Gå til innhold

Prøver å finne ut kvifor bilen min lugger under køyring, Carly diagnose ga meg mykje info en del, men eg har ikkje nok kunnskap til å skjønne kva som er feil. Er her nokon som kan hjelpe?


David I.
 Share

Anbefalte innlegg

Diagnosen er fra feilkode 004862, "Air system, air to EGR mass flow plausibility"

Fra Carly freeze frame:

"Engine speed: 2052 rpm
Coolant temperature (sensor reading before correction): 49 degC
maximum rail pressure of the last 10ms: 556 bar
Injection quantity - target value without quantity compensation control: 6 mg/stroke
Air mass per cylinder: 282 mg/stroke
Boost pressure - actual value: 1035 hPa
Battery voltage detected: 14500 mV
Ambient pressure: 1004 hPa
current engine status: 16
Air temperature HFM - from sensor characteristic: 25 degC
Air temperature after intercooler: 21 degC
dynamically adapted air mass: 276 mg/hub
EGR rate - target value: 42
EGR mass flow: 46 kg/h
EGR rate - actual value: 40
Exhaust gas pressure in front of the turbine - unfiltered: 1234 hPa
Correction amount of the FMO for exhaust gas relevant control circuits: 1 mg/hub
Operating mode - status: 1048577 hex
Current gear: 2nd
Throttle valve - actual position from sensor characteristic: 4%
Boost pressure actuator - output duty cycle: 89%
Swirl flap - actual position from sensor characteristic: 25%
EGR valve - actual position from sensor characteristic: 64%
Unused environmental condition: 255"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 2011 E91 320D n47, motoren har vært sånn sidan eg kjøpte den for 6mnd sidan, og ser i service hefte at det var sånn heilt tilbake til 2016. Har nettopp kjøpt nye dekk med M-Sport dimensjon so det burde ikkje være noko problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Ingvaldsen said:

Hvilken bil er det snakk om? Har det blitt gjort noe rett før den begynte å lugge ? Som feks nye dekk?

Det er en 2011 E91 320D n47, motoren har vært sånn sidan eg kjøpte den for 6mnd sidan, og ser i service hefte at det var sånn heilt tilbake til 2016. Har nettopp kjøpt nye dekk med M-Sport dimensjon so det burde ikkje være noko problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Otis said:

Hadde ikke n47 og n57 problemer med egr ventilen som kan lekke kjølevæske og dermed lugger?

Evt så er egr kokset igjen og skaper problemer.

Okei! Då har eg noko å gå etter. Veit du om det er mulig å fikse dette eller må eg til med ny EGR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Otis said:

Er det koks, fjernes koksen. 

Er det lekkasje, skiftes egr. 

Sikker på at det ikke er lugging i drivverket? 

Veit ikkje korleis eg kan kjenne forskjellen, men det skjer kun med lite eller ingen gass, so eg vil tru at det er motoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...