Gå til innhold

Bruktbilkjøp *Løst*


 Share

Anbefalte innlegg

Dyser som lekker litt vil kunne gi en skvett uforbrent bensin i sylinderen etter at du stopper motor. Dette vil kunne igjen gi ujevn gange og feiltenning ved neste kaldstart, før det stabiliserer seg etter et par min, når den uforbrente bensinen er borte. Du kan være heldig å redusere/fjerne problemet ved å helle dyserens på tanken og kjøre noen lange turer med inspirert høyrefot. Det er også de som har hatt suksess med å ta ut dysene og rengjøre spissen med f.eks. EGR cleaner eller noe annet løsemiddel. Å kjøre med dette over tid kan skade NOx-sensor og katalysator. Fenomenet virker å være til dels knyttet til utstrakt småkjøring.

Men ingen grunn til å ta sorgene på forskudd. Som en start kan du ta av plastdekselet og se hvilken index du har. Har du index 11 har du alt de siste og beste, selv om de også kan svikte. (Det finnes en index 12 også, men de tror jeg egentlig bare var ment for N54). Det holder også å bytte den/de dysene som evt er defekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, *MrB* skrev:

Dyser som lekker litt vil kunne gi en skvett uforbrent bensin i sylinderen etter at du stopper motor. Dette vil kunne igjen gi ujevn gange og feiltenning ved neste kaldstart, før det stabiliserer seg etter et par min, når den uforbrente bensinen er borte. Du kan være heldig å redusere/fjerne problemet ved å helle dyserens på tanken og kjøre noen lange turer med inspirert høyrefot. Det er også de som har hatt suksess med å ta ut dysene og rengjøre spissen med f.eks. EGR cleaner eller noe annet løsemiddel. Å kjøre med dette over tid kan skade NOx-sensor og katalysator. Fenomenet virker å være til dels knyttet til utstrakt småkjøring.

Men ingen grunn til å ta sorgene på forskudd. Som en start kan du ta av plastdekselet og se hvilken index du har. Har du index 11 har du alt de siste og beste, selv om de også kan svikte. (Det finnes en index 12 også, men de tror jeg egentlig bare var ment for N54). Det holder også å bytte den/de dysene som evt er defekt.

Okey, takk for info !

Da skal jeg sjekke dette ved bytte av plugger og coiler som er bestilt 🙂
Han på verkstedet som sjekket dette mente på det var tenningsrelatert da feiltenningen konsekvent slutter når bilen skifter til stratified charge (hva nå enn det betyr) og mistenkte således ikke dyser. Men en kan visst aldri være trygg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • TonHad changed the title to Bruktbilkjøp *Løst*

Stratified charge er (litt forenklet) at dysen har en strålemønster som gir rik blanding i en liten sone nær tennplugg, men veldig tynn blanding ellers i kammeret. Den rike sonen antenner så den tynne sonen (Som ellers ville være vanskelig å antenne bare med gnist fra plugg), og motoren bruker dermed mindre bensin.

For mye bensin i kammeret ødelegger forholdene for stratified charge, og gir våt plugg i verste fall. Alt ordner seg imidlertid når overskuddsbensinen er blåst bort. (Med mindre dysen lekker veldig mye. Da vil problemet kunne vedvare, også når motor blir varm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, TonHad skrev:

Okey, takk for info !

Da skal jeg sjekke dette ved bytte av plugger og coiler som er bestilt 🙂
Han på verkstedet som sjekket dette mente på det var tenningsrelatert da feiltenningen konsekvent slutter når bilen skifter til stratified charge (hva nå enn det betyr) og mistenkte således ikke dyser. Men en kan visst aldri være trygg 😅

Vil anbefale deg å lese litt rundt på Bimmerprofs, hadde selv feilmelding på NOX sensor på en N43 og har nå byttet til en Noxem (NOX emulator fra Bimmerprofs) Nå maler bilen som en katt, det er også kun NGK plugger som gjelder på disse motorene (Jeg hadde Bosch på min byttet til NGK, og fikk mindre feiltenning, Bosch sine plugger er feilkonstruert)

 

 

https://bimmerprofs.com/rough-run-summary/

 

https://bimmerprofs.com/spark-plugs-n43n53-series-engines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Skrevet (endret)

Bare for å avslutte tråden helt, bilen har nå fått seg nye frontlykter, nye luftbelger, nye NGK plugger, nye Bosch coiler + div snacks som sorte nyrer osv.

 

Nå går bilen klokkerent uten et eneste feilnykk, både kald og varm. Mye friskere enn før ble den også 👍 ikke så rart når man ser hvordan de gamle pluggene så ut, noe av det verste jeg har sett tror jeg..nesten litt rart bilen har gått i det hele tatt 🤭IMG20240306105959.thumb.jpg.b21a9f72b6599070d8678185ea691c37.jpg

 

IMG20240306115101.thumb.jpg.49dbb67de9aad20293c12d9115dd8be7.jpg

 

og med nye lykter

 

IMG20240304204748.thumb.jpg.95ed65e7fee1f2a3e44b7215d59a95d9.jpg

 

tut og kjør ! 👍

 

Endret av TonHad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil!

 

Jeg var veldig nærme på å kjøpe en 523 stasjonsvogn selv når vi skulle bytte ut E39 stasjonsvognen vi hadde, men det ble for lite plass på parkeringsplassen vår dessverre :( så det ble F34 istedet for vår del, men synes fortsatt motorlyden på oppstart er merkelig etter mange år med rekkeseksere.

Håper bilen leverer og du ikke får større problemer videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...