Gå til innhold

E70 Bakluke sliter med å lukke seg ordentlig


krisring
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Vår E70 X5 (2009) har etter hvert fått et irriterende problem med bakluka. Ved åpning, uavhengig av om det er med knapp i bilen, håndtak på luka eller knapp på nøkkel, så åpnes den, men soft close-motoren (tror jeg det er) i nedre del (lasteluka) kjører opp og ned en 5-7 ganger. Samme gjør den ved lukking. Øvre del av luka går i lås på nedre del, og så begynner den motoren å dra luka ut og inn til den stopper. Da kan det hende luka har ca 1cm åpning, det kan være noe mindre, eller den kan ende med å bli lukket. Virker helt tilfeldig. Om det er litt åpning der, så varsler bilen at luka er åpen. Selv om den er i lås. Men den er da ikke dratt helt inntil. Må ofte prøve 5-6 ganger for å få lukket luka ordentlig.

Har hatt dette på merkeverksted, de satset på å bytte låsemotoren i lasteluka, siden det var u-bolten der som beveget seg opp og ned. Det hjalp ingenting.

Jeg prøvde å nappe ut plugg til låsemotor som gir signal om hvorvidt lasteluka er åpen eller lukket, i tilfelle det var noe med mikrobryteren der. Ingen bedring.

Fikk verkstedtime for mer avansert feilsøking, som visstnok pekte mot JBE-boks som sender ut signal om at bakluke er lukket (eller noe i den dur). Verksted ønsker å bytte JBE-boksen, fortsatt med forbehold om at det kan være noe annet som er feil. Jeg ønsker ikke å bruke over 11k (pris for ny JBE-boks med montering og programmering), i tillegg til de 8-9k jeg nå allerede har brukt på dette, for å kanskje løse problemet.

Er det noen her som har noen innspill?

Fant en youtube-snutt som viser akkurat den oppførselen bilen min har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, E.C. said:

Haha, verksted altså. Vi kan skyte inn en del til 11k som kanskje fikser problemet. 

Du kan ha ledningsbrudd fra låsen til JBE, da vil den slite med å vite status.

Takk for svar.

De mente den satt ved hanskerommet, men i infoskriv jeg har funnet fra BMW så ser det ut som den sitter baki? Under sikringsboks eller noe sånt? Hvordan får jeg til å måle ut om det er brudd her, kommer jeg til alle steder mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På E39 husker jeg at jeg hadde noe av det samme problemet. Da måtte jeg dytte låsen i lås med døren åpen og så dytte den enda litt lenger inn, om du skjønner. Da rekalibrerte den et eller annet. Verdt et forsøk. 

Ser også at en del har hatt problemer med noe kalt K70 releet. Ofte kan man plugge det ut og se over kontaktene og plugge inn igjen og da funker ting igjen. Ideelt sett bør det jo testes, men uansett. (men selv om det skulle funke igjen bør releet da byttes). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Takk for svar, alle. Jeg har kikket på ledningsnett mellom bil og bakluke. Noen sprekker i isolasjonen her og der, så jeg kommer nok til å gå over og "ekstraisolere" der den har sprukket opp, og så ta på ny filtteip utenpå for å beskytte kablene. Ingen brudd som jeg kunne se, og heller ingen åpenbare kortslutninger.

I ISTA får jeg ikke noen feilmelding som går på bakluka, men jeg får opp at den sier den er "Closed" uansett om den er åpen eller lukket. En stund siden jeg kikket på dette nå, men mener jeg tolket det som at det var nedre del (lås/mekanisme i lasteluka) som tror øvre del er lukket. Ellers ville vel ikke selve luka gått opp og ned som den skulle. Det er vel her verkstedet mente denne meldingen kommer fra JBE, og at det kunne være problemer med selve enheten.

Hvis jeg skulle velge å bytte JBE-enheten med en brukt del, hvor nøye er det at jeg finner eksakt riktig PN? Ser det er mange generasjoner av denne JBBF70-modulen. Jeg skjønner at jeg må kode inn riktig "ZB" i den. Men må jeg ha JBBF70 eller kan jeg bruke JBBFEIII? Mulig dette blir veldig spesifikt med tanke på å få noe særlig med svar.

Endret av krisring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skifter til JBE 3 så mo du kable om PDC og kode litt mer. Du burde bruke den som er til pre-lci.

Men kan du ikke ha feil på selve låsemekanismen? Evt tatt en ny kalibrering av bakluka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, Otis said:

Om du skifter til JBE 3 så mo du kable om PDC og kode litt mer. Du burde bruke den som er til pre-lci.

Men kan du ikke ha feil på selve låsemekanismen? Evt tatt en ny kalibrering av bakluka?

Jeg prøver nok å finne en JBE 2. Angående låsemekanismen, så har jo verkstedet byttet hele innsatsen. Jeg forsto det som at det de hadde byttet var hele den delen som sitter i lasteluka. Kalibrering av bakluka er jeg litt usikker på, er det der man dytter den helt opp til den stopper, og så lukker den igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Otis said:

Jeg tenkt du hadde elektrisk bakluke?

Ja, det stemmer. Men kalibreringen jeg nevnte er noe med disse "spindlene" eller gassfjærene som åpner og lukker luka. Noe med å "lære" bilen når luka er helt åpen. Dette har iallfall ikke noe å si for oppførselen til min bakluke, jeg har prøvd bare for å kunne stryke det av lista. Hva slags kalibrering tenkte du på?

Endret av krisring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke riktig dokumentasjon på hvordan hva gjør hva i forbindelse med bakluka.

Men det virker å være en funksjon innebygd i låsekasse/soft close funksjonen, som registrerer om luka er åpen eller igjen. Men det står ikke detaljert nok.
Klarer ikke å se noe annet enn at alt som tilhører bakluken mht lås, bare har 2 ledninger inn på seg, og det er dermed ikke ikke så mye som kan gå galt i selve låse mekanismen.

Men soft close har kanskje noe mekanisk i seg, i like så med selve låsen, for de er 2 enheter som står fast i hverandre, utfira det jeg ser.
Også er automagisk bakluke en annen ting, men den har sine egen hall sensorer inni hver demper/løfter, som egentlig er uavhengig av selve låsen/låsingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke gått inn og dobbeltsjekket på E70, men normalt er det låsekassa som sitter i luken som forteller at den er "latched" og da går motoren til softclose rundt og drar den inntil. Tipper at den fungerer som en bakrutevisker som kun drar den ene veien.

Hva skjer hvis du tripper låsekassen med et skrujern? Går softclosen rundt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/17/2023 at 8:02 PM, E.C. said:

Nå har jeg ikke gått inn og dobbeltsjekket på E70, men normalt er det låsekassa som sitter i luken som forteller at den er "latched" og da går motoren til softclose rundt og drar den inntil. Tipper at den fungerer som en bakrutevisker som kun drar den ene veien.

Hva skjer hvis du tripper låsekassen med et skrujern? Går softclosen rundt da?

Jeg prøvde dette i går. Låsen i lasteluka begynner å bevege seg opp og ned, akkurat som den gjør hvis jeg prøver å lukke luka på vanlig måte, eller når jeg åpner den. Det er vel softclose som går opp og ned, virker som den ikke skjønner når luka er inntil eller at den bare skal kjøre en gang. Den går opp og ned 7 ganger eller noe sånt når den trigges. Og det virker å være tilfeldig hvor den stopper. Det er vel derfor luka ofte ikke lukkes ordentlig og jeg må prøve mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...