dopus Skrevet Juni 19, 2022 Share Skrevet Juni 19, 2022 (endret) Har i den siste tiden oppdaget at interiør lyset flimrer (kartlampe og disse fører og passasjer lysene i taket). Ganske irriterende. Det er VELDIG synlig Det flimrer når motor er på, det flimrer når motor er av og tenning på, men dersom jeg skrur tenning helt av og så på igjen så ser det ut til at flimringen stopper, eller flimrer betraktlig mindre. Ut i fra det jeg kan se så ser det ut til at det kun gjelder innvendinge lys og ikke frontlykter osv, Har noen vært borti noe lignende? Endret Juni 19, 2022 av dopus Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 19, 2022 Share Skrevet Juni 19, 2022 Høres ut som dårlig jording eller modul som styrer pærene. Du har ikke fått varsel om strømtrekk eller dårlig batteri i det siste? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet Juni 19, 2022 Forfatter Share Skrevet Juni 19, 2022 (endret) Nei. Ingen varsel. Men batteriet er fra når bilen var ny, så mulig d kan ha noe å si? Ingen flimring om jeg skrur på lyset etter at jeg hsr skrudd av tenningen. Ei heller flimring i utvendig belysning. Kun innvendig belysning i taket og søleputt lysene i dørene. Hvis jeg skrur av tenningen med "kart"lyset på så flimrer den helt til den skrur seg av selv (etter ca 10 sekunder). Skrur jeg det på rett etter på, fremdeles med tenningen av så flimrer ikke lyset. Skrur jeg på tenningen igjen da så flimrer det fortsatt ikke, men starter jeg bilen så går det kun et par sekunder før den begynner å flimre igjen. Endret Juni 19, 2022 av dopus Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 19, 2022 Share Skrevet Juni 19, 2022 Kan skje merkelige ting med gammelt batteri. Her virker det som at alt er "ok" fram til du starter motor og får på noe last på batteriet, deretter blir det tull. dopus reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet Juni 19, 2022 Forfatter Share Skrevet Juni 19, 2022 1 minutt siden, E.C. skrev: Kan skje merkelige ting med gammelt batteri. Her virker det som at alt er "ok" fram til du starter motor og får på noe last på batteriet, deretter blir det tull. Hadde ikke skadet med nytt batteri uansett, med tanke på at det gamle er over 9 år gammelt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet Juni 19, 2022 Forfatter Share Skrevet Juni 19, 2022 Men ikke noen form for feilmeldinger eller andre symptomer. Når jeg kom til å tenke på det så hadde jeg vedlikeholdslader på bilen for noen uker siden, og den viste ikke full ladet selv etter 10 timer (10t x8A=80AH) Burde jo vært full ladet...Hmm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet Juni 19, 2022 Forfatter Share Skrevet Juni 19, 2022 Sjekket litt på nettet . Ser Thansen.no har Exide EK950 til 2500 (tilgjengelig lokalt), noe poeng å gå opp til 105 for 500kr mer i pris?? Thansen var 2000 billigere enn mekonomen. og 1200 billigere enn GS (gs har bosch, men samme AH og batteritype (AGM)) Antar at dette batteriet passer i en 2013 f11. http://exide.info/spec/ek950.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 19, 2022 Share Skrevet Juni 19, 2022 Har Exide selv, ikke hatt lenge nok til å vurdere kvaliteten, men ingen problemer så langt. dopus reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet Juni 19, 2022 Forfatter Share Skrevet Juni 19, 2022 (endret) Satt på batterilader, så får eg se om det er fulladet i morgen tidelig, og om problemet med flimring fortsatt er til stede. Blir nok nytt batteri uansett pga batteriets alder. Endret Juni 19, 2022 av dopus Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Juni 19, 2022 Share Skrevet Juni 19, 2022 Jeg har SK1050 i F01, det har passert 4 år og er fremdeles tipp topp så tror Exide er godt valg. Kjøpte det som et alternativ til det originale "BMW" batteriet som stod i bilen som jeg mener var Varta silver dynamic, dette kostet bortimot det doble av Exide/Sønnak og det syntes jeg ikke det var verdt den gangen. dopus reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet Juni 19, 2022 Forfatter Share Skrevet Juni 19, 2022 Til 2500 hos thansen så e det en ganske ok pris ek 1050 koster 2990 ek 950 koster 2500. Siden orginal størrelsen har holdt, så tror eg at går for 95ah utgaven. Hpi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet Juni 20, 2022 Forfatter Share Skrevet Juni 20, 2022 (endret) Kjøpte et 95ah batteri, Da jeg hadde kommet så langt at jeg skulle ta det gamle batteriet ut ser jeg at det gamle er 105ah. Tenke f""#¤n. Drit i. inn med ESYS og endret batteri til 95 (eller var det 90) i esys og registrerer nytt batteri med ista. pitte litt mindre enn orginalen, men tror det skal gå helt fint. Det er 95ah som kommer opp som batteri type på dem forskjellige nettsidene som selger batterier, for min bil. Så det går nok helt fint. Jeg pleier å vedlikeholdslade av og til både på vinter og sommer. Har i tillegg kodet start/stop slik at funksjonen er skrudd av som standard når man starter bilen. Kjapp test viser at kupe lysene ikke flimrer nå, men sølepytt lysene i dørene fremdeles har bitte litt flimring. Tipper det er FRM modul som må byttes dersom jeg skal bli kvitt det. Endret Juni 20, 2022 av dopus Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet Juni 21, 2022 Forfatter Share Skrevet Juni 21, 2022 Noen med sonnax/exide sk/ek serie AGM batterier som vet hvor jeg skal koble til Ventilasjons slangen. prøvde å finne tilkoblingen . Den var lett synlig på orginal batteriet ( som også er AGM), men kunne ikke finne noe tilkobling på det nye batterier da jeg holdt på med batteri skiftet. Har lest i etterkant at alle AGM batterier også pleier å ha tilkobling for ventilasjon. Så dersom noen har innstallert batteritypen (Hadde ikke du det? @Hpi) Hvor kobler dere til lufteslangen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Juni 21, 2022 Share Skrevet Juni 21, 2022 (endret) 53 minutter siden, dopus skrev: Noen med sonnax/exide sk/ek serie AGM batterier som vet hvor jeg skal koble til Ventilasjons slangen. prøvde å finne tilkoblingen . Den var lett synlig på orginal batteriet ( som også er AGM), men kunne ikke finne noe tilkobling på det nye batterier da jeg holdt på med batteri skiftet. Har lest i etterkant at alle AGM batterier også pleier å ha tilkobling for ventilasjon. Så dersom noen har innstallert batteritypen (Hadde ikke du det? @Hpi) Hvor kobler dere til lufteslangen? På både F01 og i3 har jeg måtte dra nippelen av det gamle batteriet og flytte over til det nye. på SK1050 sitter hullet til nippel ved + polen. Se bilde Endret Juni 21, 2022 av Hpi dopus reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet Juni 21, 2022 Forfatter Share Skrevet Juni 21, 2022 1 time siden, Hpi skrev: På både F01 og i3 har jeg måtte dra nippelen av det gamle batteriet og flytte over til det nye. på SK1050 sitter hullet til nippel ved + polen. Se bilde Takk for info. Får ta en ekstra kikk i dag. Da får jeg set etter et luftehull i batteriet , og se om jeg kan flytte nippelen også fra det gamle batteriet. Takk for info. Dette er ikke noe som kommer fram om man tar et søk på nettet Hpi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå