qwerty3009 Skrevet Juni 23, 2023 Share Skrevet Juni 23, 2023 Heisann! Har en F11 med N53 motoren som går ujevnt på tomgang. Går tilsynelatende som den skal under akselerasjon. Det gjelder når den er kaldt OG når den er varm. Muligens noe verre når den er kald. Registrerer ikke feilslag hele tiden, men av og til sviver den såpass dårlig at feilslag blir registrert på sylinder. Hvilken sylinder er litt forskjellig, men virker som 1, 3 og 5 slår verst ut. Prøvd å bytte rundt på ett par coiler, man så ikke ut til å endre noe. Kan prøve plugger, men litt vanskelig å få konkrete svar da det er flere sylindere som tuller. Har en konstant feil på NOx sensor,"heating-line disconnection" kan denne skape slike problemer? Det er ingen andre feilkoder ifølge Ista. Tidligere fått drivetrain malfunction og da har det vært på grunn av feilslag og den har kuttet tenningen på den aktuelle sylinderen. Ser fort for meg at det kan være dysene, da disse er gjenganger. Står index 9 på nå. Om noen har lignende opplevelser med denne motoren tar jeg gjerne imot tips. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 23, 2023 Share Skrevet Juni 23, 2023 Det pleier jo være NOX sensor eller dyser. Og du har jo allerede sjekket coiler, delvis. Og siden det ikke er så mange fler feilkoder, så vil jeg gjette på dyser. Men hvordan man kan bekrefte det blir vel verre, uten å skifte de. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
qwerty3009 Skrevet Juni 23, 2023 Forfatter Share Skrevet Juni 23, 2023 9 minutes ago, Otis said: Det pleier jo være NOX sensor eller dyser. Og du har jo allerede sjekket coiler, delvis. Og siden det ikke er så mange fler feilkoder, så vil jeg gjette på dyser. Men hvordan man kan bekrefte det blir vel verre, uten å skifte de. Takk for svar! Mener du at defekt NOx sensor muligens kan trigge dette? Den er jo defekt og må skiftes. Forstått at det er vanlig at de ryker, men ikke skjønt det som at det kan medføre ujevn gange. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 23, 2023 Share Skrevet Juni 23, 2023 Jeg er faktisk usikker på om en NOX sensor kan gi dårlig tomgang, men er ganske sikker på at det IKKE kan gi ujevn tomgang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 23, 2023 Share Skrevet Juni 23, 2023 Det virker som om at en defekt NOX sensor KAN gi ujevn gange, da den er med på forbrenningsprosessen. Ref; https://bimmerprofs.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Juni 23, 2023 Share Skrevet Juni 23, 2023 (endret) NOx sensor på avveie påvirker hvordan motoren fungerer i såkalt stratified charge, men jeg var ikke klar over at det kunne gi ujevn gange. Jeg kjøre en periode med defekt NOx-sensor og merket ingenting utover et høyere forbruk. Dine index 9-dyser er forlvrig ikke kjent for å holde lenge. Det er vel index-11 som går for å være nyest og best. Men…. Disse motorene HATER småkjøring. Før du foretar deg noe dyrere (utover å bytte NOX-sensor), så ville jeg prøvd en tank med 98 og dyserens, samt tatt en skikkelig langtur med litt aktiv kjøring. Jeg opplevde gjentagende misfire på syl 4 og 6 ved kaldstart (sannsynligvis pga injektorer som lakk litt når motoren ikke gikk - dysehodet soter ned, og kan i verste fall ikke holde tett pga dette), men dette løste seg faktisk med nevnte stunt. Skal sies at fuskingen oppsto etter en periode med litt mer småkjøring enn jeg vanligvis bedriver. Hadde ikke dette virket, ville jeg tatt ut dysene og satt hodet i en kopp med EGR-cleaner før jeg hadde kapitulert. Kjenner ikke ditt kjøremønster da. Endret Juni 23, 2023 av *MrB* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet Juni 24, 2023 Share Skrevet Juni 24, 2023 Eg som trudde det var dieselmotorar som ikkje likte småkøyring? 12 hours ago, *MrB* said: Disse motorene HATER småkjøring. Før du foretar deg noe dyrere (utover å bytte NOX-sensor), så ville jeg prøvd en tank med 98 og dyserens, samt tatt en skikkelig langtur med litt aktiv kjøring. Jeg opplevde gjentagende misfire på syl 4 og 6 ved kaldstart (sannsynligvis pga injektorer som lakk litt når motoren ikke gikk - dysehodet soter ned, og kan i verste fall ikke holde tett pga dette), men dette løste seg faktisk med nevnte stunt. Skal sies at fuskingen oppsto etter en periode med litt mer småkjøring enn jeg vanligvis bedriver. Hadde ikke dette virket, ville jeg tatt ut dysene og satt hodet i en kopp med EGR-cleaner før jeg hadde kapitulert. Frå spøk til relvolver, er nok ein god plan. Bensinen og dieselen vi fyller inneheld jo desverre så mykje som ikkje har noko der å gjere... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Juni 24, 2023 Share Skrevet Juni 24, 2023 N53 er direkteinnsprøytet, og har en del fellestrekk med en dieselmotor. «Italian tune-up» i ny og ne er ikke feil uansett da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå