Gå til innhold

Trenger litt tips, E81 N47 engine swap M57.


theblackpearl
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann, har prøvd og søke meg i hjel her inne, selv med justering på søkemotoren, men den lever som vanlig sitt eget liv.. 

Men ja, casen er at jeg har en E81 120d N47 2007, som er nylig eu godkjent og i tip top stand! Men den er gått 195.000km nå (utrulig nok) men hyppige oljeskift og lite idiot kjøring har nok hjulpet på! 

Meeen jeg anker alikevell på kjedet, så var egentlig planen og bare og ta det i forkjøpet og utbedre det. Meeeen så fikk jeg et lite tips/idé av en kompis.

Istedenfor og bruke pluss minus 30k på og utbedre noe som kanskje ryker igjen om noen år. Så hva med klaske på noen tusenlapper til, og søke godkjenning hos Staten Vegvesen og bytte motor til en litt sterkere en. Jeg er egentlig ikke ute etter noe vanvittig hestekrefte økning, bare en solid diesel motor. Så da tenker jeg selvsagt på en 6cyl diesel. Etter litt research på nettet, og sett noen engine swaps videoer, tenker eg en M57. Kanskje en M57TUD30 197 hesteren (som brukes i e9x osv)? Leste noen om angående dette 20kw øket på Vegvesenet, jeg er innafor der.

Har sikkert ikke så mye og si hva bil jeg evt hadde tatt motoren i fra, men tenkte bare siden E81/87 og E9x har en del felles deler som (abs/dsc systemet og en del andre ting), utstyr og sikringsboks osv. Har det egentlig noe og si? 

Motoren skal vertfall passe veldig fint nedi. Er det noe annet uten det "vanlige" jeg bør tenke på eller ettermontere?

Det er vell ikke lov å overstige aksellast på bilen min (?) Slik at det blir begrensninger på aksellast og opp mot hva effekt som er godkjent. Men 197hk bør vell gå fint? 

Er dette en dum idé/tanke? 

Noen som har noen andre tips eller erfaringer med dette? (E81 eller E87)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E81 fikk du som både 123d og 130i, så effektmessig er ikke 197hk noe problem. Motoren skal normalt ikke være eldre enn bilen, så her bør du kanskje undersøke om det er mulig å gå fra N-motor til M-motor, selv om sistnevnte ble levert i samme tidsperiode på E9x. (Høre med SVV).

Normalt er det krav til bremser/drivverk så du bør sjekke hvordan 120d stiller seg med skivestørrelser mot f.eks. 123d og 130i mtp høyere effekt (Bruk delekatalog, f.eks. RealOEM.com). Hvis skivene er like store som på 130i vil du trolig kunne beholde eksisterende bremser. Diff/stikkakslinger er også noe som kan være lurt å undersøke, samt at girkassa muligens bør følge fra donorbilen (husker ikke om N- og M- passer om hverandre, M57 og M57TU var vel forskjellige). Enkleste hadde kanskje vært å flytte alt fra en 325d/330d, men da begynner jo prisen å bli såpass at man like gjerne kan bytte hele bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tusen takk for fyldig svar! 

Bremseskivene har eg allerede sjekka opp, har sjekka opp i det meste på realoem! Mine orginale ventilerte bremseskiver, ble også levert på 125i og 128i, jeg tipper 130i har ett hakk heftigere bremser da, men 125 og 128 hestekrefte messigt er jo innafor dem og. Kanskje det går? Nå har jeg noen "oppgraderte" slissa bremser da, men rekner med det skal være orginalt fra en annen bil? 

Planen var og prøve og kjøpe motor og gir samlet om det er det som må til, men skal undersøke!

Jeg skal ta meg en prat med vegvesnet! Hvor lang tid tar det og få svar på en slik søknad (varierer nok) men snakker vi uker, mnd eller halvår? Bør eg bare søke med en gang? 

Jeg skrudde jo bilen orginal i forhold til eu godkjenninga, men har tatt på coilovera igjen (Super sport black evo) og tenkte med den annledning og få dem godkjent i vognkortet, kan jeg da huke av på både motor og senkesett i søknaden eller burde jeg ta dem hver for seg? 

 

Endret av theblackpearl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ringe og prate med teknisk i første omgang. Svartid varierer fra stasjon/årstid, så vanskelig å si. Under en måned bør man vel være fornøyd. De pirker nesten mer på å ha papirer på hvor motor og andre deler kommer fra. Jeg har selv skrevet en kvittering på salg av større bremser til en kar som kjøpte og skulle montere og godkjenne disse på sin bil. Det artige var jo at jeg selv hadde aldri fått noe form for kvittering, så det kunne til og med ha vært feil del. Da jeg derimot søkte ombygging en gang i tiden var planen å sette i motor fra en bil som har vært i mitt eie og som deretter ble registrert som vraket. Det likte SVV ikke sånn supermye uten at jeg skjønner hvorfor et godkjent eierskifte på SVV etterfulgt av vraking ikke skulle være tilstrekkelig dokumentasjon på motoropphav, i alle fall sammenlignet med "kvittering" fra privatperson. 

Når det gjelder bremser så sammenligner de nok mot originale i samme dimensjon, der er det vel også mulig å overskride med 15 % (husker ikke tallet i hodet). Så hvis dine 120d er like 128i blir det 128i-effekt + 15 % som disse kan brukes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vel svar på to uker når jeg søkte godkjenning på ombygging av E34, men det varierer nok ja. Det de måtte ha ekstra fra meg var dokumentasjon på at us bilen motoren kom fra måtte kunne dokumenteres å klare utslippskrav fra euro utgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ja nei det er vell bare og få snakket med teknisk ja, få litt veiledning og info der! Og etter en evt søknad og og svar på den, så står vell stepsa som må gjøres! Men alltid greit og høre litt her på forumet og rondt om og, nå blei denne tanken meeeeget spontan og impulsiv, og jeg er liksom en type så får tunnelvison på ting, er jeg giret på en ting, så er det ingenting som heter tid i mitt hode. Om ombyggingen hadde tatt 20 timer eller 400 timer hadde ikke hatt noe og si. Men ting koster jo seffølgelig, men nå har jeg vert svinheldig med denne bilen, jeg fikk den useriøst billigt, så billigt at jeg kunne den dag i dag solgt den for godt over det dobble av det jeg kjøpte den for (og det med alt jeg har lagt ut på den også) der er det ikke ofte noen kan si om bil! Så jeg har noen kronasje jeg kan leke meg med som jeg garantert får igjen. Men vet ikke hvordan folk ser på "godkjent ombygd"? mtp kjøp og salg. Mangen vill jo ha ting orginalt, men jeg tror akkuratt i dette tilfellet spesielt mtp at står en N47 i den og M47'ene er litt, tja daffe men solide. (N47 er jo egentlig er jæævla solid 4cyl om du ser vekk fra registeret da, det skal sies) 

Men jeg trur jeg aldri kommer til og selge den, er en ufattelig artig bil og kjøre, diskuterbart fineste M-sport rattet som er produsert. LSE utgave med og diskuterbart fineste fargen BMW har kommet med på bilene sine 416 carbonschwarz metallic. (den shinen du får av ny polert carbonschwarz er insane) 

Men ja, jeg kunnet sikkert ha skrevet x4 A4 sider om den bilen, men det får bli en annen gang eller i ein evt byggetråd om jeg sko starte en. 

Endret av theblackpearl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra nettet:

Generelt deler BMW M57- og N57-motorene lignende designfilosofier og er en del av samme familielinje, noe som gjør mange av komponentene deres interchangeable. Det er imidlertid nyanser å vurdere, for eksempel klokkehusmønsteret, lengden på inngangsakselen og elektronikken som kan variere mellom de to motorene og påvirke direkte kompatibilitet. Spesifikt for en manuell girkasse kan det hende at den fysiske monteringen ikke er et problem fordi BMW ofte bruker standardiserte monteringspunkter og girkassegrensesnitt på tvers av lignende motorfamilier. Imidlertid kan kompatibiliteten avhenge av spesifikke modeller og år. Noen justeringer eller tilleggskomponenter (som en annen clutch eller svinghjul) kan være nødvendig for å sikre riktig drift og montering. Gitt at spesifikasjonene kan variere mye, anbefales det å konsultere en BMW-spesialist eller en omfattende byggelogg for noen som har utført en lignende bytte motor eller girkasse. De kan gi detaljert informasjon om eventuelle modifikasjoner som trengs, for eksempel tilpassede fester, programvareendringer eller tilleggsdeler som kreves for at girkassen skal fungere korrekt med N57-motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update etter prat med teknisk:

Dette med alder på motor kontra orginal bil, det er ikkje alderen på motoren direkte, men utslippet. Du må være i samme euroklasse eller "utslippsklasse" om du vill eller høyere. Så en motor med mindre eller samme utslipp så orginal går fint (men ja eldre motorer har jo mer utslipp). 

Har sett litt på N57 swap også og vurdert en N57 etter 2010 å vegd byggene opp imot hverandre. 

Halv kompliserte bygg begge to, M57 vill være deeeesidert billigst, men mer jobb mtp tilpassning på motorfestene, girkassen og diverse andre ting. Men en får en igjen en solid motor i bilen sin.

N57 så passer både motor, girkasse og drivaksel fra en 330d e90 og det er jo digg. N57 kom jo i alu blokk og er ikke så mye tyngre en N47 (30kg bare + ørlite i olje osv) og coiloversa mine er innafor i forhold til akselvekt allerede, så her sparer jeg noen få kroner på suspension. Ledningsnettet blir greiere. Her kan jeg få greit med power om jeg ønsker med lite effort. Drivstoff tilførsel må gjøres noe med. Men så har du det legendariske kjedet (det hadde jeg seffølgelig bytta så det det ble fresht samt full service på motor før jeg satt den inn evt)

Så kommer jo evt diff, stikkakslinger, bremser, clutch, ECU, koding osv på begge. (er nok et par ting jeg kan utelukke med M57 da, om jeg går for 197 hesteren vertfall)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett bygg, vill delebil bli brukt og satt fint på sia, slik at jeg kan hente ting fra den som trengs. 

SSV sa det var bare og søke, og at planene jeg la jeg fram hørtes veldig innafor ut. Så sender inn søknad i morgen :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...