Gå til innhold

Får ikke motor tett etter toppakning bytte M52b28tü


Slavearbeider'n
 Share

Anbefalte innlegg

Har en M52b28tu motor jeg har prøvd mange ganger nå å skru sammen. Motor jeg kjøpte var velfungerende og skulle bare vært å sette rett nedi motor og fyre opp. Men jeg måtte gjøre litt oppgradering som nye rådelagre, ARP stekkbolter og tykkere toppakning. En skulle tro man fikk dette tett igjen men det gjør jeg altså ikke.
Det går liksom ikke veien med meg og bil om dagen. 
Etter 8 strippa bolter i blokka, 8 time serts der den ene knakk i blokka, 3 toppakninger á 10 000kr, to ulike topper, fire forsøk på å montere sammen motoren så er bilen fortsatt ikke oppe å går😂 Så nå står den på stedet hvil frem til jeg setter fyr på den eller dytter den uttafor ett stup. 

Men fra spøk til revolver så kan jeg ikke skjønne hva jeg gjør gærent. Bruker ARP bolter som monteres etter anvisning, trekkes til med korrekt moment, også gått litt opp på siste runde for å få litt ekstra klem på alt. To topper er sjekket for retthet. Klarer ikke se at noen av toppene er skjeve. For ordens skyld tok jeg toppen fra den som røk på Rudskogen og monterte den nå sist. Den motoren er ikke varmkjørt. Mista kun kompresjon. Så den skal være rett.
Bilen oppfører seg og rart ved oppstart. Den legger seg på rundt 2500-3000 rpm på tomgang. Har fått noen til å se over tunen og gjort justeringer på gasspjeld. Enda så vil den ikke legge seg ned på tomgang som skal være ca 1000 rpm. 
Det jeg synes er rart er at bilen starter som den skal med så mye røyk ut av eksos den skal tatt i betraktning at jeg ikke har katalysatorer, men så fort jeg gir gass og så virker det som hele toppen løfter seg for da tyter det ut tjukk hvit røyk av eksosen og gangen på hele motoren endrer seg. Om ting ikke var tett så burde vel den røyken kommet når vannpumpe og termostat har begynt å sirkulere kjølevannet rundt?

Alt av ris og ros tas i mot. Nå er jeg rådvill og luta lei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett trykk på kjølesystemet og se inn i hver sylinder med endoskop (finnes sånne 360-graders/med sidevisning som er gode til sånt). Hvis du har kjølevæske som lekker inn i sylindre så vil du se det, særlig om du lar trykket stå på i noen minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Type pakning? Mls greier? Om det ikke er org er det ofte økte krav til finish på blokk og topp enn org. 

Sjekk med penetrant etter sprekker. 

Sjekket høyde på styrehylser og slike ting?

Sjekka høyde på registerdeksel kontra blokkdekket? 

Følger arp sin spec på stramming og ikke bmw sin?

Topp kan være ( er ofte) skeiv selv om alt har vert ok. Sjekk med kvalitets rettholt og føleblad. 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...