Gå til innhold

Bytte av hjullager bak, E90/2007/318d. Hva trenger jeg og forslag til løsning?


PIIIPower
 Share

Anbefalte innlegg

Undrer på om jeg skal sette det bort eller gjøre det selv (er jo greit å gjøre ting sjæl:), men hvis jeg må kjøpe masse ræl som jeg ikke kommer til å bruke igjen er det jo ett kostnadsspørsmål..

Jeg veit at jeg må ha lager og mutter, men "må" navet byttes etter 16 år? Andre ting man bør ha i bakhånd for ikke å bli stående? Tenkte det var lurt å ta dette samtidig som jeg tar armer og foringer bak eventuelt.

Hva kreves av verktøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg byttet hjullager bak på min BMW x3 fra 2007, brukte jeg om igjen navet. 

Glidehammersett og hjullagerverktøy ble kjøpt brukt, men dette kan leies. Du trenger også demonteringsverktøy fra biltema, for å fjerne den ytre delen av hjullageret som blir sittende igjen på navet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4300kr ink mva og del fikk jeg byttet hjullager på en e46 på for to uker siden. Mekaniker brukte vel 3 timer ish. Jeg kan ta noen skru økter her og der, men hadde verken verktøy eller erfaring med hjullagerbytte bak, så satte gledelig bort den jobben, angrer ikke. Godt å levere og hente bilen samme dag i skjønneste orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8600.. kan kjøpe mye fint for den summen (igjen, gjør meg ingenting å skru på denne bilen 😊) ser at internett har to fremgangsmåter, en der så og si hele spindelen frigjøres og en der stort sett bare aksel frigjøres. Pros og cons? Kan man risikere å ødelegge aksel eller noe på diffen? Der er litt mer pes enn hvis det skulle skje noe med spindelen…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å bytte selv av den enkle grunn at verktøy + hjullager var tre ganger billigere å kjøpe selv, enn å ta det på verksted. Samtidig får man lært litt, og kjøpt mer verktøy 😃 

Ser at TIS/ISTA+ anbefaler å frigjøre spindel, for å deretter ta ut lager og spindel i verkstedpresse. Dette vil jeg tro er mye kjappere enn å måtte bry seg med stikkakslingene, senke eksosanlegget og lenkearmene bak. 

Jeg valgte derimot å bruke glidehammer og hjullagerverktøy. Ulempen med dette er at det er mye mer å demontere, men jeg hadde rett og slett ikke plass i garasjen til en verkstedpresse.  

Tror nok det skal ganske mye til for å ødelegge noe på diff, aksel eller spindel. Så lenge man tar seg tid og er forsiktig, så går det nok greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@HakonLimseth hvordan løste du festing av akselmutter? 420nm er jo litt.

Løsnet du akselen på diffen, eller løsna du nok armer til at du fikk ut akselen uten å løsne på diff siden?

Har funnet verktøy kit til leie, men ikke momentnøkkel så jeg plukka opp en billig på AUTODOC som jeg sikkert kan selge etterpå, veit ikke annet jeg trenger mer enn 200nm som wurth’n tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, PIIIPower skrev:

@HakonLimseth hvordan løste du festing av akselmutter? 420nm er jo litt.

Løsnet du akselen på diffen, eller løsna du nok armer til at du fikk ut akselen uten å løsne på diff siden?

Har funnet verktøy kit til leie, men ikke momentnøkkel så jeg plukka opp en billig på AUTODOC som jeg sikkert kan selge etterpå, veit ikke annet jeg trenger mer enn 200nm som wurth’n tar.

Har verktøy kit til hele jobben hvis du vil leie til en hyggelig penge 😃 Bor dog på Dal i Eidsvoll, så kan hende det er litt langt unna.

På akselmutteren brukte jeg muttertrekker, en Dewalt DCF892. Jeg løsnet boltene på diffen, så disse burde egentlig byttes, meeen jeg strammet bare til med litt ekstra og brukte rød loctite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HakonLimseth skrev:

Har verktøy kit til hele jobben hvis du vil leie til en hyggelig penge 😃 Bor dog på Dal i Eidsvoll, så kan hende det er litt langt unna.

