Lucas116D Skrevet September 29, 2023 Share Skrevet September 29, 2023 (endret) Hei! Jeg er en 16 år gammel gutt som øvelseskjører med en BMW 1-Serie 116D med manuel gir selvfølgelig 😉. Har hatt et problem med bilen den siste måneden med at den jokker og jeg får lyset om at traction control er aktivert. Og det lyset blinker idet bilen jokker. Det skjer selv når bilen er i lav eller høyere gir og når jeg akselererer eller kjører i en konstant fart. Av og til kommer også lys om ABS også opp samt at traction control lyset også er på men da konstant og ikke bare blinker når bilen jokker. Og trykke på DTC knappen midt på dashen hjelper litt med at det minsker gangene bilen jokker men fjerner ikke problemet. Setter pris på svar og takker på forhånd 😊 - Lucas Endret September 29, 2023 av Lucas116D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HakonLimseth Skrevet September 29, 2023 Share Skrevet September 29, 2023 Har du mulighet til å utføre diagnose på bilen? Typ lese ut feilkodene som kommer, slik at vi kan få en pekepinn på hva det kan være? 😃 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evenol Skrevet September 29, 2023 Share Skrevet September 29, 2023 Holder en knapp på abs-sensor. Hadde samme problem på bilen(e87) til mutter for mange år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet September 29, 2023 Share Skrevet September 29, 2023 ABS-sensor og ABS-ring (reluctor ring på engelsk) er vel det som går igjen på E8x og E9x. Er du heldig så er det bare en sensor. ABS-ring er litt mer jobb å bytte. Men få uansett lest ut feilkoder først. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lysken Skrevet September 29, 2023 Share Skrevet September 29, 2023 (endret) Holder en knapp på ABS-ringer, dette er et vanlig problem på disse bilene, som oppstår når drivaksel ruster og utvider ringen, slik at ABS-sensor leser feil og prøver å korrigere hjulets hastighet, derav oppstår rykking. Du kan forsøke å slå DTC helt av ved å holde knappen inne noen sekunder (kun et trykk på knappen vil bare begrense DTC). Bytte av ringer koster rundt 4-5000 per aksel, ofte er det enten aksel bak eller foran, mer sjelden begge. ABS-sensor trenger bare byttes om den har vært i kontakt med ringen, sannsynligvis ikke når det er kort tid siden problemet oppsto. Kanskje en rimeligere løsning å bytte til brukte drivaksler som har relativt nye ringer, eller lite rust. Siden dette er et vanlig problem, vil du lett kunne finne dette hos hugger, for eksempel: https://finndel.no/delinfo.aspx?f=708&dnr=131438 Se første bilde, ABS-ringen er den til venstre på bildet med hull/åpninger, den er nokså rusten, men lenger ned i listen finner du andre som er uten rust. Endret September 29, 2023 av Lysken HakonLimseth reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
warg Skrevet Oktober 5, 2023 Share Skrevet Oktober 5, 2023 Hei Dette er ABS sensor forann, er det bak ville håndbrekkvarsel vert rødt. Men for å starte fra scratch ville jeg fått tak i ett diagnoseverktøy for å identifisere hvilken ABS sensor som indikerer feil. Viss det er forann må du også ta i betrakting at det er feil på magnetring i hjullager, mener det er slik ABS sensor teller "tenner" på lager forann. Bak er det en reluktor ring på drivaksel som har en tendens til å ruste under ring slik at ringen skraper borti sensor. Dette kan løses ved å legge på en skive for å heve sensoren noen mm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå