Natrisha Skrevet Januar 26, 2023 Share Skrevet Januar 26, 2023 Hei! Jeg har kjøpt meg en 2004 E61 med M54 denne uken og jeg kjøpte den vel vitende om at den tappet seg for strøm. Forrige eier sa den tappet seg for strøm over natten.Er ny med BMW men har skrudd litt bil før og nå hører jeg at det summer i bilen når motor er av etter å ha flyttet den inn i garasjen. Jeg kjøpte for sikkerhets skyld nytt AGM batteri til den da jeg kjøpte den på mandag. Da var ikke lyden der. Etter å ha nerdet litt rundt på You tube regner jeg m at det er Disa som tuller. Men vet jo ikke…. Det er greit at ting skal surre litt etter at bilen er parkert men nå har dette surret et par timer og det er vel ikke riktig? Målte batteriet etter en liten kjøretur idag og bilen lader som den skal og batteriet viste 12.7. Etter noen timer …ca 3… i garasjen med den summingen så viste det 12.3. Parksensorene virker ikke ( det visste jeg og fixer det senere) og det eneste feil som kommer på displayet er det. Pluss at knappen viser grønt av/på og det trykker jeg bort. Kan det stemme at summelyden kommer fra Disa? Jeg har forsøkt å dra ut kontakten som sitter i bakkant men jeg syns det summet likevel… Hva annet elektrisk sitter under den? Jeg tør ikke dra ut kontakter jeg ikke vet hva er🤪 Bilen starter lett… går helt nydelig både på tomgang og ellers så jeg syns det er rart. Høres i allefall ut som noe elektrisk som surrer og går fra det området rundt den Disa saken. Var forresten ute i garasjen nå og da var det stille. Tok opp panseret.. fremdeles stille. Lukket panseret og da startet det opp igjen🤪 Veldig takknemlig for svar. Prøver å lese meg opp og lære mest mulig om bilen så jeg kan fixe selv men det tar litt tid for ei jente som har byttet bilmerke 😉😉 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Januar 26, 2023 Share Skrevet Januar 26, 2023 (endret) Ville no først sjekket opp i hva som faktisk trakk strøm før innkjøp av nytt batteri, men måle last ved multimeter på hver sikring etter at bilen har gått i sleepmodus (ca 17min. ...når P- ikke lyser lenger og ikke rør noen dører) går ikke bilen i sleep i det heletatt så ville sjekket med PC. Husk at skifte av batteri må kodes/ og eller registreres. Hva mener du med Disa? ..Eneste som suser i min M54 noen sek. etter at bilen er av er Justerenheten på innsuget. Edit. Disa ja, samme som Justerenhet. Slår den seg ikke av så ville no jeg bare byttet den, enkel sak. Det er jo plast skovler der og så de har en tendens til og ryke etterhvert. Måtte bytte på min da den passerte 300k. Endret Januar 26, 2023 av Reef89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Januar 26, 2023 Share Skrevet Januar 26, 2023 Husk å få kodet inn/registrert batteriet. Mye rart egentlig som kan trekke strøm på en gammel E61 og hvis du har alarm så kan det hende at du vekker bilen når du åpner/lukker panseret. Jeg hadde kanskje foreslått standard prosedyre for å lete etter strømtrekk på bil, som du finner mye av på Youtube. Av veldig E61-spesifikke ting så bør du kanskje sjekke at modulen i bagasjerommet ikke ligger under vann. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HakonLimseth Skrevet Januar 26, 2023 Share Skrevet Januar 26, 2023 (endret) Strømtrekk på e61 kan være så mangt, men en gjenganger er dårlig ibs. Ofte plugger folk ut kablene som fører til IBS, noe som på kort sikt fungerer, men vil over lengre tid ødelegge noe mer. Endret Januar 26, 2023 av HakonLimseth Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Natrisha Skrevet Januar 26, 2023 Forfatter Share Skrevet Januar 26, 2023 Tusen takk for tips dere😊Jeg skal sjekke det dere sier. Det er alarm