Gå til innhold

316D trimming


Jorky
 Share

Anbefalte innlegg

7 timer siden, E.C. skrev:

Det er en grunn til at du får svarene som du får.

Det er veldig lav sannsynlighet for at noen har gjort det, nettopp pga. kostnadene som er involvert her. Hvis du har som mål å bygge Norges mest trimma 316D og har et budsjett på langt over 100 000 kr så snakker vi, men det er stor sannsynlighet for at du sitter med en 316D fordi du ikke hadde penger til en 330d/335d.

Du ønsker mer enn å doble original effekt og det er ikke bare bare å plukke litt deler fra andre motorer og så er du der. Du vil trenge både mer og kaldere luft og mer drivstoff, men siden du forespeiler deg en såpass ekstrem økning så må du fort over på custom-deler. Tar du en titt på Darkside lenket til lengre opp og legger inn vassere drivstoffpumpe, dyser, turbo, intercooler, downpipe og en remap så er du allerede opp mot 80-100k før moms. Så hvis du splasher denne summen på motor så har du enten lilleputt clutch eller en automat fra 316 som får brune bukser av å se alt momentet du nå har. Stikkakslinger er heller ikke dimensjonert for dette, heller ikke bremsene. Da må du ut med enda flere tusenlapper. 

På dette tidspunktet innser de fleste at det er faktisk billigere å kjøpe bil med riktig(ere) motor i stedet. Både pga. kostnader, pålitelighet og 2. håndsverdi. Derfor pleier det "aldri" å være noen som har gjort sånt før. 

316d bruker også en helt annen fabrikant for stemplene og koblingstengene av hva jeg kan se på realoem, så de er mest sannsynlig ikke like sterke som de i 320d heller selv om begge er støpt og ikke smidd. Samme motor som på de fleste måter er nedgradert innvendig for å håndtere 65% av hestene til en 320d. 

Endret av MagnusAG99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, Daniel. said:

De har vel N47 fram til 2015 en gang? Samme 218hk med to turboer som du finner i f.eks F1x 525d.

Jeg skal innrømme at akkurat det slo jeg litt fort opp på Wikipedia, ettersom jeg av egen hukkomelse mente å huske at N47 med twin turbo het 123d i E-serien, men det kan se ut som at F20 kan ha både N47 og B47 (og begge heter 125d) med ulike motor avhengig av før/etter facelift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...