Gå til innhold

Bytting av glødeplugger. Nye problemer med temperatur på motor.


HakonLimseth
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg står overfor utfordringer med å bytte glødeplugger på min BMW e60 520d fra 2007. Jeg har latt dem stå i Injector-ex fra Wurth i over en uke, med daglig påfyll. Har prøvd å løsne dem med momentnøkkel satt til 20 newton til ingen nytte. Glødepluggene sitter bom fast, og jeg er usikker hva som skal gjøres videre. Er det noen her som har stått overfor det samme problemet og kan dele noen kloke råd? 

Endret av HakonLimseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, HakonLimseth skrev:

Jeg står overfor utfordringer med å bytte glødeplugger på min BMW e60 520d fra 2007. Jeg har latt dem stå i Injector-ex fra Wurth i over en uke, med daglig påfyll. Har prøvd å løsne dem med momentnøkkel satt til 20 newton til ingen nytte. Glødepluggene sitter bom fast, og jeg er usikker hva som skal gjøres videre. Er det noen her som har stått overfor det samme problemet og kan dele noen kloke råd? 

Et mulig tips er  vel å kjøre den god og varm og prøve da kanskje Hakon?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, sveigis skrev:

Et mulig tips er  vel å kjøre den god og varm og prøve da kanskje Hakon?😊

Det var tanken, men problemet er at bilen ikke klarer å starte, alt for kaldt nå om dagen 😕 Spesielt når verken pluggene eller releet fungerer som det skal.

9 minutter siden, E.C. skrev:

image.png.383b1eab30846ff70871f6265fc01d8b.png

Veldig handy "cheat sheet", selv om det er Beru plugger som står i p.d.d. regner jeg med at det samme gjelder for disse? Står for så vidt også på pakningen til de nye Beru-pluggene at de skal dras til med mellom 10-15Nm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har M10 så er det litt mer å gå på ja. Regner med at kjente produsenter har sånn ca. tilsvarende styrke. Du kan jo prøve å blåse lenge på den med varmepistol, hjelper kanskje litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, E.C. skrev:

… hjelper kanskje litt.

Men IF hjelper mye?😂

Håkon, får du satt pipa 50% feil så den hviler på «mutteren»? Får du gitt pipa noen kakk med en hammer så kan du være heldig å bryte forseglingen som har bygget seg opp. Pass på at du ikke går for hardt til verks så du får en stor krage på pluggen. Du kan også prøve 25-30nm annenhver vei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør faktisk prøve å få driftstemperatur på motoren før du prøvar så mykje meir. Det kan ta litt tid og koste litt pengar i strøm, men å knekke glødepluggar er jo noko du for all del vil unngå.

Sleng ei defa vifte ned i motorrommet og la den stå på, sett den på tidleg morgonen og la den stå mange timar. Defa viftene har ganske stor luftmengde i forhold til effekten slik at temperaturen ikkje blir så høg. Sjå om du får plass til den sånn at den får blåse fritt eit lite stykke før lufta treffe noko som ikkje tåle varme.

Så bør det jo ikkje vere umulig å få start. Lad og godt opp batteriet på forhånd og ha en bil som går kobla til med gode startkablar. Då får du litt ekstra fart på startmotoren og det hjelpe på startvilligheta.

Etter det burde glødepluggane kome ut relativt greitt, om ikkje så har du i alle fall gjort eit godt forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
9 hours ago, HakonLimseth said:

Har latt dem stå noen dager nå med rustløser etter å ha blitt oppvarmet, tenkte å prøve nå til helgen igjen =D

Litt usikker på om det har noko hensikt, i motsetning til injektorar som har tetting i bunn så har glødepluggen tetting lenger oppe, nedanfor gjengepartiet så det er ikkje så godt å kome til med smørning.

Men det gjere det i alle fall ikkje verre ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/22/2024 at 10:55 PM, HakonLimseth said:

Har latt dem stå noen dager nå med rustløser etter å ha blitt oppvarmet, tenkte å prøve nå til helgen igjen =D

Fekk du det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E60 2007mod betyr med M47TU ett eller annet. Er uansett ganske lik eldre M47. Jeg tror ikke E60 fikk N47? Kanskje jeg tar feil.
Uansett er det relativt enkelt å komme til. Tar under 30min å ta av innsugsmanifoilen.
Jeg fikk byttet 2 ganger på min E46. Første gangen ved 180000km og da klarte verkstedet å knekke en plugg. Heldigvis klarte de å bore hull og slått inn en Torx og fikk dratt den løs. Verkstedmesteren sa at han hadde hjerte i halsen og han heretter ikke vil ta slike jobber. Knekt plugg som ikke kan fjernes med Quickfix, krever toppen av. Spesialverksted for slikt krever mellom 4000-5000kr pr plugg.

Så etter noe år, så begynte pluggene igjen å svikte. Da ved 240000km. Da tok jeg jobben selv. Kjøpte plugger på Biltema og heldigvis gikk alle løs uten problemer. Det som er viktig er teknikken.

Varmebehandling kan være løsningen. varm pluggen og godset rundt pluggen. Blås så en en dash med kjølespray på selve pluggen og prøv forsiktig.

MEN!!! Jeg gjentar MEN!!! først av alt, mål motstanden i pluggene. De skal være ca. 5Ohm . Er det 5Ohm på pluggen, så ikke bytt pluggen. Da er den iorden. Da er det Glødereleet som er feilen.

Da jeg byttet pluggene, så var det 0Ohm i 2 plugger og helt brudd i den 3'dje.

Hadde alle lagt opp til en vane å bygge glødepluggene ved 100k km, så har kanskje problemene med bytte vært mindre problematisk.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E6x facelift fikk plenty av N47, det var N57 de ikke fikk.

Klart lettere å bytte plugger som har sittet på plass 4-5 år enn 10 år, sier vel seg selv. Det er også fristende å la de fungerende pluggene sitte igjen og bytte kun releet, men det blir litt som å pisse i buksa. Glødeplugger er en slitedel og vil ta kvelden på ett eller annet tidspunkt og den du lot være å ta ut vil være enda verre å få ut om 2 år når den konker ut.

Ellers vil jeg heller anbefale å lese den svære glødepluggbrosjyren fra Bosch som jeg har postet i dieseltråden, både når det gjelder motstand, spenning og (de)monterings moment. 5 ohm er ok, men det kan også 1 ohm være. For øvrig fordel å kjøpe "like" nye plugger og sammenligne motstanden med disse, om man absolutt vil gjøre det på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/28/2024 at 5:06 PM, Mons1 said:

(...) da klarte verkstedet å knekke en plugg. Heldigvis klarte de å bore hull og slått inn en Torx og fikk dratt den løs. Verkstedmesteren sa at han hadde hjerte i halsen og han heretter ikke vil ta slike jobber.

Skjønner verkstedmestaren godt eg. Opplevde det same som han fredag då eg skulle bytta glødepluggar og -relé på min N47 (E87).

20240131_185117.thumb.jpg.465ee49f3de2edb7dc6fd47da0fb1cf5.jpg

Eine pluggen knakk like over gjengene. Grøss og gru.

20240130_204721.thumb.jpg.e52aa66476f40687c553ce11c652b651.jpg

20240130_204832.thumb.jpg.cedc6cd9199c3c4db86f8e8cc0da428c.jpg

Etter nokre nervepirrande timar med TiAIN-belagt bor, varme, og grisepikk frå gearwrench fekk eg han endeleg ut.

20240130_204252.thumb.jpg.921b9c756e862261d0f827c993a4331a.jpg

20240130_204445.thumb.jpg.127c288adb0d1effb744057fb2962002.jpg

Litt meir spennande enn kva eg sette pris på. Nye pluggane henta eg ut av frysen (EDIT: NB! EG ANBEFALER INGEN Å KJØLE NED NYE GLØDEPLUGGAR, EG HADDE EIN IDE OM AT DET KUNNE VERE SMART MTP AT MOTOR IKKJE VAR VARM, OG DEI KOM FAKTISK HEILT FINT UT IGJEN PÅ 15Nm PÅ DRIFTSVARM MOTOR (DAGEN ETTER MONTERING), MEN DET VAR NOK MEIR FLAKS ENN NOKO ANNA) og forvarma holet til pluggane (EDIT: FRARÅDER DETTE ÓG) før eg monterte dei.

Endret av KMT
Uheldig metode
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, KMT skrev:

Skjønner verkstedmestaren godt eg. Opplevde det same som han fredag då eg skulle bytta glødepluggar og -relé på min N47 (E87).

20240131_185117.thumb.jpg.465ee49f3de2edb7dc6fd47da0fb1cf5.jpg

Eine pluggen knakk like over gjengene. Grøss og gru.

20240130_204721.thumb.jpg.e52aa66476f40687c553ce11c652b651.jpg

20240130_204832.thumb.jpg.cedc6cd9199c3c4db86f8e8cc0da428c.jpg

Etter nokre nervepirrande timar med TiAIN-belagt bor, varme, og grisepikk frå gearwrench fekk eg han endeleg ut.

20240130_204252.thumb.jpg.921b9c756e862261d0f827c993a4331a.jpg

20240130_204445.thumb.jpg.127c288adb0d1effb744057fb2962002.jpg

Litt meir spennande enn kva eg sette pris på. Nye pluggane henta eg ut av frysen og forvarma holet til pluggane før eg monterte dei.

Sånn at de skal sette seg ekstra godt fast da med andre ord? det blir jo feil når de skal skrues fast med moment og forvarme hull og fryse pluggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • HakonLimseth changed the title to Bytting av glødeplugger. Nye problemer med temperatur på motor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...