Gå til innhold

M57D30 motorproblemer aka nøtteknekkeren

tobiastorvik
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, tobiastorvik skrev:

Såpass? Jeg har kjøpt ny bosch + lånt fra en annen bil uten forskjell 🤔

Mulig det ikke er luftmengdemåler siden du kryssbyttet fra en annen bil også. Opplevde akkuratt det samme med lillebrors 120d også. Da bestilte vi en brukt fra Litauen gjennom ebay og da ble det også i orden. Men mulig ditt problem ikke ligger i luftmengdemåler🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

22 minutter siden, Enes Yakici skrev:

Mulig det ikke er luftmengdemåler siden du kryssbyttet fra en annen bil også. Opplevde akkuratt det samme med lillebrors 120d også. Da bestilte vi en brukt fra Litauen gjennom ebay og da ble det også i orden. Men mulig ditt problem ikke ligger i luftmengdemåler🤔 

Feilen kan jo være lik uansett, så jeg skal absolutt ha det i bakhodet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ingvaldsen skrev:

Vist bilen ikke er trimmet har du altfor høyt ladetrykk, høres ut som vnt justerer feil eller står fast i feil posisjon på feil tidspunkt og fører til for my motstand

har bilen uoriginal turbo eller gått over lengere tid med defekt vakum styring ?

hadde startet så smått med å koblet ut vakumstyring til turbo, har du fortsatt problemer etter 3000omd så står vnt spjell fast i feil posisjon

fungerer den fint etter 3000 uten vakum så har du feil på vakumlinja

Har nå prøvd uten vakuum tilkoblet vgt kontrolleren, får ladetrykk på 3000rpm og ryker litt sort, men føles som bilen går som den skal da.

hva bør neste steg være?

ny original vgt kontroller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, tobiastorvik skrev:

Har nå prøvd uten vakuum tilkoblet vgt kontrolleren, får ladetrykk på 3000rpm og ryker litt sort, men føles som bilen går som den skal da.

hva bør neste steg være?

ny original vgt kontroller?

Prøvde å sette inn vgt kontroller fra en annen bil, samme feil.

så da kan det være følgende?:

-Turbo?

-Elektrisk feil som gjør at vgt kontroller ikke opererer som den skal?

-Eller noe annet jeg overser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, tobiastorvik skrev:

Prøvde å sette inn vgt kontroller fra en annen bil, samme feil.

så da kan det være følgende?:

-Turbo?

-Elektrisk feil som gjør at vgt kontroller ikke opererer som den skal?

-Eller noe annet jeg overser?

vgt justeringen skal ikke tukles med med mindre du har profesjonelt utstyr for å kalibrere den igjen, med måleur og gitt åpning ved gitt vakum.. dette blir ofte slurvet med av de som selger "ny" turbo til 3000kr, samtidig som det blir brukt uoriginale deler.

når du allerede har tuklet med den så er du på villspor, ny turbo som kun garret har tuklet med er det som gjelder.

men vist vi legger det at du har tuklet med turbo til side så bør  du starte med å fornye alt på vakumsiden, vi snakker jo om over 20 år gamle deler... 

nye slanger, nye akumulator, ny ventiler osv.. kun av orignaldel eller pierburg

dårlige motorfester, vakumtilførsel dit og ventil for justering av motorfeste er også viktig siden det kan føre til tap av vakum.

hjelper ikke det så er det ny turbo fra bmw eller garret som gjelder, men fornying av vakumsystem er uansett viktig.

har opplevd at stag går lett og vakumklokke reagerer fint på vakum, samtidig som at vgt spjell ikke gjorde jobben sin

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo lader ikke noe særlig på tomgang (sånn +/-). Sammenlign din verdi for luftmasse og manifold-trykk mot andres verdier for å vurdere om du har en verdi helt ute på tur. Trykksensoren (MAP) kan du teste manuelt ved å mekke til noe beholder/slange med håndpumpe og manometer, da kan du se om motorhjernen får riktige verdier (ha på tenning og se på live-data med sensor tilkoblet), LMM får du ikke testet på samme måte, men den skal lese av ganske likt som andres biler når den er på tomgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

vgt justeringen skal ikke tukles med med mindre du har profesjonelt utstyr for å kalibrere den igjen, med måleur og gitt åpning ved gitt vakum.. dette blir ofte slurvet med av de som selger "ny" turbo til 3000kr, samtidig som det blir brukt uoriginale deler.

når du allerede har tuklet med den så er du på villspor, ny turbo som kun garret har tuklet med er det som gjelder.

men vist vi legger det at du har tuklet med turbo til side så bør  du starte med å fornye alt på vakumsiden, vi snakker jo om over 20 år gamle deler... 

nye slanger, nye akumulator, ny ventiler osv.. kun av orignaldel eller pierburg

dårlige motorfester, vakumtilførsel dit og ventil for justering av motorfeste er også viktig siden det kan føre til tap av vakum.

hjelper ikke det så er det ny turbo fra bmw eller garret som gjelder, men fornying av vakumsystem er uansett viktig.

har opplevd at stag går lett og vakumklokke reagerer fint på vakum, samtidig som at vgt spjell ikke gjorde jobben sin

Jeg tok nøye målinger av lengde på staget for å lett kunne justere tilbake slik det var originalt, så den biten er grei.

angående vakuumsystemet så har jeg skiftet alt. Pierburg ventil, nye slanger.

jeg har også prøvd å koble vakuumlinja direkte til ventil da for å utelukke feks linje til egr, motorlabber og bkf.

Det å skifte turbo må være siste utvei da dette er både en stor jobb og også en relativt kostbar jobb, derfor vil jeg prøve å gjøre alt annet først. 

Mye av delene jeg har skiftet er også prevantivt vedlikehold og ikke KUN fordi motor ikke går skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, E.C. skrev:

Turbo lader ikke noe særlig på tomgang (sånn +/-). Sammenlign din verdi for luftmasse og manifold-trykk mot andres verdier for å vurdere om du har en verdi helt ute på tur. Trykksensoren (MAP) kan du teste manuelt ved å mekke til noe beholder/slange med håndpumpe og manometer, da kan du se om motorhjernen får riktige verdier (ha på tenning og se på live-data med sensor tilkoblet), LMM får du ikke testet på samme måte, men den skal lese av ganske likt som andres biler når den er på tomgang. 

Verdier ser egentlig bra ut bortsett fra luftmasse, men dette kan også skyldes mangel på luft/for mye luft.

har laget til manometer på innsuget og avleste verdier på mapsensor er lik det som viser på manometer. Da trekt ifra atmosfæriske trykket på 1bar ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok prøvd enda en brukt LMM fra riktig bil/motor og sjekket om den må kodes inn, let litt i dieseltråden (sikkert lettest via google) da det har vært tatt opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, tobiastorvik skrev:

Jeg tok nøye målinger av lengde på staget for å lett kunne justere tilbake slik det var originalt, så den biten er grei.

angående vakuumsystemet så har jeg skiftet alt. Pierburg ventil, nye slanger.

jeg har også prøvd å koble vakuumlinja direkte til ventil da for å utelukke feks linje til egr, motorlabber og bkf.

Det å skifte turbo må være siste utvei da dette er både en stor jobb og også en relativt kostbar jobb, derfor vil jeg prøve å gjøre alt annet først. 

Mye av delene jeg har skiftet er også prevantivt vedlikehold og ikke KUN fordi motor ikke går skikkelig.

bytte turbo på gammel m57 er fort gjort og relativt billig, får ny original turbo hos gs eller koed for 7-8k 

nesten ingenting å demontere for få den ut, har du downpipe uten katter på så tar du den rett ned uten noe styr

1 minutt siden, E.C. skrev:

Jeg hadde nok prøvd enda en brukt LMM fra riktig bil/motor og sjekket om den må kodes inn, let litt i dieseltråden (sikkert lettest via google) da det har vært tatt opp der.

har den nye lmm likt delenr som den gamle så er det plug and play, på 1gen m57 var det 3 forskjellige nr på lmm.  2 av de går om verandre etter min erfaring

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, E.C. skrev:

Da vil det være lmm nr 4 jeg prøver 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

bytte turbo på gammel m57 er fort gjort og relativt billig, får ny original turbo hos gs eller koed for 7-8k 

nesten ingenting å demontere for få den ut, har du downpipe uten katter på så tar du den rett ned uten noe styr

har den nye lmm likt delenr som den gamle så er det plug and play, på 1gen m57 var det 3 forskjellige nr på lmm.  2 av de går om verandre etter min erfaring

Min har 468 originalt og den nye har nr 527, dei to er like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tobiastorvik skrev:

Skal sjekke pris på ny turbo så får jeg se om jeg bare peiser på å skifter denne..

Bilen har fortsatt katalysator, men downpipe er ganske kurant å demontere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, tobiastorvik said:

Da vil det være lmm nr 4 jeg prøver 😅

Du kan ta det motsatt veg. Putt din LMM i noen andres bil som går normalt og se hva den måler på tomgang, plott gjerne verdier (forventet vs. faktisk). Hvis verdiene er ok der så er det ikke den og du har nok en peker mot turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tobiastorvik skrev:

var vell akkurat det jeg gjorde på gammle e39'n engang i tiden, ville nok utelukket lmm mtp dine symptomer

regner med den har samme problem om du kjører med lmm frakoblet ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...