Gå til innhold

Feilsøking N47

Hubu
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nylig fått merkelig lyd i min N47 F30 316D

Lyden kan bli hørt når bilen går på tomgang, men mest når motoren blir slått av.

I den tidlige fasen av feilsøkingen var jeg nesten sikker på at lyden kom fra et slitt lager fra en av remskivene.

Delene jeg har byttet siden den gang: veivakselremskiven (også på grunn av motorvibrasjoner), reimstrammer, selve remmen, ac-kompressorremskive, dynamoremskive, og til slutt hele dynamoen – ingen av disse har avslørt synderen.

Lyden kommer generelt etter en stunds kjøring, og når motoren slås av etter å ha kjørt så lite som 1-2 kilometer. Lyden ser ut til å forsvinne når jeg legger mye belastning på AC'en.

Legger igjen en lenke til en video av hvordan det høres ut når motoren blir slått av (du kan også så vidt høre lyden på tomgang).

Takk for oppmerksomheten ;)

Link: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsvinner lyden om du tar av multireima?

I såfall må jo synderen være et av løpehjulene reima er innom.

Er vel noen av løpehjulene som ikke er reimhjul tilhørende ac/dynamo osv. Har du sjekket disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hjul på både AC/dynamo har blitt skiftet ut med nye. Dynamoen byttet jeg også ut etterhvert.

Jeg er usikker, men her mistenker jeg enten vannpumpe, eller selve kompressoren.

Skal teste med å starte/skru av uten reim for å kunne utelukke alt annet - det har jeg faktisk ikke tenkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra egen erfaring så pleier man å kunne kjenne på løpehjulene at dem er på tide å bytte ut. Hvis ikke dem er "smooth" når man man vrir på dem med neven så har dem gjort jobben sin . Ofte "lugger" dem litt når dem begynner å bli slitt. Ser du har skiftet en del løpehjul, men kjenner ikke akkurat til oppsettet hos deg, men er det ikke løpehjul som kun er løpehjul også da, som ikke driver ac, servo, vannpumpe osv. Eller er også disse skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du nevner løpehjul, men merk at jeg sa at alle remskivene annet enn vannpumpen er skiftet ut. Servo finnes det ikke, da det er elektrisk styrt på F30.

Står igjen å ta av reimen og starte den når motoren er varm i noen sekund for å se om lyden forsvinner.

Om lyden forsvinner, så er det nok vannpumpe/selve AC’en som må byttes ut.

Om ikke, så må jeg nok inn med mer feilsøking - men ser ikke hvordan det ikke kan være vannpumpe/AC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, så kjenner jeg ikke til din motor og oppsett for multireima, noen biler ,slik som min gamle saab 9-5, har løpehjul som kun er løpehjul og er festet i blokka, . Det var derfor jeg spurte om disse også var byttet dersom du har slike "løse" løpehjul, da du i din beskrivelse kun nevner løpehjul som er drivende (ac, veiv osv)

Får håpe du finner ut om det er reim relatert da, når du prøver uten reim. Lykke til :)

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok av reimen og startet motoren - 0 ulyd...

Vannpumpen tror jeg ikke er skyldig, så her må det være AC-kompressoren...

Er denne kjent for å feile? Magnet-clutchen på denne har blitt byttet, så da tyder det på at det er selve kompressoren som har teke kvelden.

Endret av Hubu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt interessant er at den slutter å lage lyd på tomgang når jeg skrur AC'en på max (når magnet-clutchen hopper inn og begynner å gå).

Skulle nesten tro at den kom til å lage lyd under belastning?

Lageret på kompressoren er byttet.

Regner med at jeg må bytte heile kompressoren...

Endret av Hubu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Hubu skrev:

Det som er litt interessant er at den slutter å lage lyd på tomgang når jeg skrur AC'en på max (når magnet-clutchen hopper inn og begynner å gå).

Skulle nesten tro at den kom til å lage lyd under belastning?

Lageret på kompressoren er byttet.

Regner med at jeg må bytte heile kompressoren...

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f10-520d-lim/ned/01-drive/01-noise/engine-noise/repair-instructions-n47/1VnXvvjCMU

Denne videon her illustrerer jo det du beskriver. Her sier BMW dog at vibrasjonsdemperen er årsaken. Ser du har byttet, men hva slags merke kjøpte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ///M-ini95 said:

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f10-520d-lim/ned/01-drive/01-noise/engine-noise/repair-instructions-n47/1VnXvvjCMU

Denne videon her illustrerer jo det du beskriver. Her sier BMW dog at vibrasjonsdemperen er årsaken. Ser du har byttet, men hva slags merke kjøpte du?

Kjøpte Febi Bilstein sin remskive på eurodel.

Remskive, veivaksel FEBI BILSTEIN 37420 - Eurodel.no

Endret av Hubu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2023 den 14.36, Hubu skrev:

Kjøpte Febi Bilstein sin remskive på eurodel.

Remskive, veivaksel FEBI BILSTEIN 37420 - Eurodel.no

Skjønner. Febi Bilstein deler er så som så, etter min erfaring. Strammet med korrekt moment?

Jeg har lignende på min bil, dog kommer det og går litt. Den lyden høres ikke på tomgang. En sjelden gang hvis man kjører nær en vegg med vindu åpent, så kan man høre noe lyd ved c.a 1500 omdreininger. Over og under dette hører man ingenting. Når man skrur av motor er da man merker det mest, helt likt som videon din.

Byttet reim og strammer, men det gjorde ingen forskjell. Skal bytte vibbrasjonsdemper (original BMW) ila uka og se om det bedrer seg. Hvis ikke blir det vannpumpe next, med mindre jeg hører/ser/føler slakk eller ulyd fra det andre. 

Her er en annen video som viser det samme, og her ble det byttet vannpumpe og vibbrasjonsdemper 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ///M-ini95 said:

Skjønner. Febi Bilstein deler er så som så, etter min erfaring. Strammet med korrekt moment?

Jeg har lignende på min bil, dog kommer det og går litt. Den lyden høres ikke på tomgang. En sjelden gang hvis man kjører nær en vegg med vindu åpent, så kan man høre noe lyd ved c.a 1500 omdreininger. Over og under dette hører man ingenting. Når man skrur av motor er da man merker det mest, helt likt som videon din.

Byttet reim og strammer, men det gjorde ingen forskjell. Skal bytte vibbrasjonsdemper (original BMW) ila uka og se om det bedrer seg. Hvis ikke blir det vannpumpe next, med mindre jeg hører/ser/føler slakk eller ulyd fra det andre. 

Her er en annen video som viser det samme, og her ble det byttet vannpumpe og vibbrasjonsdemper 

Regner med verkstedet har tightet boltene etter korrekt spec. Pleier alltid å gjøre alt på bilen min selv - dette var et spesielt tilfelle, da jeg rett og slett ikke hadde tid til å fullføre denne jobben. Så det å stole på verksted pleier jeg å være skeptisk på.

Videoen som du la igjen har jeg også sett. Tror jeg har penetrert halve YouTube etter sånne videoer.

Skiven på vannpumpe føltes naturlig (ingen slakk på lager).

Kjøpte meg et stetoskop på biltema (første jeg fant av det som lå lokalt), og så skal jeg igjen prøve å høre etter lyder.

Om dette er skiven på veiven, så kan jeg i alle fall sjekke om boltene faktisk er skrudd i følge speccen.

Skjønner ikke hvordan dette kan være AC’en, da jeg ikke klarer å finne noe info på nettet om disse har en tendens til å ryke eller ikke.

Lyden øker proporsjonalt med omdreiningene på motoren - hører det ekstra godt i garasjen. Hører det derimot mest når motoren blir avskrudd - sånn som du sa.

Ville også gjerne tilføye at motoren har blitt startet/sløkt uten multireim, da var ikke lyden til stede i det hele tatt.

Endret av Hubu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hubu

Da har jeg bytta vibrasjonsdemperen min, og så langt ingen ulyd. Er dog ikke helt overbevist, så lar det gå noen dager tilfelle lyden midlertidig bare er borte. Ganske grei jobb egentlig.

Brukte spesialverktøyet som er ment for å låse motor i TDC nede ved flexplate. Da kunne man enkelt kjøre 40nm + 120 grader uten at veiva gikk rundt. For å løsne skruene, brukte jeg muttertrekker for å unngå at veiva skulle turne motsatt vei. 

20230518_114145.thumb.jpg.bcc422cbef1bbffc1ff8f235cc7a5c16.jpg

20230518_114558.thumb.jpg.cf05aa6b3a13b9aec2bbcf330b8b4064.jpg

20230518_114547.thumb.jpg.a9cb3d1de03c1600902125ed27ab492a.jpg20230518_121246.thumb.jpg.382c040f7ee349f96a827da2f4ba8419.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...