325ie46 Skrevet April 4 Share Skrevet April 4 Hei, har fått med meg at å kjøpe kollisjonsskadede biler og fikse skadene selv er ganske populært på youtube. Det frister å prøve seg på noe lignende selv. Hvordan er det å kjøpe kollisjonsskadede biler i Norge som privatperson? Noen nettsider hvor man kan finne slike biler? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tennbrikket Skrevet April 4 Share Skrevet April 4 Korte svaret er nei. Lange svaret er: Skadeverksted 02 kan tilby alle skadereparasjoner, noe som også inkluderer omfattende skader. En nærmere beskrivelse av hva som menes med «omfattende skader» kan deles i to. Når det i forskriften brukes uttrykkene «kjøretøyets struktur eller bærende elementer», menes det eksempelvis ramme på kjøretøy med ramme, sikkerhetsbur/passasjercelle, rammevanger, kanaler mv - med andre ord; de bærende elementene i et kjøretøy. Skader på A- og B-stolper samt andre rammeprofiler i gulv og tak er etter dette helt klart skader som kommer inn under kjøretøyets struktur eller bærende elementer. På samme måte blir de faste delene av rammevanger og kollisjonsstruktur en del av kjøretøyets struktur og bærende elementer. I tillegg er det beskrevet at skadene på kjøretøyets struktur eller bærende elementer må være av en slik art at det nødvendiggjør målretting. Uttrykket målretting forutsettes å være godt kjent i verkstedsbransjen og da særlig bilskadebransjen. Med målretting menes retting av ramme/karosseridetaljer der formålet med operasjonen er at man ved hjelp av hydraulisk og/eller mekanisk verktøy tilbakestiller detaljene innenfor fabrikantens toleransemål. I praksis betyr dette oppspenning for trekking mv hvor dette er nødvendig for at kjøretøyet etter reparasjonen skal være i henhold til de mål og målepunkter som fabrikanten oppgir. I tillegg vil utskifting av de samme aktuelle delene også anses som så inngripende at det må foretas oppmåling for å fastslå at kjøretøyet er innenfor fabrikantens toleransemål. Det vil si at både retting og utskifting av struktur eller bærende elementer anses som reparasjon av omfattende skade og utløser målretting https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/verkstedbransjenkontrollorgan/retningslinjer-forskrift-om-arbeid-pa-kjoretoy..pdf E.C. og 325ie46 reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet April 4 Share Skrevet April 4 Olsen Bil hadde jo spisskompetanse på mikk-makk-reparasjoner her på berget. Se hvordan det gikk. De fleste fiks man ser på tuben fra Øst-Europa hadde aldri i livet gått gjennom her i landet, heldigvis. papertiger og Maxmek reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet April 4 Share Skrevet April 4 Dukker opp noen av og til på Finn.no og stadssalg.no der folk har kjørt i fylla, uten forsikring e.l Men å kjøpe skadebiler av forsikring, Copart osv som de gjør i utlandet kan man ikke gjøre i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå