Gå til innhold

O2-sensor mareritt - alt byttet - argh


Mariuse34
 Share

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Otis skrev:

Om du ser på liveverdier for lamda/blandingsforholdet på bensin/luft. Så skal jo verdiene pendle opp og ned, gjør de det?

En ny lambda betyr ikke en i orden lambda.

Jeg har tre lambdaer. Om jeg putter hvilken som helst av de på bank 2 får jeg en avledning som varierer med turtall mellom 0.03 og 0.70

Putter e jeg hvilken som helst sensor på bank 1 får jeg 0.41-0.45-0.47. Den er uansett statisk, så den flytter seg ikke med motorturtall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres meget rart ut. Det var lite variasjon.

Men jeg er dessverre ingen ekspert på lambda verdier og dette. Sikker på at du ikke har falskluft en plass?
Hva sier fuel trim, short og long?

En annen ting du kan gjøre er vel å måle ohm på alle lambda og sammenligne de med hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Otis skrev:

Høres meget rart ut. Det var lite variasjon.

Men jeg er dessverre ingen ekspert på lambda verdier og dette. Sikker på at du ikke har falskluft en plass?
Hva sier fuel trim, short og long?

En annen ting du kan gjøre er vel å måle ohm på alle lambda og sammenligne de med hverandre?

Jeg tror den litte gummiarmen på innsugsbelgen er råtten. Men vil det slå ut her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Otis skrev:

All luft som kommer inn i motoren er i utgangspunktet feil, for en bensin motor.

Men om du sjekker fueltrim da?

Jeg har bare en icarsoft og en carly (møkkaapp) til å lese feilkoder. 

Får opp adaption mix bank1/bank2 på 1,21/1,14 mg/str
Får opp multiplicative adaption mix på bank 1/bank2 på 2.48%/2.18%

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mariuse34 changed the title to O2-sensor mareritt - alt byttet - argh

Da har jeg byttet dme med en klonet en. Jeg har byttet o2 sensorer før katalysator og jeg har byttet hele ledningsnettet. Ledningsnettet var smeltet etter kontakt med eksos og det virket som det har vært varmeutvikling i DME.

Likevel får jeg 29a7 feilmelding om signal bank 1 sensor før katalysator og får 0.41v om jeg leser spenning på sensoren. Bytter jeg ledning mellom bank 1 og 2 så følger feilen med videre 

Nå aner jeg ikke helt hva jeg gjør. Er det noe annet som kan gjøre at o2 sensor ikke får/gir noe signal? 

Endret av Mariuse34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Otis skrev:

Den DME du satte inn, var den i orden da? Om det er et kjent problem at ledningsnettet kan smelte, så er vel faren stor for samme feil?

Kjøpte den via finndel så skal være testet. Jeg tror ikke det er sannsynlig at den har samme feil, da det ikke er vanlig at o2 ledningene ligger mot eksosen, selv om det skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde foreløpig bare testet dette med bilen parkert og på tomgang. Så slettet feilkoder og kjørte en tur for å blåse ut motoren litt, siden den antagelig har vært rammet av ganske feil blandingsforhold. Går som en drøm, sensorene ser ut til å våkne i diagnose og ingen feilmeldinger på bank 1 precat sensor (dog en på bank to postcast sensor). Så får kjøre bilen noen dager og se om den umiddelbart hadde klonet gamle data også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2023 den 17.24, E.C. skrev:

Ble alle kodene borte?

Jepp. Ser ut til at ledningsnettet har sendt en karamell til ECU. Så om man skal konkludere så tror jeg man kan lodde denne type ledningsnett, jeg hadde ikke behøvd å bytte det. Men ECU kan få en smell om kablene smelter. 

Var forøvrig veldig greit å få klonet en ECU. 

Seff røyk drivaksel dagen etter, men det er en annen saga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...