Gå til innhold

Skeivt ratt etter utforkjøring


odicy
 Share

Anbefalte innlegg

Har en e39 som ble tatt rennafart med og kjørt ut på et jorde her om dagen. Gikk 10 meter før det vart stopp grunnet mye snø. Trekte den opp etter venstre bakhjul sidelengs ut på veien og måtte nappe til litt for å få dratt den ut igjen.

Casen er i grunn, rattet peker nå 45° til venstre når jeg kjører rett fram og føles ut som noe ikke er helt i orden i understellet. Noen som har noen formening om hva dette kan være? Ja vet det er tåpelig, ikke jeg som var med i eller kjørte bilen...

Endret av odicy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • odicy changed the title to Skeivt ratt etter utforkjøring

Hei

 

Få han/de til å sponse nytt forstillingsett fra lemforder. 3-4k på en god dag på autodoc. Så leverer du på verksted for hjulstilling. Blir bare spekulering og på halv 8 alt annet. Det kan være mer galt med, men begynn med det der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel bøyd et styrestag. Minst. Høres jo ikke ut som noe grombil du har der, så kanskje like greit å ta et komplett kit for understell foran (av noe billigmerke) og hjulstillingskontroll. 

Du må uansett under og se. Det bøyde styrestaget bør du kunne se rimelig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hadde bilen opp på bukk og sjekka forstillingen. Alt så rett og pent ut, derfor jeg er i tvil.. på ingen måte no grombil nei, men heller en lurven vinterbil, så billigst mulig løsning er å foretrekke.

De mente det var mjukt der døm kjørte ut og at bilen seila på snøen men jeg var ikke der så om det stemmer vet jeg ikke.

Endret av odicy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye masse i farta uansett om en går seint av. Når rattet står skeivt er det nok noe som har fått seg en grei smell.

Du kan jo klart bare få den på hjulstilling og retta sånn noe lunde, men det er jo kjedelig om det plutslig smell av ett stag i fart. Aluminium er jo ikke akkurat like glad i å bli bøyd på som stål. Det trenger jo ikke være dyre deler heller, men dem burde jo gjør opp for seg alikevell når dem har lånt bilen å kjørt i grøfta.

For den del ville eg ikkje anbefalt å sende den på verksted uten videre for hjulstilling og sjekk, det blir nok bare dyrere pga dem skal bruke masse tid på å måle og spekulere om ting er skeivt, ikke minst tid på gamle rustne gjenger som sitter fast.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
14 minutter siden, hsd skrev:

Er mye masse i farta uansett om en går seint av. Når rattet står skeivt er det nok noe som har fått seg en grei smell.

Du kan jo klart bare få den på hjulstilling og retta sånn noe lunde, men det er jo kjedelig om det plutslig smell av ett stag i fart. Aluminium er jo ikke akkurat like glad i å bli bøyd på som stål. Det trenger jo ikke være dyre deler heller, men dem burde jo gjør opp for seg alikevell når dem har lånt bilen å kjørt i grøfta.

For den del ville eg ikkje anbefalt å sende den på verksted uten videre for hjulstilling og sjekk, det blir nok bare dyrere pga dem skal bruke masse tid på å måle og spekulere om ting er skeivt, ikke minst tid på gamle rustne gjenger som sitter fast.

Hehe ja var tanken min også. Har akkurat brukt 3 timer på å forsøke å justere spissinga ettersom jeg mistenkte at det kunne være grunnen til at det står skeivt men rustet helt fast..

Finnes det gode triks for å kontrolere om deler er skeiv, foruten å studere og sammenligne sidene med det blotte øyet?

Endret av odicy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, odicy skrev:

Hehe ja var tanken min også. Har akkurat brukt 3 timer på å forsøke å justere spissinga ettersom jeg mistenkte at det kunne være grunnen til at det står skeivt men rustet helt fast..

Finnes det gode triks for å kontrolere om deler er skeiv, foruten å studere og sammenligne sidene med det blotte øyet?

Er vell enten å kjøpe deg en ny del, lage jigg og sammenligne med, eller ta hjulstilling og få spissinga ok og så se hvor resten havner. Er det store forskjeller så er det nok noe rart, men det vet du vell allerede.

nei det er mye rart som går, men det desidert mest effektive er å få tak i noe nytt, kappe alt det gamle med tigersag ( triks for å få det til å gå på halve tiden kontra stå å plages) og få inn nytt. Er ganske rimelig med slike billige kit, og selv om det sikkert ikke vil vare 100k så varer det nok lenge nok i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hsd skrev:

Er vell enten å kjøpe deg en ny del, lage jigg og sammenligne med, eller ta hjulstilling og få spissinga ok og så se hvor resten havner. Er det store forskjeller så er det nok noe rart, men det vet du vell allerede.

nei det er mye rart som går, men det desidert mest effektive er å få tak i noe nytt, kappe alt det gamle med tigersag ( triks for å få det til å gå på halve tiden kontra stå å plages) og få inn nytt. Er ganske rimelig med slike billige kit, og selv om det sikkert ikke vil vare 100k så varer det nok lenge nok i dette tilfellet.

Høres fornuftig ut, takk for gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...