Gå til innhold

lekker olje fra kamakselsensor, noen som vet hvorfor


e39mikkel
 Share

Anbefalte innlegg

tror det lekker olje fra kamakselsensoren min (den som ligger på passasjersiden av bilen). jeg tror at det lekker olje fra kamakselsensoren fordi at mens jeg sto på tomgang i kø i går kødda turtallet og den døde plutselig på meg (fikk startet den igjen men vet at dette er et symptom på dårlig sensor). har fått byttet begge kamakselsensorene i år, og synes at det er rart at den har lekket så mye olje (er litt under minimum på peilepinnen) ser også litt ut som at det er en liten lekkasje fra toppdekselpakningen selv om også den er blitt byttet i år.

motorlampa lyser også men dette kan være fordi at en lambdasonde som er ødelagt som også fører til et ganske høyt drivstofforbruk

så det jeg lurer på er det virkelig kamakselsensoren som er ødelagt igjen eller er det en annen del?

image.png.705a685d238f1df030101794e5fa8f9a.png

image.png.35f15984d6858fce824d6a18cba2d741.png

image.png.d38ca64f767aac1a6dcb4bc3a52dd28d.png

edit la ut ganske likt innlegg for noen dager siden men fikk ikke svar

Endret av e39mikkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Slavearbeider'n said:

Det sitter en o-ring på sensoren. Den kan være dårlig og tørr, derfor lekker den. Bare å skru løs sensoren og se på tilstanden på o-ringen. Toppdekselpakninga de ser tørr ut på bildene men. Her må du uansett demontere og se hvor olja kan komme fra

Ok takk for svar, men er det slik at hvis pakningen til kamakselsensoren er dårlig så kan det lekke olje fra den? Vet ikke hva som ligger bak den.

Og vet du hvor jeg får kjøpt o-ringen separat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, e39mikkel skrev:

Ok takk for svar, men er det slik at hvis pakningen til kamakselsensoren er dårlig så kan det lekke olje fra den? Vet ikke hva som ligger bak den.

Og vet du hvor jeg får kjøpt o-ringen separat?

Pakninga er av gummi og vil tørke ut over tid. Jeg går utifra at du har e39 basert på nikket ditt. Så du har enten m52 eller m54 motor. Plasseringen av sensoren er lik på begge motorene, så ledes er delen den samme også.

O-ringen er eneste tettningen mot blokka. Når den blir gammel så blir den hard og vil ikke lenger tette like godt som da den ble ny.

Du skal ha del nr 6 på bildet. Delen kan du enten ringe inn og bestille over tlf hos koed. Da sender gutta der en i posten med brev. Eller så drar du fysisk til enten en bmw forhandler eller GSbilder og bestille o-ringen over disk der.53C71048-CCE2-4E82-BB14-9ABDEDD06FB0.thumb.png.459ce70ede0a1b830bf3419006ba9db2.png22D9FA8A-BDE1-42B7-A7C3-BF4441C9F46E.thumb.png.fec470dddf173b3b0b92436a71189268.png

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Slavearbeider'n said:

Pakninga er av gummi og vil tørke ut over tid. Jeg går utifra at du har e39 basert på nikket ditt. Så du har enten m52 eller m54 motor. Plasseringen av sensoren er lik på begge motorene, så ledes er delen den samme også.

O-ringen er eneste tettningen mot blokka. Når den blir gammel så blir den hard og vil ikke lenger tette like godt som da den ble ny.

Du skal ha del nr 6 på bildet. Delen kan du enten ringe inn og bestille over tlf hos koed. Da sender gutta der en i posten med brev. Eller så drar du fysisk til enten en bmw forhandler eller GSbilder og bestille o-ringen over disk der.53C71048-CCE2-4E82-BB14-9ABDEDD06FB0.thumb.png.459ce70ede0a1b830bf3419006ba9db2.png22D9FA8A-BDE1-42B7-A7C3-BF4441C9F46E.thumb.png.fec470dddf173b3b0b92436a71189268.png

tusen takk for svar, ikke lett å ha gammel bil når man ikke kan så mye om å skru osv :) 

jeg fikk kamakselsensoren byttet hos bavaria da jeg ikke hadde peiling selv, og kjøpte en febi sensor og kan godt hende at det ikke fulgte med ny o-ring og det kan vel ha ført til denne lekkasjen. 

