Gå til innhold

BMW 5 (F10) 525 d xDrive - Klikking i dørlås

guffen2012
 Share

Anbefalte innlegg

Første varsel på problem var melding: "Increased battery discharge when stationary".
Tenkte det var batteriet som begynte å bli utladet etter en vinter med bare bykjøring. Ladet batteriet men samme melding gjentok seg.

Så oppdaget jeg at dørene automatisk åpnet seg når jeg kom nær bilen med nøkkel i lomma.

Så hørte jeg at dørlås venstre side klikket ustoppelig. Ville ikke låse bilen med berøring av handtak og jeg måtte bruke fjernkontrollen på nøkkelen for å låse og derved stoppe klikkingen. (Virker som begge låsene venstre side klikker).
Jeg mistenker at det er disse låsene som medfører feilmelding?

Hadde problem med klikking fra lås høyre fordør for noen år siden. Prisen på bytte var så høy at jeg valgte å koble elektronikken (for lås) fra på denne døren.

Jeg antar at det er en komponent i låsen som må byttes men antar også at det betyr bytte av hele systemet for låsing i døra?
Noen som har kunnskap å dele?

Vurderer å bytte disse delene i alle tre dørene selv; Hvor får jeg tak i denne type deler? 
(Vet ikke hva navnet på deler er slik at jeg kan søke selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent feil på disse bilene, er selve dørhåndtaket som er defekt. Må skiftes komplett. Lar du det gå lenger risikerer du at den tar sikringer som utløser juletrelys i dashbordet. 

Også sett et tilfelle hvor dørhåndtaket har gått så varmt at det begynte å smelte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!!

Jeg har vært i kontakt med et par verksted i byen og fått tilbud og noen råd. Tilbudene er på ca. kr. 4000 for å demontere automatikken i de tre dørhåndtakene som fremdeles har automatikken intakt.

Jeg har besluttet å gjøre jobben selv. Det vil ta noen timer men besparelsen blir betydelig dersom jeg unngår å bryte sund noe...🥵
Her er lenke til video for utførelse av jobben. Det eneste jeg ikke vet ennå er hvor jeg skal koble fra dørhåndtakene (trolig helt oppe i håndtaket?).

PS: Det er fare for at feilen i dørlåsene tapper batteriet og jeg har forsøkt å lade det. Nå får jeg vite at BMWen (105 AH batteri) krever ladere med AGM funksjon. Tror det er denne jeg har; Ser det står agm under "Batterityper på denne; Holder den mål?

Endret av guffen2012
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@guffen2012

Du trenger ikke ta av innvendig dørtrekk, det holder å demontere utvendig dørhåndtak. 

Du kobler enkelt ut comfort access fra håndtaket og lar stikkerledningen for LED lyset sitte i hvis du ønsker å bare deaktivere funksjonen.

Å bytte alle 4 håndtakene er ikke billig, bare så det er sagt, men heldigvis ikke vanskelig å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

@guffen2012

Du trenger ikke ta av innvendig dørtrekk, det holder å demontere utvendig dørhåndtak. 

Du kobler enkelt ut comfort access fra håndtaket og lar stikkerledningen for LED lyset sitte i hvis du ønsker å bare deaktivere funksjonen.

Å bytte alle 4 håndtakene er ikke billig, bare så det er sagt, men heldigvis ikke vanskelig å gjøre selv. 

Fabelaktig😁
Ser ut til å være bare den største klipsen som må trekkes ut dersom jeg ønsker å beholde lyset på håndtaket!?

Mulig du sparte med for noen timers arbeid der🤝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, E.C. skrev:

Det gjør ikke noe å lade AGM-batteriet med feil lader av og til, men hvis det står agm på spesifikasjonene til laderen så får du ikke mer spesifikk lader enn dette.

Ser ut til at "vinterfunksjon" (bilde av snøkorn) på laderen kompenserer for agm egen funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2023 den 19.04, ///M-ini95 skrev:

@guffen2012

Jobben er gjort; Jeg løsnet de 3 håndtakene som fremdeles var tilkoblet strøm og koblet fra "comfort access". Løsnet også håndtaket som verkstedet koblet fra for noen år siden; De hadde imidlertid gått inn via dørtrekket og koblet fra begge ledningene så ledning til lyset i håndtaket var inne i døra og ikke mulig å få tak i. Hele jobben tok meg under en time. Halvparten av tida gikk til å utivde hullene i bakdørene da det ble for trangt for bitsholderen (jeg hadde ikke skrutrekker med T15). Takk igjen til ///M-ini95.

Kjøpte meg ny batterilader CTEK MXS 5.0 fra Jula til kr. 900,-med AGM funksjon (lar den andre laderen ligge på hytta til lading av ATV). Valgte denne da jeg kan følge ladeprosessen og tolke event feil ved batteriet. Batteriet er nå fulladet og laderen viser ikke at det er noe feil med det. Ytterligere en læring; Helsa (og varighet) til batteriet øker dersom man lader det flere gang i løpet av vinteren. 

Takk også til E.C. for hjelp😍

Endret av guffen2012
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...