Gå til innhold

Klokke forsvinner E91 professional


pedro
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Dette noe irriterende problemet oppsto helt plutselig for noen dager siden på min 09 E91 tregseksten.

Jeg justerer klokke og dato riktig.

Kjører dit j skal, skrur av tenningen og låser Setter meg inn i bilen og dato er 0412 2023 og klokka viser ----. Stiller på nytt dag dato og klokkeslett og kjører hjem kveles bilen eller stenges av m knappen > 0412 2023 og klokka viser ----.

Utrolig irriterende da jeg ikke bruker klokke og må surre med mobilen for å få opp klokka.

Dette kom helt plutselig.

Aldri vært noe tull før(_med det ihvertfall)

Bilen går ellers som ei klokke bortsett fra litt oljeforbruk og defekt bakrutevarme.

Noen??🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig batteri eller defekt batterisensor (IBS) kan føre til noe slikt. Hvis bakrutevarmeren har halvveis kortslutta og tømmer batteriet så kan bilen skru av strømforbrukere for å spare strøm, da er "klokka" en av de første på lista. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Første j gjorde var å sjekke sikringer og å lade opp batteriet uten at det hjalp.

Jeg har ikke tilgang på noe diagnose hjemme.

Er litt i villrede angående bakrutevarmeren. Tok av deksler og lette etter brudd i ledningene uten å finne brudd. Må lete mere da j ikke har vært under i taktrekket.

Mye snø😨😤IMG_20231210_142459.thumb.jpg.99eddeafe8070717ab4f7802d01bb2bd.jpg og snømåking gjør at j holder fokus på å bare ha nok strøm.

Så nå må jr få bilen sin opp å stå så jeg får min inn i varmen og begynt på feilsøking og få byttet ett hjullager samtidig.

Det kommer ALTID noe nytt.

Har lyst på nyere E91 med flerhjulstrekk og diesel.

I mellomtiden får j tusle rundt i fraud Mondeo😣.

En fenomenal bil.

Dvs fenomenalt ustabil.

Snart bare karrosseri dører og vinduer igjen av originalen.

Takker for innspill.

Endret av pedro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På enkelte modeller (E61) så kan ofte jordkabelen til bakrutevarmeren få brudd. Da trenger man ikke å trekke ny hele veien til original plassering. Du kan ta en sjekk på om kabelen til jord har kontinuitet. Alternativt: Hvis du skrur på bakrutevarmen og måler 0V på begge sidene av varmetrådene og har kontinuetet til jord så har du brudd i tilførsel eller feil på modul (sistnevnte skjer nesten aldri). Måler du 14V på begge sidene så har du brudd i jordingskabelen.  Måler du 14V på en side og 0V med kontinuitet til jord på den andre så er varmetrådene defekt. Dette blir litt sånn forenklet, når man ikke måler med last.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei E

Da har jeg noe j kan prøve selv i morgen på P plass.

Takker for innspill.

Litt dumt med slike jordings og el feil når man ikke er bilelektriker eller god på det.

Prøver i morgen og X-er fingrene for en easyfix.

Så forøvrig at venstre indre pæresokkel var anløpet av irr.

Blir å bytte den selv om det er lys i pærene.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...