Gå til innhold

IBS og Idle control valve


Natrisha
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et spørsmål om IBS... Det er sikkert mange tråder om det her men jeg orker ikke lete så jeg håper på forståelse for at jeg starter ny tråd...

Jeg har et problem med at Tomgangsreguleringsventilen på min 2004 e61 står og surrer. Bilen går i sleep modus og det lille lyset på girspaken slukker etter snaue 20 minutter. Men så helt plutselig så starter den tomgangsreguleringsventilen å surre og gå. Har vært på You tube og fant en filmsnutt om det samme problemet og han som har filmen sier at det er IBS som er ødelagt. Kopierer inn teksten her :

 

The sound was coming from the Idle control valve, but the problem was a faulty IBS cable! (the negative cable to the battery). Turns out that the DEALER wich changed the battery on my car four years ago didn't reset the battery charge. So the alternator was continuously charging the battery as if it was an old almost "flat" battery. This caused the IBS cable to fail and the battery to discharge and die out. The ECU didn't get the message to turn the idle control valve off. (Wich starts up and runs for 16 minutes after you unlock the car. Or continues to run for 16 minutes after you turn the car off after a drive). In other words.. The engine would not go to sleep, as it did not get the message to do so. Replaced the IBS cable and the battery. Everything is working fine now. The engine goes to sleep and the idle control valve shuts off after 16 minutes (Like it should). Original description: 'Can someone please help me debug this sound? This electrical humming/ buzzing sound is coming from my engine bay, and it seems to be sucking the battery dry. It won't even let me charge the battery, as it drains it while it's charging. This is a 2004 BMW E60 525i with the M54 engine.'

Kjøpte bilen med et strømproblem og kjøpte nytt batteri. AGM batteri på 95 AH. Dette ble ikke kodet inn da jeg fikk beskjed om at det ikke skulle være nødvendig... Så nå tenkte jeg å dra på BMW og kjøpe ny kabel og sette inn og få de til å kode inn batteriet mitt.

Men det jeg lurer på...kan jeg ta ut ledningen til IBS i mellomtiden? Vil det påvirke andre komponenter og lage masse strømstrul eller går det greit å kjøre uten IBS i 14 dager?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, E.C. skrev:

Går fint det.

Hørtes litt tullete ut deler av forklaringen der, men sånn generelt sett så kan et ødelagt IBS føre til strømtrekk og en bil som vekkes opp.

Ok jeg forklarte meg sikkert litt tullete men jeg syns at det stemte på hvordan min bil oppfører seg. Da satser jeg på å ikke få masse feil om jeg kobler den bort. Kan du være snill å forklare meg hvordan så jeg gjør det rett? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdte på med en e60 med defekt IBS, og den ladet mellom 15,1-15,8 v uten IBS tilkoblet/defekt.

Så jeg ville vært litt skeptisk til å kjøre noe lenge uten IBS. Evt koble fra signal ledning på dynamo også, for da går dynamo i nødmodus og lader mer trygt på ca 14v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Otis skrev:

Jeg holdte på med en e60 med defekt IBS, og den ladet mellom 15,1-15,8 v uten IBS tilkoblet/defekt.

Så jeg ville vært litt skeptisk til å kjøre noe lenge uten IBS. Evt koble fra signal ledning på dynamo også, for da går dynamo i nødmodus og lader mer trygt på ca 14v.

Men tror du det vil knekke batteriet på 14 dager uten IBS? Jeg er litt redd for å ødelegge den tomgangsventilen også jeg da når den får strøm og går og surrer når bilen står i sleep... Huff for noe skit....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo allerdet en tråd om dette?  du har jo fått svar på de samme spørmålene der :)  eller tips for og løse problemene.

Hvem som som sa at batteriet ikke skal kodes og/ eller registreres etter byttet vet ikke. Det skal det ellers vil ikke det nye batteriet vare lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Reef89 skrev:

Du har jo allerdet en tråd om dette?  du har jo fått svar på de samme spørmålene der :)  eller tips for og løse problemene.

Hvem som som sa at batteriet ikke skal kodes og/ eller registreres etter byttet vet ikke. Det skal det ellers vil ikke det nye batteriet vare lenge.

Nei det er ikke det samme. Disa er ikke det samme som den delen som står og surrer nå 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som durer ligger under Disa som det kommer frem av bildet. Men jeg har bestilt ny diagnose av bilen nå og bestilt en IBS hos GS bildeler idag så får vi se hva som skjer. Startet bilen idag og da kom det opp at jeg hadde lite strøm på batteriet. Kjørte en god tur og ladet den litt. Satt på batterilader for å fylle batteriet litt ettersom det er noe som tømmer det når den står rolig. Vi får se hva som kommer frem etterhvert. 
Jeg er som sagt ny m BMW så jeg forsøker å lære her men det er så mange tråder så ikke så lett å finne frem selv om dette sikkert har vært tatt opp før 😉

Er vant til å skru på Corvette jeg så det er mye nytt å lære her😉

622ECEFD-6C68-4008-8A87-923FFFE990E9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanskelig for å tro at defekt IBS skal forstyrre annet elektrisk på denne måten.

For IBS og de andre batteri overvåkingsorganer i bilen skal ikke slå på kurser, men av. Men det er vel teoretisk mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Otis skrev:

Jeg har vanskelig for å tro at defekt IBS skal forstyrre annet elektrisk på denne måten.

For IBS og de andre batteri overvåkingsorganer i bilen skal ikke slå på kurser, men av. Men det er vel teoretisk mulig.

Nei jeg aner ikke jeg heller.... Men om nå ikke batteriet er kodet inn så kan det vel sende feil info til IBS? Det er sånn jeg tenker. Men det er bare så mye som kan være rart.... Det eneste som er sikkert er at bilen går i sleep modus i den forstand at lys slukkes, det lille røde lyset på girspaken slukker og bilen blir stille etter snaue 20 min. Så om jeg går i garasjen etter 2 timer så står den og surrer og durer. Og det er fra den delen jeg har skrevet om og lagt ut bilde av. Hvorfor blir den slått på igjen??? Jeg skjønner ikke det helt.... Men jeg har nå fått time hos Bimmerfix på tirsdag så får vi se hva som kommer ut av det. Vet ikke om jeg trenger noe koding for å bytte IBS som jeg skal koble på....Mye rart med disse bilene syns jeg, men digger bilen min så det skal nok bli en orden på saken. Og jeg lærer jo masse av dette :) Blir vel å kjøpe en diagnoseleser etterhvert ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...