Gå til innhold

Sandblåse felger - gummiaktig grunning?


Kvasi
 Share

Anbefalte innlegg

Har levert et sett originalfelger til sandblåsing og får tilbakemelding om at det er omentrent umulig pga noe som virker som gummiaktig grunning på de fra fabrikk.
Dette gjør at det evt tar en evighet å blåse de samt at resultatet nok blir ødelagte felger pga ujevn overflate etterpå.
Noen som har vært borti tilsvarende, og hva ble isåfall løsningen? 
Tenker å henge de i ovnen for å se hva som skjer når dette laget fremdeles er der for å se om det begynner å koke/smelte, og tar gjerne en heads up hvis noen har prøvd og sett at det ikke blir suksess. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig det, det er bedre å bare matte ned og punktblåse oksidasjon, eller fjerne kjemisk av proffe. ( tusvik pulverlakk har utstyr) 

 

Ikkje begynn å rot med malingsfjernere ivertfall. Virkestoffet ble banlyst for 15-20 år siden så det er like dårlig alt sammen. Ender bare opp med at det blir enda mykere og det koker mot ny lakk. Begynner du først med det så må 100% bort. Eg har prøvd masse men har alltid angra på at eg har hatt det på. 

 

Er ikke helt gunstig å brenne reine felger, alu er ikke så glad i det. Pulverlakk blir vell flytende rundt 200gr? Så skal du brenne det av må du vell en del lengre opp. Eg hadde ikkje ville hatt felger utsatt for det selv. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kvasi skrev:

Har levert et sett originalfelger til sandblåsing og får tilbakemelding om at det er omentrent umulig pga noe som virker som gummiaktig grunning på de fra fabrikk.
Dette gjør at det evt tar en evighet å blåse de samt at resultatet nok blir ødelagte felger pga ujevn overflate etterpå.
Noen som har vært borti tilsvarende, og hva ble isåfall løsningen? 
Tenker å henge de i ovnen for å se hva som skjer når dette laget fremdeles er der for å se om det begynner å koke/smelte, og tar gjerne en heads up hvis noen har prøvd og sett at det ikke blir suksess. 

Dette har jeg vært borti Kvasi.

Sånn var det på mine M5 hjul og som du sier umulig å blåse bort .

For at jeg skulle få dette bort ,måtte jeg rett og slett pusse det bort med maskin .

En grusom jobb og var nær ved å gi opp ,men gikk tilslutt .

Prøvde alt av malingsfjerner ,dynke felg i bremsevæske men kun papir for hånd og maskin som fikk dette bort .

Varme har jeg ikke prøvd ,men kan være forsøket verdt @Kvasi.

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, hsd skrev:

Ikkje begynn å rot med malingsfjernere ivertfall. Virkestoffet ble banlyst for 15-20 år siden så det er lile dårlig alt sammen. 

Enig det som er idag er ikke brukende til noe .

Det som var før var bra og fikk bort alt .

Eneste som har funket av sånn middel som jeg brukte i 2016 var grafittifjerner .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, hsd skrev:

Er ikke helt gunstig å brenne reine felger, alu er ikke så glad i det. Pulverlakk blir vell flytende rundt 200gr? Så skal du brenne det av må du vell en del lengre opp. Eg hadde ikkje ville hatt felger utsatt for det selv. 

Ga opp blåsingen ganske fort og slipte ned/ut området. Skal blåse lett over felgene for å matte de ned for heft i stedet og tenkte egentlig heller lakke de med vanlig lakk.
Tanken er ikke først og fremst å brenne de rene men å se om de tåler 200 grader som pulverlakkovnen er ja.

Vet om flere som bare har blitt vasket og så pulverlakkert uten synlige problem, men det var ikke BMW-felger og det er bare de jeg har hørt har denne grunningen.
Så hvis ingen sier de har prøvd med mislykket resultat kommer jeg nok til å gi det et forsøk ila uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...