Gå til innhold

Hvordan bleede kjølesystem?


Daniel.A
 Share

Anbefalte innlegg

Har en BMW 5 Touring (E61) Diesel 520d. Plages så inn i pokker med luft i kjølesystemet! Blir ganske mye trykk i ekspansjonstanken også. Er ingen tegn til lekkasje og biln bruk inni fan med kjøleveske. Ikke noe røyk elr lukt ifra eksos heller. Helt ny motor for 25000 km siden, så nekter å tru at det er toppakningen. Så hvordan lufter man ordentlig på N47?

Takk på forhånd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke fyller med vakuumfyller så må du i det minste ha varmen på max (for å åpne solenoiden til varmeregisteret) og vifta inne i bilen på minimum. Normalt sett så holder det å la bilen gå på tomgang og ruse den til ca. 2500 rpm av og til for å få ut lufta (påfyllingslokk åpen) og evt. lufteskruer åpne, men om du mister mye kjølevæske så har jo du et annet problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, DanielM54 said:

Har en BMW 5 Touring (E61) Diesel 520d. Plages så inn i pokker med luft i kjølesystemet! Blir ganske mye trykk i ekspansjonstanken også. Er ingen tegn til lekkasje og biln bruk inni fan med kjøleveske. Ikke noe røyk elr lukt ifra eksos heller. Helt ny motor for 25000 km siden, så nekter å tru at det er toppakningen. Så hvordan lufter man ordentlig på N47?

Takk på forhånd! 

Korleis veit du at det blir mykje trykk i ekspansjonstanken? Har du målt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TurboJens skrev:

Korleis veit du at det blir mykje trykk i ekspansjonstanken? Har du målt?

Tar en evighet før lufta/trykket blir borte når jeg åpner lokket. Kommer kjøleveske også, selv når bilen har stått i 3timer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, E.C. skrev:

Hvis du ikke fyller med vakuumfyller så må du i det minste ha varmen på max (for å åpne solenoiden til varmeregisteret) og vifta inne i bilen på minimum. Normalt sett så holder det å la bilen gå på tomgang og ruse den til ca. 2500 rpm av og til for å få ut lufta (påfyllingslokk åpen) og evt. lufteskruer åpne, men om du mister mye kjølevæske så har jo du et annet problem.

Ska prøv imårra. Men kor sett lufteskruan på n47? Og ka tenk du problemet e for at kjøleveska bære forsvinn? Er jo helt ny motor, fatter ikke at det muligens kan være toppakninga😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, DanielM54 said:

Tar en evighet før lufta/trykket blir borte når jeg åpner lokket. Kommer kjøleveske også, selv når bilen har stått i 3timer

Det tyder meir på luft i systemet som pressar ut kjølevatnet når du åpnar loket.

På min bil er det ein egen diagnosefunksjon for å lufte kjølesystemet, ikkje hatt problemer sjølv om eg har tappa ned kjølevæska. Mulig du kan finne en guide til dette på youtube :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet så har alle bmw diesel en egen liten tynn slange som lar kjølevæske sirkulere hele tiden. Den er koblet til ekspansjonstanken til kjølevæske, nært toppen/lokket.

Åpne lokket på kald motor sett på maks varme, men lav vifte hastighet. Start motoren. Se på strålen om den er jevn og fin eller om den putrer og spruter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Otis skrev:

Såvidt jeg vet så har alle bmw diesel en egen liten tynn slange som lar kjølevæske sirkulere hele tiden. Den er koblet til ekspansjonstanken til kjølevæske, nært toppen/lokket.

Åpne lokket på kald motor sett på maks varme, men lav vifte hastighet. Start motoren. Se på strålen om den er jevn og fin eller om den putrer og spruter. 

Har gjort det ett par ganger, men ser ikke ut til at all lufta blir borte. Hver gang jeg sjekker så er det mye ”putring” før strålen har blitt jevn. Så kan det gå 2dager før jeg får varsel om at jeg må fylle på kjøleveske igjen😅 Får prøve imorgen og gi feedback på om det funker elr ikke, takker for svar😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisann! Har prøvd å bleed’e systemet ett pr ganger nå. Fant også ut hvorfor kjøleveska forsvant. Var selve lokket på ekspansjonstanken som var dårlig. Men har lest at det går ant å bleed’e systemet uten av å slå på bilen. Jeg kan høre at pumpa går rundt, men det kommer ikke en stråle i ekspansjonstanken? (Strålen er forresten tilstede når motoren er igang). Noen som vet hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, DanielM54 said:

Men har lest at det går ant å bleed’e systemet uten av å slå på bilen. 

Hvor har du lest dette og for hvilken bil?

Hvis du har fylt på med vakuumpåfyller og har elektrisk vannpumpe (altså hovedpumpe) så kan du nok det, men på din N47 så er vannpumpen mekanisk og da må du ha reimdrift gående for at den skal snurre rundt.

Lokket på ekspansjonstanken din står det sikkert 140 på (kPa). Det skal åpne mellom 1,2-1,5 bar. Åpner den tidligere må du bytte lokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, E.C. skrev:

Hvor har du lest dette og for hvilken bil?

Hvis du har fylt på med vakuumpåfyller og har elektrisk vannpumpe (altså hovedpumpe) så kan du nok det, men på din N47 så er vannpumpen mekanisk og da må du ha reimdrift gående for at den skal snurre rundt.

Lokket på ekspansjonstanken din står det sikkert 140 på (kPa). Det skal åpne mellom 1,2-1,5 bar. Åpner den tidligere må du bytte lokk.

Da må jeg ha sett på feil bil😅 Mistenker at lokket er grunnen til at kjøleveska forsvinner. Kjørte en time igår og hadde allerede mista kjøleveske. Var vått rundt lokket, og under ekspansjonstanken. Var faktisk sprutemerker på motordekselet også..

Samme turen igår så kom også engine overheating på 2 ganger etter at jeg skrudde ned varmen i bilen. Kan det også være pga lokket, at det ikke er helt tett? For hvis det ikke er tett så vil det vell komme luft i systemet som får kjøleveska til å fordampe, som igjen fører til dårlig kjøling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, DanielM54 said:

Da må jeg ha sett på feil bil😅 Mistenker at lokket er grunnen til at kjøleveska forsvinner. Kjørte en time igår og hadde allerede mista kjøleveske. Var vått rundt lokket, og under ekspansjonstanken. Var faktisk sprutemerker på motordekselet også..

Samme turen igår så kom også engine overheating på 2 ganger etter at jeg skrudde ned varmen i bilen. Kan det også være pga lokket, at det ikke er helt tett? For hvis det ikke er tett så vil det vell komme luft i systemet som får kjøleveska til å fordampe, som igjen fører til dårlig kjøling?

Lokket skal holde trykket på kjølesystemet for å heve kokepunktet. Ved atmosfærisk trykk så kokar kjølevæska rundt sylinderane og pressar vatnet ut gjennom ekspansjonstanken. Omtrent samme symptom som gåen toppakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...