da skal jeg få bestilt o-ringen i morgen og satser på at det er slutten på ihvertfall det problemet.

bare for å klarifisere, så er det den øverste svarte som må ha o-ringen byttet ( den til venstre på bildet, ble no rart med kameravinkelen)? den er ikke like full av olje som den nederste (høyre) men det er vel fordi at det drypper ned vil jeg tro.

image.thumb.png.2b28f4f920148c67b8d15fc555baee01.png

 

fikk også et par dråper olje på hånda når jeg følte meg litt inn nærmere kupeeen her. var ikke så ille men merket at en ledning og no greier var litt glatte. (var også noe som hadde litt overflaterust eller lignende der men det bekymrer jeg meg ikke over

image.thumb.png.54990a2c058f56490c97f2481249059a.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke så mye da jeg kjøpte min første e46 for 8 år siden. Nå har jeg skrudd så mye at jeg snart kan skru e46 i blinde. Nå holder jeg på med motorbytte og alt det det medfører. Så her er det bare å krumme nakke og prøve å tørre. Det finnes uendelig med ingormasjon inne på forumet her og på internett. Gamle bmw’er kan du holde i gang bare å se på videoer på youtube😅

Den sensoren som sitter under kamsensoren er til solenoiden til vanosen. Den øverste av de to må ha ny sensor ja. 
Hvis du synes bilen kutter litt så vil jeg anbefale å skru ut tennpluggene og se om det kan være overslag i plugg hullet av olje eller bensin. Det kan fort kødde til tenninga. Olja du fikk på fingrene kommer nok av at toppdekselpakningen lekker. Selvom den er forholdsvis ny så kan den være montert feil eller uten dreibond på halvmånene bak mot torpedoveggen

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Slavearbeider'n said:

Jeg kunne ikke så mye da jeg kjøpte min første e46 for 8 år siden. Nå har jeg skrudd så mye at jeg snart kan skru e46 i blinde. Nå holder jeg på med motorbytte og alt det det medfører. Så her er det bare å krumme nakke og prøve å tørre. Det finnes uendelig med ingormasjon inne på forumet her og på internett. Gamle bmw’er kan du holde i gang bare å se på videoer på youtube😅

Den sensoren som sitter under kamsensoren er til solenoiden til vanosen. Den øverste av de to må ha ny sensor ja. 
Hvis du synes bilen kutter litt så vil jeg anbefale å skru ut tennpluggene og se om det kan være overslag i plugg hullet av olje eller bensin. Det kan fort kødde til tenninga. Olja du fikk på fingrene kommer nok av at toppdekselpakningen lekker. Selvom den er forholdsvis ny så kan den være montert feil eller uten dreibond på halvmånene bak mot torpedoveggen

ok skjønner, så jeg bør bestille typ denne? https://www.gsbildeler.no/motor_og_clutch-folere/kamakselsensor_eksos_innsug_febi___68779?oq=kamakselsensor 

og kjøpe en slik o-ring som du linket til? har allerede byttet sensoren i år men den er relativt billig selv for meg som er student.

men det er vel ok at jeg ikke bytter topddekselpakning enda vel? og ser at du nevner at den kan lekke pga feil dreibond eller montert feil. dette virker som er ganske riktig da selve toppdekselet ikke ligger helt flatt ned men har et par mellomrom her og der (litt rart da verksted byttet dette for meg)

har ikke sted å skru men dette er vel en fiks som er ganske smertefri ser det ut som. fikk hjelp med å bytte den andre kamsensoren som er på førersiden og da ble det mye demontering for å få den byttet

og takk for fin hjelp! fint å få mer kunnskap om det man selv eier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, e39mikkel skrev:

men det er vel ok at jeg ikke bytter topddekselpakning enda vel? og ser at du nevner at den kan lekke pga feil dreibond eller montert feil. dette virker som er ganske riktig da selve toppdekselet ikke ligger helt flatt ned men har et par mellomrom her og der (litt rart da verksted byttet dette for meg)

Hvis du hadde et verksted til å bytte pakningen for deg og det fortsatt lekker så er det vel reklamasjon på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...