon høyttalere. Normalt er det ingen hørbar forskjell fra originalt. Du kan teste selv på forhånd: Spill musikk fra en mobil over AUX-kontakten, du kan forvente tilsvarende eller bedre. Noen sliter litt, ser at det ofte løses med en ekstern DAC. Er du i Trondheim, så kunne du fått sett og hørt.

Alle modeller kommer fra samme 1-2 produsenter eller så. Et paradigmeskiftet kom med Snapdragon 625 CPU og 4 GB RAM, så velg minimum det. For eksempel: https://www.aliexpress.com/item/32898657670.html

Viktig at det gjøres godt forarbeid før kjøp, bruk god tid på dette. Jeg kan bistå med innspill og vurderinger om du velger denne veien.

 

On 5/2/2022 at 4:19 PM, Kjennern said:

Alle disse drawbacksene du nevner er jo deal breakere om man er opptatt av estetisk og originalt oppsett.

Som sagt er det umulig å skille dette fra originalt visuelt sett, så hva tenker du på når du skriver estetikk? Kun skjermen er ny, den monteres der den originale sitter. Du kan til og med få CIC-grensesnittet, om du vil. Ekstern mikrofon kan naturligvis monteres på original plassering i taket. Ingen synlige kabler, ingen synlige endringer. Før du starter bilen og blir slått av dette moderne grensesnittet på skjermen. Eller du kan velge at den starter i det gamle iDrive, om du vil ha alt gammelt.

 

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...