på bilen ja så det med panser kan jo være noe. Vanskelig det her men da er det jo fint å kunne høre med dere som kan masse😉Bør jeg ta en diagnose kanskje? Skal på BMW i morgen da de hadde en sånn kampanje for å sjekke batterikabler. Dette var gratis. Men vil evt Disaen komme frem på diagnose? Det i bagasjen…. Er det under reservehjulet du mener? Sjekke for fukt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Natrisha Skrevet Januar 26, 2023 Forfatter Share Skrevet Januar 26, 2023 11 minutter siden, HakonLimseth skrev: Strømtrekk på e61 kan være så mangt, men en gjenganger er dårlig ibs. Ofte plugger folk ut kablene som fører til IBS, noe som på kort sikt fungerer, men vil over lengre tid ødelegge noe mer. Vil man ikke få feilkode da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Natrisha Skrevet Januar 26, 2023 Forfatter Share Skrevet Januar 26, 2023 15 minutter siden, Reef89 skrev: Ville no først sjekket opp i hva som faktisk trakk strøm før innkjøp av nytt batteri, men måle last ved multimeter på hver sikring etter at bilen har gått i sleepmodus (ca 17min. ...når P- ikke lyser lenger og ikke rør noen dører) går ikke bilen i sleep i det heletatt så ville sjekket med PC. Husk at skifte av batteri må kodes/ og eller registreres. Hva mener du med Disa? ..Eneste som suser i min M54 noen sek. etter at bilen er av er Justerenheten på innsuget. Edit. Disa ja, samme som Justerenhet. Slår den seg ikke av så ville no jeg bare byttet den, enkel sak. Det er jo plast skovler der og så de har en tendens til og ryke etterhvert. Måtte bytte på min da den passerte 300k. Jo jeg vil nå tro den gjør det når alt av lys slukkes? Det lille på girspaken også. Handle på GS da eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Januar 26, 2023 Share Skrevet Januar 26, 2023 5 minutter siden, Natrisha skrev: Vil man ikke få feilkode da? Bare på diagnose. IBS faulty. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Januar 26, 2023 Share Skrevet Januar 26, 2023 3 minutter siden, Natrisha skrev: Jo jeg vil nå tro den gjør det når alt av lys slukkes? Det lille på girspaken også. Handle på GS da eller? Tja, GS eller Koed.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Natrisha Skrevet Januar 26, 2023 Forfatter Share Skrevet Januar 26, 2023 3 minutter siden, Reef89 skrev: Bare på diagnose. IBS faulty. Aha nyttig å vite 🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Natrisha Skrevet Januar 26, 2023 Forfatter Share Skrevet Januar 26, 2023 3 minutter siden, Reef89 skrev: Tja, GS eller Koed.... Tusen takk🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Januar 26, 2023 Share Skrevet Januar 26, 2023 Reservehjulsbrønn ja. Mange som har hatt basseng der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Natrisha Skrevet Januar 26, 2023 Forfatter Share Skrevet Januar 26, 2023 Akkurat nå, E.C. skrev: Reservehjulsbrønn ja. Mange som har hatt basseng der. Da skal jeg ta en titt der i morgen når det er lyst. Det sitter en modul der gjør det ikke? Hva er den til? Har sett på så mye nå at jeg husker ikke 🤪 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Januar 26, 2023 Share Skrevet Januar 26, 2023 Mente å skrive moduler. Sitter både et par moduler og releér, avhengig av utstyrsnivå på bilen. PDC-modulen finner du der, bl.a. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Natrisha Skrevet Januar 26, 2023 Forfatter Share Skrevet Januar 26, 2023 1 minutt siden, E.C. skrev: Mente å skrive moduler. Sitter både et par moduler og releér, avhengig av utstyrsnivå på bilen. PDC-modulen finner du der, bl.a. Supert! Jeg sjekker!!😊😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå