TurboJens Skrevet Februar 4, 2024 Skrevet Februar 4, 2024 Fekk ny termostat på garanti. Som då skulle bety at det var ein originaldel. Den var så defekt at det truleg hadde blitt samme resultat uten termostat i det heile tatt. Blei såklart skifta på garanti ein gong til etter at dei først hadde kasta vekk pengar på å skifte spjelda foran radiatoren.
NOBILITET Skrevet Mars 6 Skrevet Mars 6 Dette er et kjent problem på BMW M47/M57-motorene, særlig når glødepluggene har sittet i lenge. De kan sette seg fast på grunn av karbonoppbygging og korrosjon, og det er viktig å bruke riktig fremgangsmåte for å unngå at de knekker. En effektiv metode er å starte bilen og la den gå til driftstemperatur før man forsøker å løsne dem. Varmen kan bidra til å utvide metallet rundt pluggen og gjøre den lettere å fjerne. Det er også lurt å fortsette med penetrerende olje, som Würth Injector-Ex, men det kan ta flere dager før det gir ønsket effekt. Små vribevegelser frem og tilbake er ofte mer effektivt enn å forsøke å skru pluggen ut i én bevegelse. Noen har hatt suksess med å bruke en slagtrekker på lavt moment, da de små vibrasjonene kan bidra til å bryte karbonforseglingen. Man bør imidlertid være forsiktig med momentet for å unngå at pluggen knekker. En annen metode er å varme opp området rundt glødepluggen med en varmepistol eller induksjonsvarmer for å utvide metallet litt mer. Dersom glødepluggen fortsatt sitter fast, finnes det spesialverktøy for å trekke den ut. I verste fall, hvis en glødeplugg knekker, må man enten bore den ut eller bruke et ekstraksjonssett. Dette krever presisjon for å unngå skade på gjengene i topplokket. Jeg har gjort en lignende jobb, du kan se på https://www.nobilitet.no/2025/01/17/bytting-av-glodeplugger/, hvordan jeg har fått fram. Ikke minst når du får de ut er det viktig at du tester de, også modulen er viktig å få testet. Håper dette hjelper! Si ifra om det blir noe mer spørsmål
HakonLimseth Skrevet Mars 6 Forfatter Skrevet Mars 6 8 minutter siden, NOBILITET skrev: Dette er et kjent problem på BMW M47/M57-motorene, særlig når glødepluggene har sittet i lenge. De kan sette seg fast på grunn av karbonoppbygging og korrosjon, og det er viktig å bruke riktig fremgangsmåte for å unngå at de knekker. En effektiv metode er å starte bilen og la den gå til driftstemperatur før man forsøker å løsne dem. Varmen kan bidra til å utvide metallet rundt pluggen og gjøre den lettere å fjerne. Det er også lurt å fortsette med penetrerende olje, som Würth Injector-Ex, men det kan ta flere dager før det gir ønsket effekt. Små vribevegelser frem og tilbake er ofte mer effektivt enn å forsøke å skru pluggen ut i én bevegelse. Noen har hatt suksess med å bruke en slagtrekker på lavt moment, da de små vibrasjonene kan bidra til å bryte karbonforseglingen. Man bør imidlertid være forsiktig med momentet for å unngå at pluggen knekker. En annen metode er å varme opp området rundt glødepluggen med en varmepistol eller induksjonsvarmer for å utvide metallet litt mer. Dersom glødepluggen fortsatt sitter fast, finnes det spesialverktøy for å trekke den ut. I verste fall, hvis en glødeplugg knekker, må man enten bore den ut eller bruke et ekstraksjonssett. Dette krever presisjon for å unngå skade på gjengene i topplokket. Jeg har gjort en lignende jobb, du kan se på https://www.nobilitet.no/2025/01/17/bytting-av-glodeplugger/, hvordan jeg har fått fram. Ikke minst når du får de ut er det viktig at du tester de, også modulen er viktig å få testet. Håper dette hjelper! Si ifra om det blir noe mer spørsmål Nå begynner dette å bli en stund siden, men jeg gikk frem på nesten samme måte som du beskrev. Sprayet på med injector-ex fra Wurth på glødepluggen i en hel uke, samt at jeg hadde en liten tøyfille rundt pluggen slik at sprayen kunne ligge der lenge å godgjøre seg. Tok en lengre kjøretur på ca. 30-45 minutter, tok av innsuget i en fei, skrudde dem ut med hjertet i halsen. Frem og tilbake som beskrevet, gikk til slutt 😃
NOBILITET Skrevet Mars 6 Skrevet Mars 6 8 minutes ago, HakonLimseth said: Nå begynner dette å bli en stund siden, men jeg gikk frem på nesten samme måte som du beskrev. Sprayet på med injector-ex fra Wurth på glødepluggen i en hel uke, samt at jeg hadde en liten tøyfille rundt pluggen slik at sprayen kunne ligge der lenge å godgjøre seg. Tok en lengre kjøretur på ca. 30-45 minutter, tok av innsuget i en fei, skrudde dem ut med hjertet i halsen. Frem og tilbake som beskrevet, gikk til slutt 😃 Bra jobbet, veldig glad på dine vegne! Ja, første gangen kan hjertet hoppe over et par frekvenser, hehe, men det gir en skikkelig rus når man får det til til slutt. Ja, smart å la sprayen virke over tid og bruke varme fra kjøring. Nå blir det og lettere neste gang da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå