Gå til innhold

Trenger bremsehjelp :-) BMW 730d x-drive 12*


jensky18
 Share

Anbefalte innlegg

Hei dere! Byttet skiver og klosser fremme på min 7-serie for en stund siden. Etter skiftet begynte bilen pluttselig å vibrerere vesentlig ved bremsing.

Bilen vibrerer i samme hastighet som rotasjon på hjulene, og når jeg drar bremseskiva rundt, så hører jeg at klossen blir borti skiva på et bestemt sted.

 

Tok av skivene og rengjorde ordentlig og satt på en ny testskive, men akkurat samme vibrasjon ved bremsing.

Bilen vibrerer ingenting ved vanlig kjøring, kun under bremsing... Har dere en tanke om hva det kan være jeg sliter med... ? 😪😎

729_2058251932.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men rengjorde du også glidebolter, smurte pasta bak på klossene og alle andre bevegelige ting. Det skal ikke mye til for risting om noe går tregt.
Og hvor rister det?  sånn tommelregel: ratt = bremser foran. Pedal = bremser bak. (ikke fasit).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Reef89 skrev:

Men rengjorde du også glidebolter, smurte pasta bak på klossene og alle andre bevegelige ting. Det skal ikke mye til for risting om noe går tregt.
Og hvor rister det?  sånn tommelregel: ratt = bremser foran. Pedal = bremser bak. (ikke fasit).

Ja, jeg mener at jeg var ganske nøye, men kan selvsagt gi det et nytt forsøk.
Det er vell i pedalen jeg kjenner det veldig godt, i tillegg til hele bilen såklart. Har ikke utført noe på bakhjulene av vedlikehold eller endringer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, E.C. skrev:

Rengjort kontaktpunkter mellom kloss og klave, samt smurt opp der? Sitter alt riktig vei?

Er det mulig å sette ting feil vei? 😅 Jeg var fremme med jernet og skrapa ting rent samt med stålbørste. Så hadde jeg på metallpasta, åpen for at jeg ikke hadde på mye, muligens for lite av det. Kan det være nok til at alt blir så gærnt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, E.C. skrev:

Rengjort kontaktpunkter mellom kloss og klave, samt smurt opp der? Sitter alt riktig vei?

 

1 time siden, Reef89 skrev:

Men rengjorde du også glidebolter, smurte pasta bak på klossene og alle andre bevegelige ting. Det skal ikke mye til for risting om noe går tregt.
Og hvor rister det?  sånn tommelregel: ratt = bremser foran. Pedal = bremser bak. (ikke fasit).

Jeg byttett fraktisk bremseklaven (brukt orginaldel fra GS) på høre side fordi gjengene ble ødelagt, men selv om denne skulle vært skjev eller lignende, så ser jeg ikke at det skulle føre til vibrasjoner, men gjør kanskje det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fekk veldig kast i bremsene når eg skrudde fast bremseskivene med den lille skruen for hardt. 

Var litt ovveraska så tok måleur og roterte skiva og fekk ganske stort utslag så sette inn skruen berre såvidt fast og då forsvant problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TurboJens skrev:

Eg fekk veldig kast i bremsene når eg skrudde fast bremseskivene med den lille skruen for hardt. 

Var litt ovveraska så tok måleur og roterte skiva og fekk ganske stort utslag så sette inn skruen berre såvidt fast og då forsvant problemet.

Lille skruen? Hvordan skrue er det snakk om? Tenker du da på den som holder bremseskiva? Der har jeg bare en skrue 

Endret av jensky18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, E.C. skrev:

Har selv satt kloss feil vei, så alt er mulig. Det er ikke mye som skal til før klossen biter litt ujevnt og du får vibrasjon. Byttet du gummiforingene til glideboltene?

Nei, kun braketten du fester calipper til som er byttet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, jensky18 said:

Lille skruen? Hvordan skrue er det snakk om? Tenker du da på den som holder bremseskiva? Der har jeg bare en skrue 

Den eine ja, problemet er at den står berre på eine sida så stramma du den for hardt så blir bremseskiva ståande skeivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TurboJens skrev:

Den eine ja, problemet er at den står berre på eine sida så stramma du den for hardt så blir bremseskiva ståande skeivt.

Jeg er flink til å stramme for hardt… ikke så dumt det…. Kanskje spesielt siden jeg bare har en skrue at det blir skjevt ved for mye trykk…? Skal teste ut! Må bare få på nytt endledd/drivknute som kommer i posten snart 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Endeledd er i orden, men di forbanna bremsene rister som fy ved bremsing. Kraftig risting i samme roterende hastighet som hjul. Kjennes også godt i pedal. @TurboJensforsøkt å løsne på skruene som holder skiva og sette dem svakere, men hjalp dessverre ikke. Selve skiva virker helt rett og blir samme selv med to forskjellige skiver… Når jeg drar rundt skiva mens jeg har den på jekk, så tucher skiva klossen på samme punkt rundt skiva, men skjønner fader ikke hva som står skjevt….  Alt var fint før jeg bytter klosser og skiver… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme utfordringen med risting. Har skiftet skiver og klosser men fortsatt risting. På de gamle skivene subbet klossen på et bestemt punkt når jeg dreide skiven så då tenkte jeg at det var kast i skiven så derfor byttet jeg. Men opplever samme ristingen med nye skiver og klosser..

Endret av BMW E91N
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at skiva er rett ville jeg ha tatt av skiva og målt navet for ujevnheter. Går det gjevnt er det skiva som er problemet. Går det skakt er det bare finne en neve dollar 😉

Bruk en slik en https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/analoge-testinstrumenter/indikatorklokke-2000024034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...