Gå til innhold

Misfire cylinder 6 M52TUB25


NA
 Share

Anbefalte innlegg

På min 1999 model 323 i med M52TUB25 motor med montert ESS kompressor kit og fekzen prog. motorstyring får jeg opp misfire cylinder 6 under akselerasjon full gass like oppunder 6000rpm(sperre på 7000rpm).

Det er alltid sylinder 6. Ingen andre feilkoder. Motorlampe lyser ikke, den bare kutter sylinder 6 både tenning og bensin. Tomgang, kaldstart, akselerasjon og allt annet fremstår som normalt. Alle plugger ser like ut og afr er perfekt i alle turtall områder.

Jeg har byttet rundt på coiler, dyser og tennplugger og problemet er fortsatt på cylinder 6. Dyser er testet i benk og funnet i orden. Plugger er nye og justert med rett gap.

Bilen har ny kvalitets walbro bensinpumpe, nytt filter, bensin trykk regulator justerbar med manometer så overvåker rett trykk. Ny lmm, veivaksel sensor, kam sensor, nytt supersprint eksosanlegg med nye katalysatorer. Ledningsnett til coiler var sprøtt og dårlig med høy ohm, dette er nytt nå original BMW. 

Kompresjonstest viser 14-14,3 bar på alle sylindere, målt med åpent gass spjeld og alle plugger ute på kald motor. Rele på ecu fjernet så pumpe og dyser deaktivert.

Trykktestet alle sylindere med hvert stempel på tdc. Har ikke leakdown kit, så bare hørt etter forskjeller om jeg hører trykk mellom sylindere, ut i veivhus eller eksos. Alle 6 hørtes like ut uten nevneverdig lekasje. Også trykktestet innsugsside og hadde noen lekkasjer som var minimale og ordnet. Fortsatt samme symptomer.

Mye som tilsynelatende er i orden og er klar over at noen av metodene her ikke 100%kan utelukke feil. Men vil høre om noen kan ha gode forslag før jeg eventuelt kjøper leakdown kit mm for mer nøyaktig feilsøking.

Takk for innspill.

 

DSC_1090.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke om du har testet signalføringen til dyse. Som du sier oppstår problemet ved høy rpm og det kan godt være at frekvensen blir for høy for kabelen dersom den har fått en mekanisk skade. Denne skaden trenger ikke synes, en god klem kan endre kabelens toleransegrense på høye frekvenser. Er det endret i tilkoblinger kan det være lurt å se på gjeldene ledere for injektor 6. På samme måte som originale motorstyringer kan feilen være i tilkoblinger internt i denne. Feilsøk med oscilloskop kan være til stor hjelp for å luke ut alle forslag her. Pico har noen rimelige pc modeller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, E.C. skrev:

Hadde ikke du dårlig komp @Slavearbeider'n?

Jeg vil tippe at om jeg tok en komp test før jeg blåste motoren på Rudskogen så hadde jeg sett at jeg hadde dårligere komp på sylinder 6 enn de andre. Det var jo den som røyl til slutt. 
Bilen var litt tungstarta ukene før og gikk litt rart på tomgang. Men føltes helt fin da jeg kjørte den, trakk som den skulle. Ingen feilkoder da jeg kjørte scan fra pit på banen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...