Gå til innhold

316D trimming


Jorky
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har en 316D N47D20C som jeg vill ha litt mere futt i. 
Vil ha rundt 300hk 
Noen som har gjort noe lignende og kan fortelle litt om hva jeg må gjøre og kjøpe? 😊 

har lest at noen tar diesel pumpe og dyser fra 320D(eller høyere) med større turbo og intercooler, noen som har prøvd dette feks og kan utdype litt? 😃 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, E.C. skrev:

Håper du mener 200 hk

Nei, jeg mener rundt 300hk om det er mulig. Etter hva jeg har lest tåler de 300-310hk og om jeg kunne fått 260-300 hk er jeg fornøyd 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er budsjettet ditt da? Tipper du må ut med 50k+ for de talla der(?)

https://www.darksidedevelopments.co.uk/products/darkside-gtb2260-turbo-kit-for-2-0-diesel-n47-n47n-bmw-engines.html

Du må sikkert ha intercooler, nye injektorer, kanskje høytrykkspumpe osv osv. 

Kan lite om N47 men 280hk+ fra en 316d høres ut som et veldig dyrt prosjekt, men er mulig eg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Jorky skrev:

fortelle litt om hva jeg må gjøre og kjøpe?

Start med å selge bilen, og så kjøpe en 330D. Og så tar du det derfra.
Det du tenker på å gjøre koster definitivt mer enn det smaker, og mest sannsynlig ender det med at bilen blir solgt i deler noen mnd ut i prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kvasi said:

Start med å selge bilen, og så kjøpe en 330D. Og så tar du det derfra.
Det du tenker på å gjøre koster definitivt mer enn det smaker, og mest sannsynlig ender det med at bilen blir solgt i deler noen mnd ut i prosjektet.

Støtter den, bygge om den laveste/minste motor for gå opp til 300 hester er urealistisk. Må nok begynne med litt bedre motor (og 2 sylindre mer)😛

https://en.m.wikipedia.org/wiki/BMW_N57

Minst e90 330d, eller f30 335d

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at du får svarene som du får.

Det er veldig lav sannsynlighet for at noen har gjort det, nettopp pga. kostnadene som er involvert her. Hvis du har som mål å bygge Norges mest trimma 316D og har et budsjett på langt over 100 000 kr så snakker vi, men det er stor sannsynlighet for at du sitter med en 316D fordi du ikke hadde penger til en 330d/335d.

Du ønsker mer enn å doble original effekt og det er ikke bare bare å plukke litt deler fra andre motorer og så er du der. Du vil trenge både mer og kaldere luft og mer drivstoff, men siden du forespeiler deg en såpass ekstrem økning så må du fort over på custom-deler. Tar du en titt på Darkside lenket til lengre opp og legger inn vassere drivstoffpumpe, dyser, turbo, intercooler, downpipe og en remap så er du allerede opp mot 80-100k før moms. Så hvis du splasher denne summen på motor så har du enten lilleputt clutch eller en automat fra 316 som får brune bukser av å se alt momentet du nå har. Stikkakslinger er heller ikke dimensjonert for dette, heller ikke bremsene. Da må du ut med enda flere tusenlapper. 

På dette tidspunktet innser de fleste at det er faktisk billigere å kjøpe bil med riktig(ere) motor i stedet. Både pga. kostnader, pålitelighet og 2. håndsverdi. Derfor pleier det "aldri" å være noen som har gjort sånt før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nevnes jo i denne tråden om et sideprosjekt der 116d skal bli til 125d++ med 320hk: 

Så du kan jo sikker spørre i den tråden hva slags modifisering han planlegger... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunktet ditt med N47 er jo også… dårlig!
Det er en motor med bra effekt, men den bråker og registeret bl.a. har store svakheter. Så å bruke mye penger på dette utganspunktet er intet annet enn elendig ressursbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, E.C. skrev:

Verdt å huske på at standard 125d er b47, som starter med over 200hk til å begynne med.

Jeg antar at det var N47 som var nevnt i den tråden da det vel aldri kom F20 116d med B47.  Ellers kom vel pre-lci F20 som 125d med N47 også om jeg ikke husker helt feil?

Men uansett høres det ganske omfattende ut å først løfte en nedtrimma N47 opp til 25d nivå og deretter trimme videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, E.C. skrev:

Verdt å huske på at standard 125d er b47, som starter med over 200hk til å begynne med.

De har vel N47 fram til 2015 en gang? Samme 218hk med to turboer som du finner i f.eks F1x 525d.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...