På akselmutteren brukte jeg muttertrekker, en Dewalt DCF892. Jeg løsnet boltene på diffen, så disse burde egentlig byttes, meeen jeg strammet bare til med litt ekstra og brukte rød loctite. 

45 minutter hver vei er da ingenting i en bimmer😉. Sender en PM når jeg får tak i noen med en garasje som ikke er full av flomskadd kjellerræl OG autodoc har klart å levere lagrene 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at 12-kant pipe er på 36 mm på de fleste bilene, men 318d har tynnere stikkakslinger og den store mutteren der mener jeg skal ha en pipe på 30 mm. Du kan alltid måle før du starter.

Jeg har en muttertrekker og en kraftpipe klar for tilsvarende jobb. Stramming er vel med ca 300 Nm på de "store" mutterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får opp M24x1,5 på de mindre motorene på RealOEM, så det er nok lurt å måle hva man har.

Ser også ut som at jeg må planlegge innkjøp av enda en momentnøkkel i fremtiden. Var bombesikker på at det var 300 Nm på mine biler og at jeg dermed aldri ville trenge mer enn 320 Nm 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Jeg får opp M24x1,5 på de mindre motorene på RealOEM, så det er nok lurt å måle hva man har.

Ser også ut som at jeg må planlegge innkjøp av enda en momentnøkkel i fremtiden. Var bombesikker på at det var 300 Nm på mine biler og at jeg dermed aldri ville trenge mer enn 320 Nm 🙃

Mye mulig, det beste/sikreste er nok å gjøre det du sier, måle selv. Da er man 100% sikker på at det blir riktig. 

Har også vurdert innkjøp av større momentnøkkel, men kvier meg litt når det blir snakk om pris. Hvilken kjøpte du, @PIIIPower? Eventuelt hva har du i tankene E.C?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt dekka opp til 320 Nm, så det må bli noe som går opp til 500-600+ Nm. Wurth har noe som går opp til 400 Nm, det blir litt lite. Blir å følge på finn for min del. Ligger en fra Polar til 3000kr, blir fort å se etter best deal i denne prisklassen +/-. Biltema ligger for øvrig ca der. Dukker opp Teng og andre "halvpremium"-brands i det prisområdet på finn. Det får være godt nok til formålet her. Får sjekke hva annet som finnes på nett. Blir for dyrt med Hazet her mtp. hvor lite det skal brukes, fort oppe i 5-sifret prisklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, E.C. skrev:

Jeg er godt dekka opp til 320 Nm, så det må bli noe som går opp til 500-600+ Nm. Wurth har noe som går opp til 400 Nm, det blir litt lite. Blir å følge på finn for min del. Ligger en fra Polar til 3000kr, blir fort å se etter best deal i denne prisklassen +/-. Biltema ligger for øvrig ca der. Dukker opp Teng og andre "halvpremium"-brands i det prisområdet på finn. Det får være godt nok til formålet her. Får sjekke hva annet som finnes på nett. Blir for dyrt med Hazet her mtp. hvor lite det skal brukes, fort oppe i 5-sifret prisklasse.

Har selv også sett etter ulike momentnøkler på finn, men presisjonsverktøy har jeg ikke lyst til å kjøpe brukt. Blir vel litt som å banne i kirka, men kjøpte her om dagen en digital momentadapter fra Aliexpress.

image.thumb.jpeg.37f946c47cbeb2b42bb414ea093e1c72.jpeg

Denne varianten dekker områdene mellom 10nm - 340nm, med en feilmargin på ± 2%, og i følge ulike tester på youtube er ikke dette så langt i fra sannheten. https://www.youtube.com/watch?v=bCb2a4BJAv4

Var ikke ille prisen på den heller, ca. 400kr inkl. alt ferdig inn til Norge. Skal dog sies at jeg fortsatt stiller meg ganske skeptisk til påstandene, og at den gode gamle klikk varianten fortsatt tas ut framfor den digitale. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...