Gå til innhold

Vanskelig å stoppe vindusviskere


wSax
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! 

Problemet gjelder en E63. Hvis jeg aktiverer vindusviskerene sliter jeg med å stoppe de igjen. Samme om jeg dytter hendelen ned for å aktivere ett sveip, eller om jeg dytter den opp, så klarer jeg ikke å stoppe viskerne. Det hjelper ikke å sette på regnsensoren. Det eneste som fungerer er å skru bilen av. Jeg har ikke hatt mulighet til å lese ut feilkoder enda. Noen som har tips? Til nå har jeg tenkt at feilen sitter i viskerhendelen, men det er greit å høre om noen har vært borte i det samme før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig med feil på relè også, at det faktisk henger på. Og når motoren/tenningen stenges av så kuttes strømmen til relè da det henger på fremre sikringsboks og er elektronisk styrt.

Men det kan selvsagt være defekt bryter også.

Her er det som er mest interessant. Om tegningen ikke stemmer så valgte jeg feil årsmodell.

image.thumb.png.be3f8bd868116926ba480065493dad7a.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt forslag! 
Hva med modul A16760? Kan den skape noe krøll? 
Hvis jeg husker rett, så fungerer regnsensorfunksjonen normalt. Skal få dobbeltsjekket dette. Regner med at releet da kan utelukkes? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om regnsensor fungere normalt, så er feilen i bryter på rattstammen eller ledninger til/fra den.

A16760 kontrollerer styrestrøm til relé, og får signal over CAN fra regnsensor (rls) og bryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg startet INPA. Jeg klarer ikke å starte viskerne med INPA. Det ser ut som programmet får med seg at jeg prøver å aktivere, men det er ingen reaksjon fra bilen. Basic body module kontrollerer visstnok også vindusheisene og bagasjeromslåsen. Får heller ingen respons når jeg prøver å åpne bagasjerommet eller når jeg prøver å kjøre ned vinduene. Legger ved et bilde av feilkoden som kommer opp når jeg prøver å aktivere vindusheisene. Både vindusheis og bagasjelås fungerer fint når disse kontrolleres fra bilen. Klarer å aktivere andre funksjoner med andre moduler, men det kan jo være softwarerelatert, for alt jeg vet. 
 

Viskerne stopper ved bruk av regnsensor, men ruta er tørr lenge før dette skjer. Mulig sensoren er feilmontert. 
 

Får ikke opp noen feilkoder på basic body module. Kan dette allikevel tyde på at modulen har feil på seg? 

IMG_1828.jpeg

IMG_1829.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange ting å tenke på.

Kom denne/disse feilene samtidig?

Regnsensor er forferdelig montert, det skal ikke være noen luftbobler mot ruta.

Og det at du kan styre både vindu og bakluke fra bilen, men ikke INPA er nok mer en software feil, vil jeg tro. For all kommunikasjon med GM/BCM foregår over CAN, og når du kan snakke med den og andre kan snakke med og det ikke er noen feilkoder, da er kommunikasjon OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikkert når feilene dukket opp, da bilen akkurat er kjøpt inn og feilen var til stede før kjøp. 
 

Får se om jeg kan få gjort noe med regnsensoren etterhvert, men jeg antar at korrekt montering av regnsensoren ikke vil fikse problemene med viskerne.

 

Tips om neste steg i feilsøkingen? Like greit å kjøpe ny hendel?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok billigere ja. Synes det er rart at aktivering av andre funksjoner som styres av andre moduler gikk fint. 
 

Software som er på PCen er det som fulgte med kabelen, i sin tid. Får prøve en reinstallasjon av en nyere versjon av INPA. Finnes det et annet diagnoseprogram som også kan brukes? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye annet som kan brukes, men ISTA er kanskje det mest naturlige. Hvis du bor ved siden av noen på forumet som driver litt med diagnose så kan du evt. høre om de kan prøve å aktivere viskeren via sin INPA/ISTA e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ganske sentralt, så det er sikkert noen med diagnoseutsyr i nærheten. Skal også se om jeg får reinstallert INPA. 

Leser om folk som har tilsvarende problem på andre BMW-er. Enkelte foreslår at det kan være en posisjonsbryter i selve motoren som ikke henger med. Jeg har lagt merke til at viskerne ikke stopper i eksakt samme stilling alltid. Dersom det er feil på nevnte bryter, vil dette gi feilkode? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo laste ned ista og installere det?

Det er en kontakt inni vindusvisker motoren, reset contact, som den heter.

Om bcm ikke ser/registrerer noe fra denne kontakten, under drift av vindusvisker, innen 16 sekunder, så kuttes driften/strømmen til vindusvisker. 

Men det trenger ikke være i motoren som feilen er.

Fungerte ikke vindusvisker perfekt med regnsensor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...