henrike-g Skrevet August 3, 2023 Share Skrevet August 3, 2023 Hei. Er det noe poeng å kjøpe bremseskiver (foran) med høykarbon i forhold til «vanlige» skiver? Har de bedre holdbarhet i forhold til rust og mindre utsatt for kast i skivene? Prismessig er det ikke store forskjellen. Er det i tilfelle spesielle bremseklosser man skal bruke til bremseskiver med høykarbon? Gjelder til BMW X3(E83). På forhånd takk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 3, 2023 Share Skrevet August 3, 2023 Det viktigste er nok å bruke kvalitetsskiver og klosser. Feks ate skiver og textar klosser. Ellers så ser jeg atjeg kun får høy karbon skiver til min x5. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jensky18 Skrevet August 14, 2023 Share Skrevet August 14, 2023 Kjøp vanlige skiver, men gjerne av merket 'Premium' når du kjøper fra tredjepart. Zimmermann fungerer bra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet August 14, 2023 Share Skrevet August 14, 2023 Karbon sin rolle i stål er å sikre styrke. Mer karbon = høyere styrke. Hensikten med en høykarbonskive er at den skal vare lenger, da den ikke slites like fort ned. bakdelen er at den er sprøere, og sprekker lettere. Karboninnhold har ingen innvirkning på korrosjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 14, 2023 Share Skrevet August 14, 2023 2 hours ago, *MrB* said: Karboninnhold har ingen innvirkning på korrosjon. Joda, det har det, men om det er merkbart på bremseskiver ved praktisk bruk er noe mer usikkert. Ruster mer ved høyere karboninnhold. Finnes litt dokumentasjon på nett om slikt, her er en link fra et selskap som jeg kjenner til: https://www.thermofisher.com/blog/metals/how-carbon-affects-the-quality-of-steel-weldability-and-hardness/ uglefossen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet August 14, 2023 Share Skrevet August 14, 2023 (endret) Nja. Jo. forsåvidt. Høyt karboninnhold kan bety større andel martensitt, og martensittområder er mottakelig for lokal korrosjon pga sin kornstruktur. Pittings. Gravrust om du vil. Og det er jo ikke bra. Spesielt ikke på deler som har høy belastning, enten statisk eller dynamisk. Lavere karbonstål har også lavere martensittandel. Austenitt er mer motstandsdyktig mot dette. Overflaterust i luft får man på begge, og man må over på kromlegeringer for å unngå det. (316 f.eks). Om det er målbar forskjell i overflaterust på høykarbon vs lavkarbon under samme forhold vet jeg ikke, men man kjøper i hvertfall ikke høykarbon for å få noe som ruster mindre. Man kjøper det for styrken sin del. Men dette er et interessant tema. Jeg er på ingen måte metallurg, men har mye med materialvalg å gjøre gjennom jobb. Interessant med andres erfaringer og kunnskap. Endret August 14, 2023 av *MrB* E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henrike-g Skrevet August 14, 2023 Forfatter Share Skrevet August 14, 2023 (endret) Takk for tips og råd. Det jeg håper mest på når det gjelder bremseskiver med høykarbon, er at de tåler mer i forhold til kast i skivene. Har opplevd at «vanlige» skiver fort kan få kast i seg. Merker det på de jeg har nå. Rister veldig godt når jeg bremser ned fra 80 km/t og oppover, men også i lavere hastigheter. Noen som har erfaring rundt dette? Endret August 14, 2023 av henrike-g Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 14, 2023 Share Skrevet August 14, 2023 Flere tråder om dette nå, men både slitte casterforinger og slitte glidebolt/foring på caliper eller dårlig caliperstempel kan bidra til sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå