Gå til innhold

BMW E70 X5 uling fra diff?


325ie46
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, plutselig en dag begynte jeg å høre en uling fra min X5. Mistenkte først hjullager, men det er det mest trolig ikke. Lyden kommer først ved 60kmt og blir verre og verre dess høyere fart. Når jeg kjørt en stund kommer lyden også helt ned i 40kmt. Har ingenting med turtall, AC eller bremser å gjøre. Bilen er gått langt over 200k km.

Noen som har noen gode råd? Bytte diff? Diffolje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk olje på diff først? Deretter ta et valg? Eller er du sikker på at en diff er ødelagt?

Jeg kjøpte brukt diff fra ebay og fikk merkeverksted til å skifte. Dette var foran. Kosta meg ca 15k for 2 år siden, med alle bolter og litt preventivt deleskifte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Otis skrev:

Sjekk olje på diff først? Deretter ta et valg? Eller er du sikker på at en diff er ødelagt?

Jeg kjøpte brukt diff fra ebay og fikk merkeverksted til å skifte. Dette var foran. Kosta meg ca 15k for 2 år siden, med alle bolter og litt preventivt deleskifte. 

Ikke sikker på at diffen er gåen nei. Føler at lyden kommer fra diffen framme. Laget diffen din noen lyd før du byttet?

Skal få sjekket oljenivå på diff til helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lagde typisk hjullager lyd, og jeg trodde jo at det var hjullager, noe det også var! Men jeg hadde 2 stk dårlige hjullager og defekt diff!

Jeg hadde nettopp kjøpt bilen og hørte jo dette ved undersøkelse, før kjøp, men trodde jo ikke at det var defekt diff og begge hjullager.

Oljen min var mer metall enn olje vil jeg nesten påstå. Men jeg skiftet olje på den og kjørte vel 6 måneder til eller noe, før jeg skiftet diff. Det var OK å kjøre med, når man ikke kjører så fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Oppdatering: La om til sommerhjul pga vinterhjula var nesten 10 år gamle og slitt. Lyden er der enda, men jeg har kjørt en del med bilen i det siste og nå har lyden blitt verre. Det positive med det er at nå er det tydelig at det er ett eller flere hjullager på høyre side som er defekt. 

Problemet nå er at jeg finner ikke ut av hvilket hjullager det er som lager lyd. Absolutt null slakke i hjullageret framme eller bak når bilen er jekket opp og jeg rykker i hjulet. Noen som vet om noen måte å finne ut om det er hjullageret framme eller bak på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gamblet på hjullager foran, da de får mer sideveis belastning enn bak. Min er gått 247kkm og jeg har som sagt, skiftet begge hjullager foran. Mens bak er ingenting skiftet.

Det var helt umulig å kjenne at mine lager var defekt selv etter demontering. De var så "glatt" ved snurring i hånda mi. Men på bilen hørtes det helt jævlig ut.

De er relativt enkle å skifte, bare sjekk at du får løsnet drivaksel før du løsner for mye ting. Mener at det var 12 kant innvendig torx60 eller hva de heter. Tror ikke det var XZN.
Fulgte med vanlig TX60 6 kant på ettermarked lager, jeg brukte Febi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F46, skifta begge bakhjulslager lenge før dei foran va utslitt så det er ingen fasit.

Eg har brukt FAG lager frå autodoc, dei er så billige at det er berre å skifte alle 4 om du er i tvil. Så er det på stell i all overskueleg framtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde først ser var hjullager på min e87, viste seg at det var lager i diffen som var gåen. Dype spor i alle lagerbaner. Etter jeg overhalte diffen ble det bedre men det rumler fortsatt bak ved sakte kjøring. Lurer på om jeg også har gåen hjullager, til tross for at jeg sjekket dem med stetoskop. Knapt en lyd å høre og ingen slakke.

Spesielle greier 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...