Gå til innhold

Er det noko forskjell på 325i n52 2.5 literen og 325i n53 3.0 liter motorene når det kjem til effekt og pålitelighet?


David I.
 Share

Anbefalte innlegg

1 hour ago, awt said:

N52 er nok bedre når det kommer til pålitelighet, mens N53 kan «trimmes» til samme effekt som x30i.

N52 går for å være hakket mer pålitelig, men vet ikke om det er så stor forskjell i praksis. Du slipper å tenke på HPFP i N52 da, og ettersom den ikke er direkteinnsprøytet, er avleiringer på innsugsventiler mindre vanlig. Jeg har kjørt N53 i mange år nå, og er godt fornøyd. Er det 325i med 3.0, så er det egentlig en strupet 330i. Eneste forskjellen er innsug og software. 3.0-versjonen er merkbart sterkere i mellomregisteret, men på en sprint er de nok ganske like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, *MrB* said:

N52 går for å være hakket mer pålitelig, men vet ikke om det er så stor forskjell i praksis. Du slipper å tenke på HPFP i N52 da, og ettersom den ikke er direkteinnsprøytet, er avleiringer på innsugsventiler mindre vanlig. Jeg har kjørt N53 i mange år nå, og er godt fornøyd. Er det 325i med 3.0, så er det egentlig en strupet 330i. Eneste forskjellen er innsug og software. 3.0-versjonen er merkbart sterkere i mellomregisteret, men på en sprint er de nok ganske like.

Ja, det gir vel meining. Virker som at forskjellene ikkje er betydelig nok til å bry seg egentlig. Føler du at din n53 er en solid daglig bil? Blir den dyr å drifte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en E92 325 med N53B30 i mange pr. Der var det null utlegg på motor ut over vanlig service. Men kjørte den ikke så mye pr år. (Varierte mellom 5 og 10000km). I dag kjører jeg en 523i med N53B25. Den har jeg hatt siden 2014, og har kjørt den ca 90000km totalt. Bilen brukes til slt mulig. Inkl en del hengerkjøring. Dysene ble byttet på teknisk aksjon like etter jeg kjøpte, og HPFP røk i fjor. Sistnevnte koster ca 12k for kun delen. Fordelt på antall år jeg har hatt den, er det imidlertid ikke en dyr bil å eie. 
 

Ser ingen grunn til å styre unna hverken N52 eller N53. Ut fra alder og kjørelengde er det gode motorer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, *MrB* said:

Hadde en E92 325 med N53B30 i mange pr. Der var det null utlegg på motor ut over vanlig service. Men kjørte den ikke så mye pr år. (Varierte mellom 5 og 10000km). I dag kjører jeg en 523i med N53B25. Den har jeg hatt siden 2014, og har kjørt den ca 90000km totalt. Bilen brukes til slt mulig. Inkl en del hengerkjøring. Dysene ble byttet på teknisk aksjon like etter jeg kjøpte, og HPFP røk i fjor. Sistnevnte koster ca 12k for kun delen. Fordelt på antall år jeg har hatt den, er det imidlertid ikke en dyr bil å eie. 
 

Ser ingen grunn til å styre unna hverken N52 eller N53. Ut fra alder og kjørelengde er det gode motorer. 

Flott! Virker som en veldig attraktiv motor, ønsker å bli kvitt traktoren min.. Er det bakhjulstrekk på de du har eig? I så fall, korleis har det gått i vinter sesongene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N52B25 har jeg ingen erfaring med, men den kom i 2 effektversjoner: 177hk og 218hk. B25 og B30 skal være ganske identiske i grunnkonstruksjon sålenge det er innenfor samme motorkode.

11 hours ago, David I. said:

Flott! Virker som en veldig attraktiv motor, ønsker å bli kvitt traktoren min.. Er det bakhjulstrekk på de du har eig? I så fall, korleis har det gått i vinter sesongene? 

Ja. Bakhjulsdrift og manuell kasse. Har fungert fint på all slags føre. N53B30 passer generelt veldig fint i E9X.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...