bmw316bimmer Skrevet Juni 25, 2023 Share Skrevet Juni 25, 2023 Hei, BMW x3 2016 modell. KMstand 147.000 Er i diskusjon ang bytte olje + filter på automatgirkassa, da dette ikke er gjort på bilen ennå.. Kan man sjekke selv om det burde byttes olje + filter? Anbefaler dere flush? Eller bare tømme og fylle på ny olje og nytt filter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K.F Skrevet Juni 25, 2023 Share Skrevet Juni 25, 2023 (endret) kilometeren sier seg at det bør skiftes olje og filter. Intervall her ifra ZF er oftest på rundt 80 000km, uten å vite hvilken girkasse du har. Service er i min mening alltid bedre enn ingen service. Flush er ett begrep som er brukt veldig forskjellig. Endret Juni 25, 2023 av K.F Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Juni 25, 2023 Share Skrevet Juni 25, 2023 Den siste tiden har vi opplevd en liten økning i forespørsler angående flushing av automatgiret! Derfor ønsker vi å dele denne litt lange forklaringen vi har delt her tidligere. Samtidig vil vi ønske våre følgere en riktig god helg! 𝐅𝐥𝐮𝐬𝐡𝐢𝐧𝐠 & 𝐎𝐥𝐣𝐞𝐬𝐤𝐢𝐟𝐭 "𝘏𝘦𝘪! 𝘑𝘦𝘨 𝘵𝘳𝘦𝘯𝘨𝘦𝘳 𝘧𝘭𝘶𝘴𝘩𝘪𝘯𝘨 𝘢𝘷 𝘢𝘶𝘵𝘰𝘮𝘢𝘵𝘨𝘪𝘳𝘦𝘵 𝘪 𝘣𝘪𝘭𝘦𝘯 𝘮𝘪𝘯. 𝘒𝘢𝘯 𝘥𝘦𝘳𝘦 𝘴𝘦𝘵𝘵𝘦 𝘮𝘦𝘨 𝘰𝘱𝘱 𝘵𝘪𝘭 𝘦𝘯 𝘵𝘪𝘮𝘦?" En forespørsel som dette er starten på en typisk telefonsamtale, eller e-post, vi får hyppig her på Rats. Når våre kunder spør spesifikt om flushing blir vi umiddelbart litt nysgjerrige. Er det fordi det er et ønske om et normalt vedlikehold av giret, eller er det underliggende motiver? På oppfølgingsspørsmålet om det oppleves noe unormalt med giret, får vi svært ofte bekreftende svar om at alt ikke er helt som det skal. Det har blitt forandringer den siste tiden! Først og fremst, flushing må være et av bransjens mest misforståtte uttrykk! En flushemaskin kan IKKE reparere et gir problem! Ved videre samtaler med våre kunder kan de fortelle at de har har innhentet informasjon om at flushing av automatgiret gir en grundig rengjøring, og at store som små problemer mest sannsynlig vil forsvinne etter denne "kuren". Man trenger heller ikke nedmontere bunnpanne for rengjøring, ei heller bytte filter, legger de gjerne også til. Se vedlagt bilde av bunnpanne. Tror noen av våre lesere at flushing, eller for den saks skyld, olje og filterbytte vil kunne hjelpe her? Hvordan kan man vite noe om girets helsetilstand hvis bunnpanne ikke monteres ned for inspeksjon? Dette er bunnpanne til et gir som kalles THM4T65E, og er montert i en Volvo XC90 T6. Dessverre så er ikke problemene så enkle å bli kvitt. Hvis bunnpannen på giret ikke bli nedmontert for rengjøring, og filteret i automatgiret ikke blir byttet, så blir ikke disse komponentene renere med flushing, ei heller med et tradisjonelt oljebytte for den saks skyld. Man klarer ikke fjerne magnetiske partikler fra en magnet, eller rengjøre et filter med en flusheprosedyre! 𝐇𝐞𝐫 𝐞𝐫 𝐞𝐭 𝐞𝐤𝐬𝐞𝐦𝐩𝐞𝐥: Motoren i bilen skal gå når flushemaskinen bytter olje på automatgiret. All oljen suges opp ved hjelp av girets oljepumpe som nå drives indirekte av motoren. Oljen går først gjennom filteret i automatgiret, for så å gå videre til forsyning av trykk til de forskjellige clutchene, samt smøring av vitale komponenter (enkelt forklart). Videre blir oljen dirigert ut av automatgiret til kjøling gjennom automatgirets kjølekrets. Det er her flushemaskinen gjør sitt inntog. Her tappes den gamle skitne oljen, og ny olje pumpes inn som erstatning. Spørsmålet da er: Hvordan rengjøres filteret for partikler og smuss som henger fast i filterduken, uten for eksempel å reversere oljestrømmen gjennom filteret? Til opplysning, man ville ikke fått rengjort filteret selv om man hadde kunnet reversere oljestrømmen. Flushing kan i noen tilfeller være en enkel måte å utføre et oljeskift på, og det er nettopp dette maskinen er produsert for å gjøre. Utover dette bør det ikke loves noe mer. Vi vet, basert på våre kunders erfaring og uttalelser, at flushemaskiner blir brukt ukritisk til å bytte ut uforholdsmessig store mengder med olje, samt lovnader om at problemer man har med giret mest sannsynlig vil bli borte. 𝐊𝐨𝐧𝐤𝐥𝐮𝐬𝐣𝐨𝐧: Opplever du symptomer som harde/sene girskift, treg igangsetting, ulyder, lekkasje eller vibrasjoner/skjelvinger fra automatgiret? Da trenger du å få utført en diagnose for å finne årsaken til problemet, ikke en flushing (ei heller et tradisjonelt oljeskift). Vi kunne skrevet side opp og side ned om automatgiret, det tekniske, de forskjellige typene, systemene og mye mer, men de lengste tekstene prøver vi å holde til hjemmesiden vår Så ta gjerne en tur inn dit om du vil vite mer, der kan du blant annet lese om hvorfor rengjøring/hot flush av kjøleren til automatgiret er viktig ved reparasjon: https://www.rats.no/automatgir-tjenester/teknisk Det andre bildet vi har lagt ved er fra nettopp dette, filteret i vår hot flush maskin etter flushing av kjøleren til et havarert automatgir. 𝐊𝐨𝐧𝐭𝐚𝐤𝐭𝐢𝐧𝐟𝐨𝐫𝐦𝐚𝐬𝐣𝐨𝐧 𝐓𝐞𝐥𝐞𝐟𝐨𝐧: 𝟔𝟗 𝟖𝟐 𝟖𝟐 𝟒𝟎 𝐄-𝐩𝐨𝐬𝐭: 𝐤𝐮𝐧𝐝𝐞𝐬𝐞𝐫𝐯𝐢𝐜𝐞@𝐫𝐚𝐭𝐬.𝐧𝐨 Hpi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet Juni 25, 2023 Share Skrevet Juni 25, 2023 (endret) 1 hour ago, bmw316bimmer said: Hei, BMW x3 2016 modell. KMstand 147.000 Er i diskusjon ang bytte olje + filter på automatgirkassa, da dette ikke er gjort på bilen ennå.. Kan man sjekke selv om det burde byttes olje + filter? Anbefaler dere flush? Eller bare tømme og fylle på ny olje og nytt filter? Uansett kva ein kallar prosedyren så er det viktig å skifte olje som ein del av vanleg vedlikehald. Eg måtte nesten slåst med en BMW forhandler om å få skifta olje på automatkassen min, det var heilt unødvendig meinte dei. No har bilen gått rundt 322.000km og eg har skifta oljen to gongar (på det nevnte BMW verkstedet som var meget ovveraska over køyrelengda på gang nr. 2). Å tappe av og fylle på olje går ikkje, på grunn av kompleksiteten til ei automatgirkasse så får du ut berre ein liten del av oljen på denne måten. Dei fleste bilfabrikantar har prosedyrar for korleis dette skal gjerast. Om du vil gjere det sjølv så finst det ein måte å gjere det på relativt enkelt, koble fra turslangen på girkassen og ha på en blank plastslange. Så starta du opp motoren og stoppar den når det kjem luftbobler. Mål opp oljemengda og tøm på tilsvarande ny olje. Gjenta til oljen som kjem ut har tilnærma samme farge som den du fylle på. (Dei fleste automatgiroljer er røde og blir mørkebrune/svarte når det blir "slitt"). Denne måten å gjere det på er ganske ineffektivt mtp. oljemengde, men det er ein billig måte å gjere det på. Eventuelt kan du ta ned bunnpanna å gjere den rein og skifte filter i tillegg. Hugs å resett oljekvalitet med diagnoseutstyr så girkassen får lære seg opp på nytt. Du vil få litt rare girskift til å begynne med men så vil det "gå seg til". Endret Juni 25, 2023 av TurboJens Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Juni 25, 2023 Share Skrevet Juni 25, 2023 7 minutter siden, TurboJens skrev: Hugs å resett adapsjon Ifølge de lærde er dette litt fy-fy å gjøre, spesielt om girkassen har kjørt et stykke. Ved mekanisk arbeid bør adapsjons verdier nullstilles, ikke ved skift av kun olje. Jeg har selv gjort det på min, og girkassen girte særdeles rart de første 10 km til den lærte seg opp. Ingen konsekvenser i etterkant, men min var kun kjørt 100`km hvorpå giroljen så ut som den var ny. Utdrag fra teamet bak Xhp: First, let’s have a look what Adaptions are and what they are good for. Adaptions basically have two purposes. The very first is to overlay the basic maps, stored in the TCU, by some small offset maps to compensate mechanical/hydraulical tolerances. No transmission is 100% identical to the other in real life and those differences need to be kept in check. So, the aim is to correct the errors in the stored basic setting, if you will. Secondly, every moving part inside the transmission will wear over it’s lifetime. This is especially true for the clutch packs, which are built to wear by nature. Just like your brake discs wear through friction between disc and pads, so do your clutches (there are 5 of them in the 6HP + the Torque Converter Clutch) on every shift. Don’t panic, most of that wear is controlled through the lubrication with the transmissions oil. That also explains, why oil changes approx. every 60.000 miles are not the worst idea, despite BMW not recommending them. Normally the 6HP’s clutches are good for 200.000 miles and much more. Wear of clutch packs means, they get thinner and thinner over their lifetime. This leads to the conclusion, the transmission controller has to have a function, to compensate this. Those are the Quickcharge Times and Quickcharge Pressures. They are there to compensate the higher travel, the piston needs to actuate the clutch, before it starts to bite. This is the same principle, employed by your brake system and employed by a manual clutch to compensate for wear. It’s more complicated in the transmission, but the logic is the same. So, with that knowledge, what is it good for to reset adaptions regularly? Simple answer: For nothing. In rare cases, on transmissions with already very high positive adaptions, this can even lead to a situation, where your transmission will refuse to shift and you basically have to rebuild it, before it will work again. And that is the reason, why adaptions do not get reset by the dealer on service work. There is no reasons for it, unless hardware on the transmission has been changed. TurboJens reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet Juni 25, 2023 Share Skrevet Juni 25, 2023 (endret) 5 minutes ago, ///M-ini95 said: Ifølge de lærde er dette litt fy-fy å gjøre, spesielt om girkassen har kjørt et stykke. Ved mekanisk arbeid bør adapsjons verdier nullstilles, ikke ved skift av kun olje. Jeg har selv gjort det på min, og girkassen girte særdeles rart de første 10 km til den lærte seg opp. Ingen konsekvenser i etterkant, men min var kun kjørt 100`km hvorpå giroljen så ut som den var ny. Bøyer meg i støvet Eg har no pleid å gjere det sjølv, med godt resultat egetlig. Endret Juni 25, 2023 av TurboJens Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå