thamule Skrevet Mai 16, 2023 Share Skrevet Mai 16, 2023 Hei! Var og hentet en 2011 325d E93 igår. Har tidlegare hatt ein e91 330d (pre LCI). Kjekt å vere tilbake igjen i denne bilen. Bilen har feil på webasto og dette var kjent då eg kjøpte den. Det viste seg dog at verksted har konkludert med at den bør skiftes. Den slår ut på overoppheting (det var ikkje kjent ved kjøp) Så merka eg igår at når klima står i "AUTO", så ruser vifta opp med ujavne mellomrom. Virker som det er varm luft og så må den kompansere med kald over tid før den igjen blåser til. Setter eg klima i manuell ved å velge gulvvarme og vindusvarme så slutter dette. Kva kan vere problemet? Den ser ellers ut til å varme og kjøle som den skal. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Mai 16, 2023 Share Skrevet Mai 16, 2023 Høres ut som alt er som det skal ja. I AUTO så funker det som en termostat, så du svarte egentlig på ditt eget spørsmål. I AUTO vil den blåse høyere av seg selv innimellom pga. temp. forandringer i forhold til hva den er stilt inn på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mai 16, 2023 Share Skrevet Mai 16, 2023 Samme opplegget i min E91, vifta der er mer opp og ned i blåsing enn i min E61. Så på litt live-verdier fra klimaanlegget den ene gangen uten å merke noen særlige abnormaliteter, viftehastigheten blir også gjenspeilet korrekt i displayet, så har lurt litt på om det er slik den er. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thamule Skrevet Mai 16, 2023 Forfatter Share Skrevet Mai 16, 2023 Hos meg er det ein tydelig feil. Det indikerer ikkje at vifta går opp på displayet. Men den ruser voldsomt opp uten at temperaturen har forandra seg. Det var ikkje slik i min forrige e91 og det har heller ikkje vert slik før i følge forrige eiger. Så @Reef89, eg er 99,9% sikker på at det ikkje skal vere slik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mai 16, 2023 Share Skrevet Mai 16, 2023 Da har du sikkert defekt motstand til vifta. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Mai 16, 2023 Share Skrevet Mai 16, 2023 Som Otis sier. Men det er også rart om det er tilfelle for hvis motstanden er defekt, så vil viften kun virke av og til (uansett innstilling) eller ikke virke i det heletatt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thamule Skrevet Mai 16, 2023 Forfatter Share Skrevet Mai 16, 2023 (endret) Viften var skiftet av Bavaria i November 2021 ser eg. Det vil sei at den er kun 2,5 år gammel. Sitter motstanden i sjølve vifta eller utenom? EDIT: Ser videre at bilen var inne på reparasjon i etterkant av et ruteskift der gammel rutelim låg nede i vifta. Kan dette ha skadet motstand/vifte kanskje? Endret Mai 16, 2023 av thamule Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Mai 16, 2023 Share Skrevet Mai 16, 2023 Vifte og motstand er hver sin del, men som oftest montert på samme sted. Det ser du på EKT (delekatalogen). Men ville først sjekket om det ligger noen feilkoder på IHKA (varmesystem/ AC) før en bare bytter deler på måfå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mai 16, 2023 Share Skrevet Mai 16, 2023 Høres litt ut som motstand. Den er relativt lett tilgjengelig og på enkelte deler så er det datostempel, så du kan sjekke om den er byttet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå