Gå til innhold

Koding av nye steering angle sensor - E60


Swear
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har byttet motor fra e60 530d 2004/5 model til 525d 2004/5 chassis. Donor bilen hadde aktiv steering, det har ikke bilen som motor ble satt i.

ECU ble overført fra donor bilen, det medførte da at det poppa feil koder for restrain, dtc osv. som jeg tror kan være pga at den kjenner ikke igjen steering angle sensor og at det gikk fra aktiv steering til inaktiv. 

Hva må jeg kode inn, evt hvordan koder jeg inn nye steering sensor? 

 

Nullstille feil, hjalp ikke.  Feilkodene dukker opp med engang, har ikke sjekka om det viser vinkel. Kalibrering husker jeg ikke hva var feil med.

 

 

Takk på forhånd

Laster ned ISTA for å kunne sjekke/gjøre flere ting

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fikk kalibrert denne med en del frem og tilbake via annen kjent diagnostikk, men feilkoder med dtc, restrain osv forsvant ikke. Virker som at bilen leter etter noe moduler som inactive steering ikke har, og dermed får også noe feilkoder på active steering

Er det noen som kunne hjelpe med å kode vekk aktive steering?

Endret av Swear
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
På 8.12.2022 den 6.47, Otis skrev:

Tror du må kalibrere i ISTA. Ikke helt sikker på om du også må kode bort aktiv styring, men tror det.

Fikk endelig koblet på ISTA og prøvd å kalibrere vinkel, men tror jeg sensor ble ødelagt. Før kalibrering viste den vinkel som den skulle i INPA, men nå viste den -1450 grader vinkel.

Som jeg har mistenkt så prøver den å kommunisere med aktiv-steering modul som ikke finnes der lenger.

Samtidig så er noen moduler som sier at det er feil chassis nummer. 

Har noen ideer/løsninger?

3.thumb.PNG.4bde26c8ce38487e9b436e9396c1f1a5.PNG2.thumb.PNG.361e7bdcd77767bcc92c33691307d874.PNG1.thumb.PNG.c80918af055a3c71b34dba0dce322088.PNG

image.thumb.png.1b0ee4f503289ab14676931e8ed10d28.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke ødelegge en modul ved å foreta en kalibrering.

For å komme videre, må man endre vin i hver modul, feks med winfkp. Også kode inn ny vo, deretter kode hver modul som klager, med feks ncs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Otis skrev:

Man kan ikke ødelegge en modul ved å foreta en kalibrering.

For å komme videre, må man endre vin i hver modul, feks med winfkp. Også kode inn ny vo, deretter kode hver modul som klager, med feks ncs.

Hva er vo?

Kode hva i modulene som klager? (etter bytting av vin nr i de)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vehicle Order, det som bestemmer utstyrslisten til alle moduler som skal standard kodes.

Det er to ting som modulene klager over, det ene er feil VIN, dette ordnes med winfkp, men jeg tror ikke dette MÅ ordnes for at ting skal fungere.
Det andre er at de har feil koding, da de tilhører en annen bil med annet utstyr. Da er det ting de ser etter som ikke eksisterer eller en annen måte de skal se etter ting på, som er problemet.
For å fikse dette, må de kodes på nytt, dette hentes fra VO, så om VO ikke stemmer, blir koding av modulene feil. Man selvsagt kode alle moduler manuelt og sette rett innstillinger manuelt, men det er svært tungvindt mange ganger og man kan lett bomme på innstillinger. Derfor standard koder man moduler, når man har skiftet de ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Bump.

Noe andre ideer/innspill?

Har lite lyst å kjøpe noe før jeg er 100% sikker på at det kommer til å hjelpe, ellers får jeg hele service senteret hos meg og en bil som koster mindre enn utstyr. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker at rundt 100 dollar for app + 50 dollar for bluetooth adapter blir for mye så har du ikke så mange andre valg enn å kjøpe deg en K+DCAN-kabel fra Ebay (2-500 kr), skaffe deg en laptop (om du ikke har en) og lese deg opp på koding av moduler med NCS Expert, samt hvordan du endrer vin med WinKFP. Det er på en måte ikke så mange andre alternativer, enten betaler man noen eller så kjøper man en løsning selv. Sistnevnte vil variere i pris avhengig av hvor mye egeninnsats man ønsker å legge ned. BMW er sånn sett veldig godt dokumentert på nett med mange forum og guides.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, E.C. skrev:

Hvis du tenker at rundt 100 dollar for app + 50 dollar for bluetooth adapter blir for mye så har du ikke så mange andre valg enn å kjøpe deg en K+DCAN-kabel fra Ebay (2-500 kr), skaffe deg en laptop (om du ikke har en) og lese deg opp på koding av moduler med NCS Expert, samt hvordan du endrer vin med WinKFP. Det er på en måte ikke så mange andre alternativer, enten betaler man noen eller så kjøper man en løsning selv. Sistnevnte vil variere i pris avhengig av hvor mye egeninnsats man ønsker å legge ned. BMW er sånn sett veldig godt dokumentert på nett med mange forum og guides.

Enig det du sier, men nå kommer en dumt spørsmål.

Dersom jeg endrer vin, kan det gi noe konsekvenser på krefter motor kommer til å gi? Altså med tanke på om modulenekommer til å tro at bilen har annerledes motor og evt mengde diesel/luft som blir tilført?

Har veldig lite lyst å gjøre noe med ecu som ikke jeg kan 'undo' uten at jeg er hundre prosent sikker på hva som må egentlig til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...