Benjamink Skrevet Desember 1, 2023 Share Skrevet Desember 1, 2023 Hei, har en 14mod f20. Fikk montert nytt batteri på mandag, ja det er kodet å ja det var full ladet. Idag dukket det opp battery drain when stationary. Prøvde meg på metoden med multimeter mellom minuspole å kabel for å se hvor mye strøm (amp) den trekker da den "sover" men virket som om det var visse moduler som ble vekt da jeg koblet på multimeter for amp gikk opp å ned regelmessig mellom 0.4 til 1.6a Sammtidig som jeg hørte modulene ble vekt eller begynt starte, noen som vet en annen prosedyre dette kan finnes ut på. ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
t06afre Skrevet Desember 2, 2023 Share Skrevet Desember 2, 2023 Jeg tror trikset er å åpne bagasjerommet når lyset går ut, er den i "sleep mode" kan ta en stund ca 16 minutter tror jeg er vanlig. Når du venter på at den skal gå i "sleep mode" må du bare la bilen stå ikke åpne dører eller annet. Hvile strømmen skal være lav godt under 80mA men den varierer fra modell til modell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 2, 2023 Share Skrevet Desember 2, 2023 Hvis du skal gjøre det på denne måten så er trikset å vente til bilen går i sleep (la den stå i en times tid for å være sikker og ikke rør noen dørlåser) så kobler du av slik at kontakten mellom batteri og minuspol på bil aldri blir brutt. Så i praksis kan du starte med å ta av minuspolen og bruke en kabel mellom den og batteri-minus. Trenger ikke å være så veldig tjukk så lenge du ikke skal starte bilen. Når det har gått en time, med denne kabelen tilkoblet i serie, så kobler du multimeteret i amp-modus i parallell med kabelen. En ende på minuspol og en ende på batteri-minus, så tar du vekk kabelen. Da går alt gjennom multimeteret uten å bryte kretsen og vekke bilen først. Ulempen her er at om du registrerer et strømtrekk så kan det bli naturlig å nappe ut sikringer for å se hvor det kommer fra, men da kan bilen våkne igjen. Det du heller kan prøve er å måle spenningsfall over sikringer når bilen er i sleep. Det finnes tabeller som relaterer sikringsstørrelse til spenningsfall og strømtrekk. https://caravanchronicles.files.wordpress.com/2018/10/fuse-voltage-drop-table.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Benjamink Skrevet Desember 2, 2023 Forfatter Share Skrevet Desember 2, 2023 Hei, og takker for svar. Har gjort begge sikringsboksene nå i bagasjerom uten feil med såkalt voltage drop test. Imorges var batteriet på 12.83v Nå for 10min siden 12.81v, bilen står i låst å i sleep å har gjort det siden igår. Tar sikringsboks under panser imorgen. Temperaturen ute er nå -11,7 og har vært slik siden igår da jeg ladet den Er det normalt at noe spenning mistes da det er veldig kaldt ute ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 2, 2023 Share Skrevet Desember 2, 2023 Det er mulig at spenningen kan gå litt ned når det er kaldt og det kan ta inntil 12 timer (når det er tilnærmet ingen last) før hvilespenning flater ut. Så et avvik på 0.02V hadde ikke jeg nødvendigvis stusset over. Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet Desember 3, 2023 Share Skrevet Desember 3, 2023 Eit hyllevare multimeter har stort sett eit avvik på 0.5%, så ved 12v så vil +/- 0.06v vere innanfor toleransen uansett. Med mindre du er i besittelse av noko high end måleutstyr... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå