Gå til innhold

Har problemer med min BMW 1-Serie 116D


Lucas116D
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en 16 år gammel gutt som øvelseskjører med en BMW 1-Serie 116D med manuel gir selvfølgelig 😉. Har hatt et problem med bilen den siste måneden med at den jokker og jeg får lyset om at traction control er aktivert. Og det lyset blinker idet bilen jokker. Det skjer selv når bilen er i lav eller høyere gir og når jeg akselererer eller kjører i en konstant fart. Av og til kommer også lys om ABS også opp samt at traction control lyset også er på men da konstant og ikke bare blinker når bilen jokker. Og trykke på DTC knappen midt på dashen hjelper litt med at det minsker gangene bilen jokker men fjerner ikke problemet. 

Setter pris på svar og takker på forhånd 😊

- Lucas

 

 

 

20230929_174630.thumb.jpg.0de84d209c2f68e0cec761a903e1420e.jpgScreenshot_20230929_174742_Chrome.jpg.7589dfc26aa7edc8710795d108632dad.jpg

 

Endret av Lucas116D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder en knapp på ABS-ringer, dette er et vanlig problem på disse bilene, som oppstår når drivaksel ruster og utvider ringen, slik at ABS-sensor leser feil og prøver å korrigere hjulets hastighet, derav oppstår rykking.

Du kan forsøke å slå DTC helt av ved å holde knappen inne noen sekunder (kun et trykk på knappen vil bare begrense DTC).

Bytte av ringer koster rundt 4-5000 per aksel, ofte er det enten aksel bak eller foran, mer sjelden begge. ABS-sensor trenger bare byttes om den har vært i kontakt med ringen, sannsynligvis ikke når det er kort tid siden problemet oppsto.

Kanskje en rimeligere løsning å bytte til brukte drivaksler som har relativt nye ringer, eller lite rust. Siden dette er et vanlig problem, vil du lett kunne finne dette hos hugger, for eksempel: https://finndel.no/delinfo.aspx?f=708&dnr=131438

Se første bilde, ABS-ringen er den til venstre på bildet med hull/åpninger, den er nokså rusten, men lenger ned i listen finner du andre som er uten rust.

 

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dette er ABS sensor forann, er det bak ville håndbrekkvarsel vert rødt. Men for å starte fra scratch ville jeg fått tak i ett diagnoseverktøy for å identifisere hvilken ABS sensor som indikerer feil. Viss det er forann må du også ta i betrakting at det er feil på magnetring i hjullager, mener det er slik ABS sensor teller "tenner" på lager forann.

Bak er det en reluktor ring på drivaksel som har en tendens til å ruste under ring slik at ringen skraper borti sensor. Dette kan løses ved å legge på en skive for å heve sensoren noen mm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...