Gå til innhold

Motor

Sondrer
 Share

Anbefalte innlegg

Ser du har opprettet tre forskjellige tråder, så svarer på alle spørsmålene dine her. 

1. Motor:

16 mod 520d har den "gode" fire sylindrede dieselmotoren. Har blitt meldt noen strukne kjeder her også nå som disse motorene får litt km på seg, men langt ifra like ille som den eldre N47. Husk å få sjekket EGR kjøleren din, foregår aksjon hos BMW på akkurat denne nå.

2. Webasto:

Webasto går i c.a 30 min fra start til stopp, med mindre den blir avbrutt av bruker. Jeg vil anbefale minst 15-20 min bruk for å unngå soting, men det beste er kanskje å kjøre den hele syklusen på 30min for best effekt. 

Webasto sier selv at den bruker c.a 0.6L/h. Så en halvtimes syklus betyr c.a 0.3l diesel forbruk. 

Webasto varmer ikke motor, men en sperreventil kan modifiseres slik at det varme kjølevannet sirkulerer i motorkretsen. Modifiserer du denne, anbefales det å kjøre full syklus på webasto'n ellers kan du få dårligere kaldstart egenskaper. Siden du deler varmen på motor og kupé sier det seg selv at du ikke får like varmt interiør, men etter min mening trumfer forvarmet motor forvarmet interiør. 

3. Ambient belysning:

Dessverre er det kun orange og hvit på disse bilene man kan veksle mellom. Før LCI fikk man bare orange, så LCI har sånn sett en oppgradering på dette. Ønsker du alle regnbuens farger, så må du dessverre ty til aftermarket løsninger. Mest sannsynlig en YT video eller to som viser fremgangsmåte.

Her har du en samlingsplass hvor du kan stille slike spørsmål istedenfor å opprette flere tråder. Blir mer ryddig slikt, og muligens ligger svaret allerede der inne et sted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har en B47 som har gått snart 330tusen. Ingen ulydar eller problemer, men som med alle andre motorar det viktigaste du kan gjere for å forlenge levetida på en dieselmotor er å skifte olje minst dobbelt så ofte som det som er intervallet!

Såklart, detta med registerhavari ligg litt i bakhovudet - kor langt kan ein strekke strikken før en evt. må vurdere å skifte kjede? Eg har ikkje fasiten, men har ingen planar om å skifte kjede, det er ein stor jobb på ein slik bil som eg har i alle fall der motoren står feil veg :(

Sidan det er så mykje skruing så havnar eg vel på å køyre til kjedet ryke og evt. sette i en brukt motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...