JoachimStenseng Skrevet Mai 4 Forfatter Share Skrevet Mai 4 8 timer siden, E.C. skrev: Slo opp utstyrskodene på bilene dine og leste litt teknisk beskrivelse. E65-en din har fjernlysassistent, derfor går ikke halogenpæra på som fjernlys, mens E66-en har ikke det, derfor brukes også indre pæra til fjernlys. Skjul innhold Takk for det 😊 Men da må det vel gå an å programmere den til å tenne halogenpærene også, sikkert? Hvis ikke kan jeg kanskje lage nye koblinger til halogenpærene via et nytt relé og ta styrestrøm fra kabelen på xenon? Har ikke kjørt den E66’en i mørket ennå så jeg har fått sammenlignet lysbildet skjønner du. Men det virker til å være stor forskjell på de 2 bilene om natta da! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Mai 4 Share Skrevet Mai 4 23 minutes ago, JoachimStenseng said: Takk for det 😊 Men da må det vel gå an å programmere den til å tenne halogenpærene også, sikkert? Hvis ikke kan jeg kanskje lage nye koblinger til halogenpærene via et nytt relé og ta styrestrøm fra kabelen på xenon? Har ikke kjørt den E66’en i mørket ennå så jeg har fått sammenlignet lysbildet skjønner du. Men det virker til å være stor forskjell på de 2 bilene om natta da! Jeg har funnet fram en FRM CAFD og oppsettet er litt annerledes enn lampmapping fra FEM/BDC men konseptet er det sammen. Det blir litt lang å forklare i denne posten men jeg skal forsøke. FRM har en seksjon som heter FRM_LAMPMAP med verdier som heter LAMPMAP_PARA_SATZ. hver enkelt para_satz har 4 bytes bestående av fid, aid, uid, prio Konsepter i FRM er noenlunde likt og function-ids og output ids er det sammen. Hvordan vet jeg det? Om vi tar en verdi som heter. F25_conrnerlicht_uber_nsw [07, 0E, 12, 64] 07 = function Id av Cornerning Light 12 = Nebelscheinwerfer output id right. 07 og 12 kan vi bekrefte i den mer humane oppsettet fra FEM og BDC hvor hver har en egen parameter. Tatt alle output ids og skrivet de i en tabell: Jeg har dessverre ikke kommet så langt for Fids. HEX DEC ABBV GERMAN TRANSLATION 0x01 1 al_l abblendl_l dimmed headlights left 0x02 2 al_r abblendl_r dimmed headlights right 0x03 3 tfl_l tagfahrl_l daytime running light left 0x04 4 tfl_r tagfahrl_r daytime running light right 0x05 5 sml_l sidemarker_l side marker light left 0x06 6 sml_r sidemarker_r side marker light right 0x07 7 fl_l fernl_l high beam light left 0x08 8 fl_l fernl_r high beam light right 0x09 9 pol_l / position light left 0x0A 10 pol_r position light right 0x0B 11 nsw_l nebelschw_l Front fog light left 0x0C 12 nsw_r nebelschw_r Front Fog Light right 0x0D 13 fra_v_l blinken_v_l indicator left (front 0x0E 14 fra_v_r blinken_v_r indicator right (front) 0x10 16 fra_z_l blinken_z_l indicator left (door mirror) 0x11 17 fra_z_r blinken_z_r indicator right (door mirror) 0x12 18 bix_l bi xenon left 0x13 19 bix_r bi xenon right 0x14 20 sl_l standl_l standing light left (rear) 0x15 21 sl_r standl_r standing light right (rear) 0x16 22 sl_2_l standl_l standing light left (rear ) 0x17 23 sl_2_r standl_r standing light right (rear) 0x18 24 bl_l bremsl_l brake light left 0x19 25 bl_r bremsl_r brake light right 0x1A 26 bfd_l brakeforecd brake force display left 0x1B 27 bfd_r brakeforced brake force display right 0x1C 28 nsl_l nebelschlussl_l rear fog light left 0x1D 29 nsl_r nebelschlussl_r rear fog light right 0x1E 30 rfs_l rueckfahrl_l reversing light left 0x1F 31 rfs_r rueckfahrl_r reversing light right 0x20 32 fra_h_l blinken_h_l indicator left (rear) 0x21 33 fra_h_r blinken_h_r indicator right (rear) 0x22 34 kzl kennzeichenl license late light 0x23 35 bl_m bremsl_m brake light middle 0x30 48 tms_leuchtring_l ??? light ring left 0x31 49 tms_leuchtring_r ??? light ring right 0x32 50 tms_sml_l sidemarker_l ??? sidemarker left 0x33 51 tms_sml_r sidemarker_r ??? sidemarker right 0x34 52 tms_design_l designl_l ??? design lights 0x35 53 tms_design_r designl_r ??? design lights Siden du har begge biler er det vel bare lese ut FRM fra begge og sammenligne verdier — mer info om Light mapping finnes i denne arken som jeg har begynt med til å lage for å forstå konseptet i min F48. Både led-moduler og BDC/FEM. Her kommer den tabellen jeg brukte også fra. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1RrShnlZaTK4ziqswDTJuWglZpk2_OwutCL456x__ZQ0/edit Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoachimStenseng Skrevet Mai 4 Forfatter Share Skrevet Mai 4 26 minutter siden, mr.pingu skrev: Jeg har funnet fram en FRM CAFD og oppsettet er litt annerledes enn lampmapping fra FEM/BDC men konseptet er det sammen. Det blir litt lang å forklare i denne posten men jeg skal forsøke. FRM har en seksjon som heter FRM_LAMPMAP med verdier som heter LAMPMAP_PARA_SATZ. hver enkelt para_satz har 4 bytes bestående av fid, aid, uid, prio Konsepter i FRM er noenlunde likt og function-ids og output ids er det sammen. Hvordan vet jeg det? Om vi tar en verdi som heter. F25_conrnerlicht_uber_nsw [07, 0E, 12, 64] 07 = function Id av Cornerning Light 12 = Nebelscheinwerfer output id right. 07 og 12 kan vi bekrefte i den mer humane oppsettet fra FEM og BDC hvor hver har en egen parameter. Tatt alle output ids og skrivet de i en tabell: Jeg har dessverre ikke kommet så langt for Fids. HEX DEC ABBV GERMAN TRANSLATION 0x01 1 al_l abblendl_l dimmed headlights left 0x02 2 al_r abblendl_r dimmed headlights right 0x03 3 tfl_l tagfahrl_l daytime running light left 0x04 4 tfl_r tagfahrl_r daytime running light right 0x05 5 sml_l sidemarker_l side marker light left 0x06 6 sml_r sidemarker_r side marker light right 0x07 7 fl_l fernl_l high beam light left 0x08 8 fl_l fernl_r high beam light right 0x09 9 pol_l / position light left 0x0A 10 pol_r position light right 0x0B 11 nsw_l nebelschw_l Front fog light left 0x0C 12 nsw_r nebelschw_r Front Fog Light right 0x0D 13 fra_v_l blinken_v_l indicator left (front 0x0E 14 fra_v_r blinken_v_r indicator right (front) 0x10 16 fra_z_l blinken_z_l indicator left (door mirror) 0x11 17 fra_z_r blinken_z_r indicator right (door mirror) 0x12 18 bix_l bi xenon left 0x13 19 bix_r bi xenon right 0x14 20 sl_l standl_l standing light left (rear) 0x15 21 sl_r standl_r standing light right (rear) 0x16 22 sl_2_l standl_l standing light left (rear ) 0x17 23 sl_2_r standl_r standing light right (rear) 0x18 24 bl_l bremsl_l brake light left 0x19 25 bl_r bremsl_r brake light right 0x1A 26 bfd_l brakeforecd brake force display left 0x1B 27 bfd_r brakeforced brake force display right 0x1C 28 nsl_l nebelschlussl_l rear fog light left 0x1D 29 nsl_r nebelschlussl_r rear fog light right 0x1E 30 rfs_l rueckfahrl_l reversing light left 0x1F 31 rfs_r rueckfahrl_r reversing light right 0x20 32 fra_h_l blinken_h_l indicator left (rear) 0x21 33 fra_h_r blinken_h_r indicator right (rear) 0x22 34 kzl kennzeichenl license late light 0x23 35 bl_m bremsl_m brake light middle 0x30 48 tms_leuchtring_l ??? light ring left 0x31 49 tms_leuchtring_r ??? light ring right 0x32 50 tms_sml_l sidemarker_l ??? sidemarker left 0x33 51 tms_sml_r sidemarker_r ??? sidemarker right 0x34 52 tms_design_l designl_l ??? design lights 0x35 53 tms_design_r designl_r ??? design lights Siden du har begge biler er det vel bare lese ut FRM fra begge og sammenligne verdier — mer info om Light mapping finnes i denne arken som jeg har begynt med til å lage for å forstå konseptet i min F48. Både led-moduler og BDC/FEM. Her kommer den tabellen jeg brukte også fra. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1RrShnlZaTK4ziqswDTJuWglZpk2_OwutCL456x__ZQ0/edit Her var det mye gresk, men jeg henger med litt. Skal lese meg litt mere opp på dette. Men sant som du sier så kan jeg sikkert lese ut fra begge biler å sammenligne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Mai 4 Share Skrevet Mai 4 1 minute ago, JoachimStenseng said: Her var det mye gresk, men jeg henger med litt. Skal lese meg litt mere opp på dette. Men sant som du sier så kan jeg sikkert lese ut fra begge biler å sammenligne. Ja det kan fort være det og jeg synes også det er litt vanskelig å skrive ned alt. Hvor begynner jeg og hva hopper jeg over? Jeg har brukt noen timer for å lage den arken og finne info’en på nettet. Plutselig skjønner man konseptet/systemet og er det lett å bygge videre på den kunnskapen. For eksempel nå, jeg har ikke erfaring med E-series men det det fra F-series i bakhode er det faktisk lettere å forstå enn det hadde vært omvendt. Om du har sjanse å laste opp begge kodingsfiler her da kan jeg ta en titt og Nå måtte jeg jobbe med en nullstilt CAFD, så det er litt vanskeligere å se sammenhengen da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoachimStenseng Skrevet Mai 4 Forfatter Share Skrevet Mai 4 5 minutter siden, mr.pingu skrev: Ja det kan fort være det og jeg synes også det er litt vanskelig å skrive ned alt. Hvor begynner jeg og hva hopper jeg over? Jeg har brukt noen timer for å lage den arken og finne info’en på nettet. Plutselig skjønner man konseptet/systemet og er det lett å bygge videre på den kunnskapen. For eksempel nå, jeg har ikke erfaring med E-series men det det fra F-series i bakhode er det faktisk lettere å forstå enn det hadde vært omvendt. Om du har sjanse å laste opp begge kodingsfiler her da kan jeg ta en titt og Nå måtte jeg jobbe med en nullstilt CAFD, så det er litt vanskeligere å se sammenhengen da. Hva slags utstyr bruker du for å hente ut kodingsfilene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Mai 4 Share Skrevet Mai 4 43 minutes ago, JoachimStenseng said: Hva slags utstyr bruker du for å hente ut kodingsfilene? Nå har jeg ikke e-series og har aldri testet det men jeg har følgende installert på PC: E-series: K+Dcan ledning NCS expert, NCS Dummy, INPA & Tool32 F-series: ENET ledning E-sys, ISTA+ (rheingold), BimmerUtility, Tool32 JoachimStenseng reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mai 4 Share Skrevet Mai 4 3 hours ago, JoachimStenseng said: Takk for det 😊 Men da må det vel gå an å programmere den til å tenne halogenpærene også, sikkert? Hvis ikke kan jeg kanskje lage nye koblinger til halogenpærene via et nytt relé og ta styrestrøm fra kabelen på xenon? Har ikke kjørt den E66’en i mørket ennå så jeg har fått sammenlignet lysbildet skjønner du. Men det virker til å være stor forskjell på de 2 bilene om natta da! Hadde prøvd med to gode, like xenon-pærer i den bilen aller først jeg. Lyktene er dog like mellom dine biler, så du får sikkert "jukset det til" på noe måte, men da hadde kanskje jeg ikke brukt fjernlysassistenten. Regner med at de indre pærene er deaktivert av en grunn, f.eks blending av møtende trafikk i slak sving (halogenpærene innerst svinger ikke når adaptive xenon gjør det, da får folk det i fjeset når bilen selv tror at kun xenon er på). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoachimStenseng Skrevet Mai 4 Forfatter Share Skrevet Mai 4 3 minutter siden, E.C. skrev: Hadde prøvd med to gode, like xenon-pærer i den bilen aller først jeg. Lyktene er dog like mellom dine biler, så du får sikkert "jukset det til" på noe måte, men da hadde kanskje jeg ikke brukt fjernlysassistenten. Regner med at de indre pærene er deaktivert av en grunn, f.eks blending av møtende trafikk i slak sving (halogenpærene innerst svinger ikke når adaptive xenon gjør det, da får folk det i fjeset når bilen selv tror at kun xenon er på). Ja, tenker jeg heller skal forsøke å få programmert dette inn i bilen. Pærene er på veg så det blir nok uansett bedre 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mai 4 Share Skrevet Mai 4 Du kan vel bare kode vekk fjernlysassistent fra utstyrslista og standardkode tilhørende moduler. Da skal den bli som den andre bilen din. Ellers blir jo det samme resultat mtp. det jeg sa med f.eks. blending. Uavhengig av om man lasker over noen kabler eller endrer softwaren i modulen. mr.pingu og JoachimStenseng reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå