Gå til innhold

diagnose - ujevn tomgang n53


achbarrow
 Share

Anbefalte innlegg

hei jeg har nylig kjøpt en bmw 330i 2009 mod. denne er kjøpt som rep. objekt og tankte å ha det som et hobby prosjekt. den går noe ujevnt på tomgang men ble bedre etter jeg byttet coiler på de 3 sylinderen jeg hadde fått tenningsfeil på.

kan starte med å si at når jeg dro opp den ene coilen var den dynket i olje nederst, så lurte på hva dette kan være? (har hørt at det kanskje kan være stemelringer?)

har også noen feilkoder 

29d9- missfire at lof tank fill levle

2b08- nitrogen oxide sensor, heating (lurer Spessielt på den, fordi den kommer alltid tilbake nesten med en gang jeg sletter koder)

2c2d- oxygen sensor befor catalytic converter costing mode check

29cf- combustion missfires, cylinder 3

har noen mulighet til å gi meg en ide om hva som kan være galt med bilen da? alle tanker er verdifulle så bare fyr løs!

takk!

Endret av achbarrow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, achbarrow skrev:

hei jeg har nylig kjøpt en bmw 330i 2009 mod. denne er kjøpt som rep. objekt og tankte å ha det som et hobby prosjekt. den går noe ujevnt på tomgang men ble bedre etter jeg byttet coiler på de 3 sylinderen jeg hadde fått tenningsfeil på.

kan starte med å si at når jeg dro opp den ene bilen var den sunket i olje nederst, så lurte på hva dette kan være? (har hørt at det kanskje kan være stemelringer?)

har også noen feilkoder 

29d9- missfire at lof tank fill levle

2b08- nitrogen oxide sensor, heating (lurer Spessielt på den, fordi den kommer alltid tilbake nesten med en gang jeg sletter koder)

2c2d- oxygen sensor befor catalytic converter costing mode check

29cf- combustion missfires, cylinder 3

har noen mulighet til å gi meg en ide om hva som kan være galt med bilen da? alle tanker er verdifulle så bare fyr løs!

takk!

Hva slags diagnose utstyr brukte du ved avlesning? Hadde vært fint med live data mens man var i gang siden dyser på disse er kjent problem spesielt i starten av produksjonen av disse motorene. Og de kan gi sånn ujevn tomgang. Lenge siden coilene ble byttet? Coilene på disse bør byttes nokså ofte da de ikke er ukjent for å feile. Gjelder også for tennplugger og man bør bruke NGK sine plugger eller originale. 

 Den ene feilmeldingen du har fått ser ut til å være NOX sensoren siden du har fått feilmelding på både heating og pre cat så tipper jeg at den er defekt. Noe som heller ikke er ukjent for denne motoren. Kan eventuelt kjøpe NOXem sensor fra bimmerprofs så slipper du fremtidige problemer samt eventuelt tull med katalysatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, RemyNG skrev:

Hva slags diagnose utstyr brukte du ved avlesning? Hadde vært fint med live data mens man var i gang siden dyser på disse er kjent problem spesielt i starten av produksjonen av disse motorene. Og de kan gi sånn ujevn tomgang. Lenge siden coilene ble byttet? Coilene på disse bør byttes nokså ofte da de ikke er ukjent for å feile. Gjelder også for tennplugger og man bør bruke NGK sine plugger eller originale. 

 Den ene feilmeldingen du har fått ser ut til å være NOX sensoren siden du har fått feilmelding på både heating og pre cat så tipper jeg at den er defekt. Noe som heller ikke er ukjent for denne motoren. Kan eventuelt kjøpe NOXem sensor fra bimmerprofs så slipper du fremtidige problemer samt eventuelt tull med katalysatoren.

hei jeg brukte i carsoft pro, men har sjekket og ganske sikker. på at det ikke går å lese live data med den. jeg byttet coilene på 3 sylindere tidligere i uken har fått 3 de siste og har tenk å bytte de. det løste ikke problemet å bytte de men, skal også bytte tennpluggene. har bare ikke verktøyet til å få løsna de.:) 

når det er snakk om problemet med feiltenning tror jeg kanskje dette er pga dårlig stempelringer... jeg prøvde å si det men fikk det ikke fram over men det var masse olje på en av coilene jeg byttet og det tyder jo på at olja kommer opp fra et sted og det er jo ikke helt bra. har lest meg fram til at det kan være stempelringer... kan det stemme?

takk for tips om nox skal se på det straks!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompresjonstest forteller deg rask om det er noe galt i bunn.

Anbefaler deg å få fatt i pakka med BMW tilpasset programmer som ligger i den store diagnosetråden. Da får du alle data bilen kan gi og testplaner. Da kan det er lettere for oss å svare. Olje i coil kan være søl fra siste påfylling. For at olja skal komme til coilen må den først forbi pluggen så jeg hadde ikke løpt rett til den teorien. Du hadde også sett det på eksosen, olje i sylinder blir med eksosen ut og ville nok ha skapt endel røyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok ikke olje på coilen din pga dårlig stempelring. Oljen som går forbi stempelringerer vil brenne opp og komme ut som blårøyk av eksosrørert. Den teleporterer seg ikke forbi tennpluggen din. Det vanligste når coil/tennplugg svømmer i olje er at toppdekselpakningen lekker. Det er indre pakning som går rundt plugghull mellom topp og toppdeksel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, achbarrow skrev:

hei jeg brukte i carsoft pro, men har sjekket og ganske sikker. på at det ikke går å lese live data med den. jeg byttet coilene på 3 sylindere tidligere i uken har fått 3 de siste og har tenk å bytte de. det løste ikke problemet å bytte de men, skal også bytte tennpluggene. har bare ikke verktøyet til å få løsna de.:) 

når det er snakk om problemet med feiltenning tror jeg kanskje dette er pga dårlig stempelringer... jeg prøvde å si det men fikk det ikke fram over men det var masse olje på en av coilene jeg byttet og det tyder jo på at olja kommer opp fra et sted og det er jo ikke helt bra. har lest meg fram til at det kan være stempelringer... kan det stemme?

takk for tips om nox skal se på det straks!

 

Olje på coilene og tennplugger skjer ved dårlig toppdeksel pakning. Noe som ikke er uvanlig for denne motoren å lide av. Som nevnt så burde du fått eventuelt lånt ei diagnose program eller ordna INPA eller lignende sånn at du får sett live data på dyser, NOX sensoren. Og hva slags coiler gikk du for? Orginale/Delphi eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...