Gå til innhold

Airbag lampe Z3 Coupe


Rune M2-touring
 Share

Anbefalte innlegg

Airbag lampe har begynt å lyse i min -99 Z3 Coupe. Bilen har stått ubrukt et par år i forbindelse med motorbytte og oppgraderinger. Før dette kjørte jeg bilen daglig (sommerkjøring) et par år uten problemer med feilmeldinger. Bilen har hatt kollisjonsskade (unfallwagen) for mange år siden, men jeg har ikke kjennskap til om SRS modul ble byttet etter dette. Som bildene viser er det en rekke felmeldinger. Blant annet 11 Power supply. Jeg demonterte SRS modulen, og fant ut at strømtilførselen til konnektoren var ok, så da er denne feilen luket bort. Det kan nok tyde på at SRS modulen er defekt, da jeg også får opp "F0 Internal control unit fault". 

Jeg har lest litt på nett om dette problemet, og det kan se ut som det gir mange følgefeil hvis denne modulen tar kvelden. Hvis noen har erfaringer med lignende problemer hadde det vært fint med forslag til løsning. Jeg er usikker på om det kan være noen av de eksterne sensorene som trigger feilmeldingen  "F0 Internal control unit fault". Takknemlig for tips:-)

IMG_1090.jpeg

IMG_1091.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kode ja. Jeg har tilsvarende modul i E39 produser i 00'. Når det er 5-10 grader ute eller lavere får den intern feil. Kjører du litt og får varme i bilen og tar omstart så er den tilbake. Jeg har konkludert med dårlig lodding som slår ut ved bestemt temperatur. Det er ikke uvanlig på den årgangen, hadde også en ABS-modul som var motsatt vei. Funka ved -15, men ble det varmere eller varmt nok under panseret så meldte den seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør jeg nok satse på å få tak i en brukt, fungerende modul. Det var drøy pris på ny, så jeg vil helst unngå den kostnaden når jeg ikke er 100% sikker på at den gamle er defekt. Må kodingen gjøres på verksted, eller er dette noe som kan utføres av noen som har velutstyrt hobbyrom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bilen er skadebil fra Tyskland, og det ble opplyst at dette var en "unfallwagen" ved kjøp.  Airbag lampe begynte å lyse da jeg byttet instrumentpanel i forbindelse med andre oppdateringer på bilen. Ved nærmere sjekk manglet varsellampe i det gamle instrumentpanelet, så her er det nok et verksted i Tyskland som har tatt en shortcut. Jeg ønsker selvfølgelig ikke å kjøre med defekt airbag funksjon, så dette må fikses. Er det noen som har erfaring med reparasjon av airbag moduler?  AIRBAG24 AIRBAGSYSTEME utfører jobben fra 130 EUR og oppover, avhengig av feil. Ny modul i Norge koster ca 18k + koding. Noen synspunkter / erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikker på at de har montert tilbake airbaggene da? Det finnes sikkert Olsen bil i Tyskland også, det er jo ingen seriøse firmaer som tar ut varsellampen til airbaggen og sier det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok sjekke innhold bak dørpaneler, dashbord og beltestrammere på denne. Rattet ser ut til å være ok. Det ser ut som de har gått inn med verktøy fra baksiden av instrumentpanelet, og skrubbet vekk det meste av det trykte airbag merket. Bilen har vært til TUV kontroll etter gjenoppbygging, så det burde vært oppdaget da. Jeg har hatt bilen på kontroll hos Biltilsynet 2 ganger, og det har heller ikke blitt avdekket der. Og ikke minst - jeg har kjørt bilen selv 3 sommersesonger uten å oppdage det🙈😱.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Hvordan kan man sjekke om beltestrammere har vært aktivert? Er det mulig å se det fysisk på mekanismen, eller kan det måles på konnektor? Får opp feil på strammere ved diagnosetest, men etter det jeg har lest kan denne dukke opp som "følgefeil" når Airbag Modul er defekt. 

Skal demontere dørtrekk og panel på dashbord for å sjekke om airbaggene er intakt. Det blir kostbart hvis alt av deler må byttes til nye her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal kunne måle motstand med multimeteret uten å utløse mekanismen. Det er strengt tatt det modulen gjør ved oppstart. For airbag er det også normalt å bruke motstand i stedet for airbagen for å teste om feilen trolig ligger i kretsen eller airbagen. Der er det typisk 2-3 ohm som går igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, E.C. said:

Du skal kunne måle motstand med multimeteret uten å utløse mekanismen. Det er strengt tatt det modulen gjør ved oppstart. For airbag er det også normalt å bruke motstand i stedet for airbagen for å teste om feilen trolig ligger i kretsen eller airbagen. Der er det typisk 2-3 ohm som går igjen.

Mange takk for info🙂. Da prøver jeg å måle motstanden i disse. Forhåpentligvis går det uten å demontere stolene. Sjekket airbag i førerdøra i går, og denne er intakt👍 . Da gjenstår å sjekke airbag i dashbord og dør på passasjerside🙂.

Airbag modul må repareres eller resettes. Noen som har erfaring med pålitelige firma som kan gjøre denne jobben (part no 6577 8 386 192)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontaktet Simco, og denne enheten hadde de dessverre ikke lov til å røre. Ser de har en brukt modul på lager hos Koed, så jeg går sannsynligvis for denne. Det mangler airbag på passasjerside (dashbord), så det er tydelig at de har jukset ved gjenoppbygging av bilen. Kan nok gå ut fra at beltestrammere også har vært aktivert, og heller ikke byttet😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er kjip. Forsåvidt noe av grunnen til å være skeptisk til en tidligere kollidert bil som ikke har god dokumentasjon. Vet aldri om det er montert nye airbagger eller om man bare har kodet ut disse eller brukt motstand for å jukse seg gjennom sjekken ved oppstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...