Gå til innhold

EL feil e39 530D

Aleksvik
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, nå har det dukket opp en hel rekke feil på min e39 530D stasjonsvogn (1999). 

Begynte med at jeg oppdaget ABS lampe, Stoppet og startet bil så var alt borte i en liten stund men kom tilbake, tenkte som så dette er sikkert bare sensor. Men når jeg hadde parkert og skulle låse låste kunn høyre framdør seg, Prøvde da og kjøre vinduene men kun vinduet på høyre fremdør virket (bryteren fra høyre framdør). Og ikke virket memory på stoler, speiljustering og klimaanlegg vifte. Skulle bak for å nappe batteripole men da gikk ikke softclose på bakluka igjen. Så får ikke lukket bakluka. Begynte da og mistenke GM modul eller jordingsfeil? Men sentrallås kommer og går, plutselig virker alle dørene en liten stund.

Tok da og fikk skaffet en GM 3 modul fra sedan men da åpnet glassluke bak seg og ingenting virket enda. Tenkte dette kunne være siden det var fra sedan. Fikk da ordnet meg en GM3 modul fra en stasjonsvogn men hjalp ikke det heller. Akkuratt samme skjedde med glassluka bak da også.

Så har sett over sikringer overalt og er en sprengt 100A sikring med batteriet. (Har noen oversikt over hva som er hva?) legger ved bilde av hvilken. Vill ikke tro dette har sammenheng for sentrallås kommer og går? Men skiftet uansett men sprengtes med en gang jeg startet bilen. Har fått lest feilkoder og legger ved vedlegg. (Har prøvd og slettet feilkoder) gikk også inn på live data og så at alle sensorene leste riktig noe de gjor. 

Så da er spørsmålet mitt HVA kan være galt her? Setter STOR pris på all hjelp og tips!

MVH Aleks😀

feil e39 530d..jpg

feil e39 530d.jpg

sikringer.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikringen er F105 og er på 100A. Den gir strøm kun til gløderelè og elektrisk kjølevifte på radiator. Det er 10mm2 kabel frem til gløderelè og vifte. Det er en splitt på ledningen før begge deler, men jeg ser ikke hvor. Mulig i motorrommet.

Alle andre feil henviser til mye rart. Og du sier "Stoppet og startet bil så var alt borte i en liten stund men kom tilbake", hva mener du nøyaktig med "så var alt borte"?

GM har uansett problemer. GM skal også kodes til utstyrsnivå i bilen. Du kan også ha defekt GM, både din og den nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Otis skrev:

Sikringen er F105 og er på 100A. Den gir strøm kun til gløderelè og elektrisk kjølevifte på radiator. Det er 10mm2 kabel frem til gløderelè og vifte. Det er en splitt på ledningen før begge deler, men jeg ser ikke hvor. Mulig i motorrommet.

Alle andre feil henviser til mye rart. Og du sier "Stoppet og startet bil så var alt borte i en liten stund men kom tilbake", hva mener du nøyaktig med "så var alt borte"?

GM har uansett problemer. GM skal også kodes til utstyrsnivå i bilen. Du kan også ha defekt GM, både din og den nye.

Ah okei, det kan forklare problemet med glødingen på bilen..

Når jeg stoppet bilen rett etter ABS feilen først kom og startet igjen så oppførte bilen seg helt som normalt en stund. Men alle feil kom tilbake.

Jeg har latt bilen stå uten batteripole over natta nå, Prøvde sentrallås og da fungerte plutselig alle dører i 2-3 omganger med lås/lås opp. Så gikk det til og kunn funke høyre fremdør igjen. Virker nesten som når bilen er gått i divale så fungerer det i få omganger?.

Er det noen lett måte og kode en brukt GM modul fra en sedan feks til min bil da? Har tilgang til NCS Expert/Dummy.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2023 den 17.09, Otis skrev:

Ja, kan bistå med det.

Jeg er usikker om delenummer må stemme, men du kan sjekke delekatalogen. 

Hei igjen. Har nå fått tak i en ny(Brukt) GM 3 (LOW) modul samme som min bare fra en sedan. Vel å merke ingen av NR stemmer på modulen utenom at det er GM3 (LOW). Tok da og kopierte mine orginale filer og la inn i den nye (brukte) GM 3 modulen. Satt den i og AKKURATT samme symptomer. INGEN forskjell what so ever.  Så er egentlig helt tom for ideer her...🤕

Har også lagt merke til at når alt virker som det skal som er sjelden gang... men får aldri softclose på bakluka til og virke.  Samt at når jeg starter bil lyser ikke ABS lamper. Men i det jeg kjører ruter, sentrallås noen ganger så kommer ABS lampe og alle andre feilene samtidig.

Endret av Aleksvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Otis skrev:

Samt ledninger til bakluke, brudd.

Ledninger i bakluke er blitt utbedret. Men kan det ha noe med feilene jeg opplever? Og samt kontakten bak tenningslåsen?

Sto utfor passasjerdør høyre fremme og låser/låser opp. Og kunn høyre fremme som låser/låser opp. Plutselig går alle dørene 1-2 omganger så ble det kunn høyre fremme igjen. Kan ikke fatte hva som er feilen her.

Leste meg videre på feilkoden jeg har og nappet da kontaktstykke på førerdør å såg etter irr eller ledningsbrudd men er strøkent. IMG_3275.thumb.jpeg.160aa9189b53e8e36ac546393e7d9f4b.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da trolig funnet feilen!

Har guidet meg opp på feilkodene. Viste seg jeg ikke hadde kontakt med bryterpanel førerdør, prøvde og skifte den men hjalp ikke

Målte da strømmen til den og har 2V med tenning på. Ohmet da ledning fra GM modul til bryterpanelet og bare så vidt kontakt. Prøvde da å tilsette 12V til bryterpanelet og alle feil borte utenom ABS men vill tro det må slettes feil.

Så her er det rett og slett ledningsbrudd fra bryterpanelet til GM inni dashbord en eller annen plass. 

Tusen takk for hjelpen.😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...