AndyP Skrevet Oktober 16, 2022 Share Skrevet Oktober 16, 2022 (endret) Har en 2016-modell X5 e40 som har gått 140 000 km. Den har dessverre luftfjæring bak. Bilen synker på begge sider innimellom, spesielt etter at den kjøres korte strekninger (f.eks. flyttes noen meter på gårdsplassen). Siden den bare synker periodisk, antar jeg at det ikke er lekkasje i belgene (belgene ble også sjekket på Bavaria i april i år, uten at de fant feil med dem). Jeg regnet derfor med at feilen lå i ventilblokka (ventil som etter korte turer periodisk ikke lukker skikkelig), og byttet komplett kompressor med ventilblokk (byttet den selv; original del. Byttet samtidig skrukoplingene mellom slangene og ventilblokka). Bilen fortsetter å synke etter at den flyttes korte strekninger. Ingen feilmeldinger vises når dette inntreffer. Er det noen som vet hva dette kan være? Endret Oktober 16, 2022 av AndyP Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 16, 2022 Share Skrevet Oktober 16, 2022 Synker den helt ned? Jeg hadde lest ut data fra høydesensorene for å se hva de får med seg når du flytter bilen, altså både før og etter flytting. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndyP Skrevet Oktober 16, 2022 Forfatter Share Skrevet Oktober 16, 2022 Jepp. Synker helt ned. I løpet av veldig kort tid (først venstre side, deretter følger høyre side etter). Alt skjer i løpet av maks 5 minutter. Jeg regner med at jeg trenger diagnoseutstyr for å lese ut data fra høydesensorene (?) Jeg har dessverre ikke slikt utstyr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 16, 2022 Share Skrevet Oktober 16, 2022 Du trenger det ja, høres ut som en kraftig feil i høydesensor(er). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndyP Skrevet Oktober 16, 2022 Forfatter Share Skrevet Oktober 16, 2022 (endret) Er dette sensorene som nevnes?: https://www.gsbildeler.no/epc_delekatalog-bakaksel-33_1907 Er det håp om at problemet løser seg dersom jeg bytter disse sensorene, eller bør jeg stille en diagnose først? Minner samtidig om at det ikke vises noen feilmelding på skjermen på dashbordet. Endret Oktober 16, 2022 av AndyP Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 16, 2022 Share Skrevet Oktober 16, 2022 Ikke kjøp sensorer først! Ta dog gjene en titt under bilen for en visuell inspeksjon. PS: Vi får ikke sett del på linken når bil ikke er valgt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndyP Skrevet Oktober 16, 2022 Forfatter Share Skrevet Oktober 16, 2022 Skiltnummer: CV81328. GS delekatalog: https://www.gsbildeler.no/epc_delekatalog Seksjon 33: Bakaksel. Bilde 7: "Ride-height sensor". Tror disse muligens er til automatisk justering av xenonlys, men kanskje de har flere funksjoner? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 16, 2022 Share Skrevet Oktober 16, 2022 Det er begge deler som du er inne på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndyP Skrevet Oktober 16, 2022 Forfatter Share Skrevet Oktober 16, 2022 Den er god! Da skal jeg som en start ta en visuell kontroll av dem, og hvis behov smøre opp bevegelige funksjoner i staget, og smøre opp kontaktene. PS! Kan disse også eventuelt være en feilkilde?: GS delekatalog: Seksjon 33: Bakaksel. Bilde 12. Del 13: "Styreenhet luftfjær". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 16, 2022 Share Skrevet Oktober 16, 2022 Ja, men kjøp aldri deler før feilsøking mossing 92 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndyP Skrevet Oktober 16, 2022 Forfatter Share Skrevet Oktober 16, 2022 Det er nok en god plan Har du/dere tips til hvilket diagnoseverktøy jeg bør kjøpe? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Oktober 16, 2022 Share Skrevet Oktober 16, 2022 14 minutter siden, AndyP skrev: Har du/dere tips til hvilket diagnoseverktøy jeg bør kjøpe? Yes, alt står her:https://bimmers.no/forums/forum/87-koding-og-diagnose/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndyP Skrevet Oktober 16, 2022 Forfatter Share Skrevet Oktober 16, 2022 (endret) Takk for lenke! Hva med Bimmergeeks Protool eller iCarsoft CR Pro? Er disse tilstrekkelige for å gjøre diagnosejobben? Endret Oktober 16, 2022 av AndyP Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 16, 2022 Share Skrevet Oktober 16, 2022 Ja, jeg har begge (Protool Master) og iCarsoft BM II (iCarsoften mest rettet mot bmw). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndyP Skrevet Oktober 16, 2022 Forfatter Share Skrevet Oktober 16, 2022 Jeg ser at ISTA anbefales til BMW F15. Men kabel kan kun kjøpes gjennom nettbutikken Fruugo, så vidt jeg kan se; en nettbutikk som ikke leverer varene man bestiller. Vet dere om et annet, mer seriøst sted hvor kabelen kan kjøpes? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå