Gå til innhold

Import av bil fra utlandet?


Swear
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har importert litt biler, hovedsakelig fra Sverige og USA men prosedyren er stort sett den samme. Om det lønner seg kommer helt an på bilen.

Jeg har i hovedsak importert eldre biler med stor motor, biler eldre enn 15 år. Da lønner det seg stort sett alltid da avgiften er såpass lav. Men også på nyere biler kan det lønne seg, særlig hvis bilen i utgangspunktet var dyr i Norge som ny. Det vil si at det ikke lønner seg å importere en tre år gammel 318i, mens en tre år gammel M340i vil lønne seg. Hvor mye man sparer avhenger igjen av bilen man importerer. 

Noen ganger kan det være greit å importere en bil selv om man ikke nødvendigvis sparer så mye på det. Utvalget i utlandet er gjerne bedre, det kan være utstyrs og motorkombinasjoner som ikke ble solgt i Norge osv. Bilene kan også være i bedre stand som de f eks har gått i varmere klima. Ved import av bil nyere enn 5 år må man være obs på dette med garantier, i Norge tar vi for gitt at en bil har 5 års nybilgaranti mens i utlandet er det mer vanlig at man følger fabrikkgaranti som ofte er 2-3 år. Men det blir stadig mer populært med 5 års nybilgaranti i utlandet også, særlig i Sverige. Ekstra garanti ut over fabrikk garanti kan i de fleste tilfeller kjøpes utenom. Vær obs på at DAB radio ikke er like vanlig i utlandet som i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg har importert litt biler, hovedsakelig fra Sverige og USA men prosedyren er stort sett den samme. Om det lønner seg kommer helt an på bilen.

Jeg har i hovedsak importert eldre biler med stor motor, biler eldre enn 15 år. Da lønner det seg stort sett alltid da avgiften er såpass lav. Men også på nyere biler kan det lønne seg, særlig hvis bilen i utgangspunktet var dyr i Norge som ny. Det vil si at det ikke lønner seg å importere en tre år gammel 318i, mens en tre år gammel M340i vil lønne seg. Hvor mye man sparer avhenger igjen av bilen man importerer. 

Noen ganger kan det være greit å importere en bil selv om man ikke nødvendigvis sparer så mye på det. Utvalget i utlandet er gjerne bedre, det kan være utstyrs og motorkombinasjoner som ikke ble solgt i Norge osv. Bilene kan også være i bedre stand som de f eks har gått i varmere klima. Ved import av bil nyere enn 5 år må man være obs på dette med garantier, i Norge tar vi for gitt at en bil har 5 års nybilgaranti mens i utlandet er det mer vanlig at man følger fabrikkgaranti som ofte er 2-3 år. Men det blir stadig mer populært med 5 års nybilgaranti i utlandet også, særlig i Sverige. Ekstra garanti ut over fabrikk garanti kan i de fleste tilfeller kjøpes utenom. Vær obs på at DAB radio ikke er like vanlig i utlandet som i Norge. 

Hva må man passe på for å få import kostnadene mest mulig lavest? Andre tips og tricks som du kommer opp i farta som du ellers skulle aldri gjort eller gjort igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Swear skrev:

Hva må man passe på for å få import kostnadene mest mulig lavest? Andre tips og tricks som du kommer opp i farta som du ellers skulle aldri gjort eller gjort igjen?

Først og fremst må man passe på at man regner ut avgiften riktig, på nyere biler er det viktig å få NEDC og WLTP tall riktig. Sjekke hvilken målemetode utslipp er målt med. Videre så er det jo som nevnt over her rimeligst å importere biler over 20 år da de er avgiftsfrie, er mange fete 2003 modeller som nå kan importeres uten avgift. Men fra 10-20 år er også avgiften relativt lav så du kan se på dette også. 

Noe annet er dette med kronekurser, Euro og Dollar står høyt mot en svak krone. Svenskekrona ikke fult så ille, så jeg vil si at Sverige er ett fint land å importere bil fra. Den korte avstanden er også en fordel da man sparer en del på frakt hvis man kan reise å hente bilen selv. Språk er også en annen fordel med Sverige. En annen ting er at enkelte biler kan man fortsatt finne ganske billig i Sverige mens i Tyskland er prisene på vei opp. Eksempler på dette er E34 M5 eller E31 850, særlig 850i kan man fortsatt finne i Sverige for rundt 200 000 SEK mens i Tyskland begynner prisene å krype mot 30 000 EUR. Halvgamle M biler og øvrige BMWer med stor motor er billig, E92 M3, F10 550i, M135i, E60 M5 osv. Det som er litt synd er at Sverige er ett lite marked, og Tyskere har fått øynene opp for prisene her. Litt som at nordmenn nærmest tømte Sverige for E34 M5 Touring og Audi RS2 på 90/2000 tallet da disse kunne regges på grønne skilt eller som banebiler/delebiler for karosseribytter. Særlig eldre Alpina tynnes det ut av i Sverige, mye biler går til Europa. 

Jeg har aldri angret på en bil jeg har importert eller gjort noe feil, men jeg har lest meg godt opp på forhånd og skaffet det jeg trenger for å gjøre prosessen riktig. Men for å komme med noen tommelfinger regler. Dette må du ha i orden:

Sverige/EU EØS land:

Begge deler av utenlandsk vognkort

Kjøpekontrakt med kjøpesum

Norsk forsikring på bilen hvis du kjører den hjem (Fra Tyskland bør du ha eksportskilt). Det er en fordel å kjøre hjem på utenlandske skilt, disse kan du kjøre på i 30 dager i Norge etter moms er betalt. 

Stoppe på tollsted å betale MVA, da får du ett skjema du må ta med på trafikkstasjon samt kvittering på moms.

Alle biler registret i EU/EØS skal uten videre kunne registreres i Norge. Pass på at modifikasjoner er ført inn i utenlandsk vognkort, hvis ikke kan du få trøbbel med biltilsynet. Ett tips er å bruke trafikkstasjonen i Drammen, de er relativt enkle å ha med å gjøre. 

USA

Original Title (vognkort). Pass på at det ikke er Salvage Title, det betyr at bilen har vært kondemnert. 

Kvittering på betalt moms

Registeringsdata fra Amcar. De leverer også til BMW og alle andre merker så lenge bilen er solgt ny i USA

Bill of sale (kjøpekontrakt) og kvittering på frakt kostnader (for betaling av moms)

Car Fax rapport, denne er ett must på biler fra USA. Den viser historikken til bilen, om den har vært skadet, alt av servicer, kjørelengde. I en del amerikanske vognkort så står ikke første gangs regdato, men biltilsynet godkjenner Car Fax som dokumentasjon på første gangs reg dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Swear skrev:

Hva må man passe på for å få import kostnadene mest mulig lavest? Andre tips og tricks som du kommer opp i farta som du ellers skulle aldri gjort eller gjort igjen?

Jeg sitter og titter ukentlig, men man må bruke kalkulatoren til skatteetaten for import av bil, oppgi riktig utslipp osv, samt sum, så får du riktig sum. Se litt på Finn etter biler du kunne tenke deg, bruk Blocket.se, Mobile.de, Autoscout24.com og se etter tilsvarende biler der, se om du får momsfradrag. Da kan du fint ende opp med fornuftig prisede utgaver som er dyre i Norge og som du muligens kan ha en stund med minimalt med tap/eventuell gevinst. :) Veldig kloke ord fra @Fredrik 90 over her også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Hei

Sitter og skal importere fra USA nå. De trenger en US adresse for å kunne ordre papirene, vet dere om det holder med en Dropship adresse?

 

Dette er hva de skriver:

 

I did talk to my manager again and we will need a U.S. address to do title and paperwork in order to sell you the vehicle, that just how they do it here in all 50 states we don't ever just transfer the title and bill of sales, and we have to do it the same for overseas sales.  I have a question do you have a relative or close friend or associate here in the states that you could transfer them the money and use there address and set up your own arrangement with them.

 

Det holder at selger skriver på "title", jeg får ikke gjort det her ifra norge... Har @Fredrik 90 noen tips?

Endret av Diddy84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...