Gå til innhold

Luftfjæring synker periodisk

AndyP
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 2016-modell X5 e40 som har gått 140 000 km. Den har dessverre luftfjæring bak. Bilen synker på begge sider innimellom, spesielt etter at den kjøres korte strekninger (f.eks. flyttes noen meter på gårdsplassen). Siden den bare synker periodisk, antar jeg at det ikke er lekkasje i belgene (belgene ble også sjekket på Bavaria i april i år, uten at de fant feil med dem). Jeg regnet derfor med at feilen lå i ventilblokka (ventil som etter korte turer periodisk ikke lukker skikkelig), og byttet komplett kompressor med ventilblokk (byttet den selv; original del. Byttet samtidig skrukoplingene mellom slangene og ventilblokka). Bilen fortsetter å synke etter at den flyttes korte strekninger. Ingen feilmeldinger vises når dette inntreffer.

Er det noen som vet hva dette kan være? 

Endret av AndyP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Synker helt ned. I løpet av veldig kort tid (først venstre side, deretter følger høyre side etter). Alt skjer i løpet av maks 5 minutter.

Jeg regner med at jeg trenger diagnoseutstyr for å lese ut data fra høydesensorene (?) Jeg har dessverre ikke slikt utstyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette sensorene som nevnes?: https://www.gsbildeler.no/epc_delekatalog-bakaksel-33_1907

Er det håp om at problemet løser seg dersom jeg bytter disse sensorene, eller bør jeg stille en diagnose først?

Minner samtidig om at det ikke vises noen feilmelding på skjermen på dashbordet.

Endret av AndyP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er god!

Da skal jeg som en start ta en visuell kontroll av dem, og hvis behov smøre opp bevegelige funksjoner i staget, og smøre opp kontaktene.

PS! Kan disse også eventuelt være en feilkilde?: GS delekatalog: Seksjon 33: Bakaksel. Bilde 12. Del 13: "Styreenhet luftfjær". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at ISTA anbefales til BMW F15. Men kabel kan kun kjøpes gjennom nettbutikken Fruugo, så vidt jeg kan se; en nettbutikk som ikke leverer varene man bestiller. Vet dere om et annet, mer seriøst sted hvor kabelen kan kjøpes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...