Gå til innhold

Zf6hp26 - Umulig å fikse?


 Share

Anbefalte innlegg

Hei! 

Håper tittelen var clickbait nok! 

E61 2004 M57 zf6hp26. 

Har lenge hatt problemer med girkassen av diverse karakter. 

Skiftet olje, montert zip kit, skiftet olje, skiftet solenoider, skiftet olje, skiftet girkasse (overhalt) med overhalt ventilblokk og brukt converter. 

Har notert ned i stikkordform sånn c.a hvordan dette har foregått alt sammen. status nå er at det sitter brukt overhalt girkasse, med en annen ventilblokk fra samme girkasse og med ZIP kit. Og converteren fra den samme girkassen. 

Noen ting har blitt bedre, noen ting har forverret seg eller vært "likt" 

Jeg opplever hard nedgiring fra 3-2 og fra 2-1 når farten synker. Det kan også føles som om bilen ikke drar så godt i gir 1-3, men dette er somregel ved det giret man ligger i. 

 

Altså hvis jeg allerede er i første gir, så drar første gir dårlig, 2 gir "dårlig" mens 3 gir har god kraft. Hvis jeg ligger i 2 gir så drar 2 gir dårlig, 3 gir "dårlig" og 4 gir godt. 

 

4-6 gir drar alltid godt. 

 

SW er seneste utført med ista P, samme på motor og resten av bilen forsåvidt. 

Deretter er det BSR tune, og xhp 3. Bilen er lik med og uten tune i forhold til symptomene over. 

 

Jeg har alt utstyr nødvendig for hvilke som helst målinger du har behov for, og jeg kommer gjerne med de om de har et godt grunnlag for å bli etterspurt. 

 

Jeg er litt desperat etter hjelp, kan ikke finne ut av dette på egenhånd tror jeg. 

Arbeidet er gjort selv, jeg er fult klar over muligheten for at jeg har gjort noe feil, så fyr løs. Bare fordi det er nytt betyr ikke at det er i orden! Men, jeg bruker ikke tid på forslag som ikke har noe annet å gå på enn magefølelse. Som sagt, jeg har alt utstyr og mulighet til å stille med all data du kan trenge!! Ista, autel, winkfp, oscilloskop, løftebukk osv...

 

Vet det er en lang tråd, takk for tiden din! 

 

Endret av bjornali
La ved feil vedlegg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

 

Ingen. 

På motor finnes feilkode for EGR, kan hente koden om nødvendig, men mener å huske det var korrelasjonsfeil mellom luftmengde målt av MAF i forhold til forventet verdi. Dette pga EGR er tatt vekk uten å kodes bort. Såvidt meg bekjent så er "kode vekk" EGR kun deaktivering av visse feilkoder så har ikke sett det som noen sammenheng til girkasse problemer, enda! 

 

Endret av bjornali
Prøvde å legge til sitering...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg verken ekspert på hverken diagnose eller automatkasser, men når du sier at du har effekt tap så undrer jeg på hvorfor du mener at kassa er problemet. Øker turteller saktere enn forventet når du oppfatter at den drar dårlig, eller slurer kassa?

Jeg ville ha startet med å se på livedata på fuel delivery; railtrykk, pedal posisjon, turtall, o2 sensorer osv med Autel. Hent opp grafisk visning og se på forskjeller mellom når den drar dårlig og godt.
Fjerning av EGR uten koding bør kødde til forventede verdier, og jeg ville vel ha rydda det av veien før jeg hadde fortsatt feilsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, PIIIPower skrev:

Nå er jeg verken ekspert på hverken diagnose eller automatkasser, men når du sier at du har effekt tap så undrer jeg på hvorfor du mener at kassa er problemet. Øker turteller saktere enn forventet når du oppfatter at den drar dårlig, eller slurer kassa?

Jeg ville ha startet med å se på livedata på fuel delivery; railtrykk, pedal posisjon, turtall, o2 sensorer osv med Autel. Hent opp grafisk visning og se på forskjeller mellom når den drar dårlig og godt.
Fjerning av EGR uten koding bør kødde til forventede verdier, og jeg ville vel ha rydda det av veien før jeg hadde fortsatt feilsøk.

Ja, jeg opplever noe jeg ville klassifisert som sluring, har aldri opplevd noe sluring i 4 eller 5 gir. Nå er det ekstremt begrenset hvor ofte jeg har bedt om maks effekt ut 4 gir, enda mindre 5. 

Turtallet øker vel kanskje lettere enn forventet, men går ikke like fort fremover i forhold til turtall, om det er forståelig. 

 

Det kan jeg absolutt ordne. Se bort ifra min følelse om sluring, vil du fortsatt feilsøke på motor med tanke på den harde nedgiringen jeg også opplever fra 3-2 og 2-1?

Det er fult mulig at koding av EGR gjør mer enn å slå av muligheten for å sette feilkoden. Det er basert på program jeg har tilgjengelig som tunere tilsynelatende bruker for å fjerne DPF/EGR. Altså det er kun det jeg baserer tanken på, uten noen form for videre undersøkelser eller noe som helst for å støtte opp den tanken jeg har. 

 

Kan du vise til at kode vekk EGR gjør noe annet enn å slå av DTC?

Nå er jeg også ute etter mer info siden det potensielt er en kostnad på 1500-3000(?) for å programmere vekk EGR, og jeg heller vil gjøre det når kanskje jeg bestemmer meg for å kode vekk DPF, så man slipper å betale dobbelt. 

 

Jeg er genuint nysgjerrig, vet ting kan virke litt "rett frem" eller kverulerende over tekst. Understreker at jeg ikke prøver å krangle eller diskutere unødvendig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket detaljer for linjetrykk på girkassen? Hva er faktisk og ønsket?

Men problemet ditt er vel at du har mange ting som er gjort, uten å teste originalt oppsett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Har du sjekket detaljer for linjetrykk på girkassen? Hva er faktisk og ønsket?

Men problemet ditt er vel at du har mange ting som er gjort, uten å teste originalt oppsett?

Tjaaa forsåvidt! 

Kjøpte bilen med feil altså, så den var jo ganske dårlig til å begynne med. Det er også feil som har utviklet seg over tid i mitt eie. 

Kan se hvor du kommer fra, men tenker allikevel problemet er f.eks den harde nedgiringen 😂

 

Jeg tror ikke BMW gir tilgang til de parameterne, men det må jeg dobbeltsjekke. Kommer tilbake til deg der! 😊

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Har du sjekket detaljer for linjetrykk på girkassen? Hva er faktisk og ønsket?

Men problemet ditt er vel at du har mange ting som er gjort, uten å teste originalt oppsett?

Jeg tenkte først på elektronisk utlesning altså. Det er jo selvfølgelig tilgangport for å måle oljetrykk, men selv om jeg skrøt av så utrolig mye verktøy har jeg ikke klokke liggende til å måle...

 

Det er selvfølgelig mulig å anskaffe seg noe om det er beste måte å finne feil på! Ligger nok "noe" rundt på jobben som kan brukes! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde man kunne lese av linjetrykket i ISTA?

Det er jo endel ukjente faktorer her, for du skriver jo at du har en brukt overhalt kasse. Klarer mechatronic å lære seg riktig læring når man har tunet med BSR? For om BSR lurer kassa med nm som kommer inn, så vil jo girkassen bomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Otis skrev:

Trodde man kunne lese av linjetrykket i ISTA?

Det er jo endel ukjente faktorer her, for du skriver jo at du har en brukt overhalt kasse. Klarer mechatronic å lære seg riktig læring når man har tunet med BSR? For om BSR lurer kassa med nm som kommer inn, så vil jo girkassen bomme.

Gikk ut nå for å sjekke, fant ikke muligheten for å lese linjetrykk med ISTA. Mulig jeg har oversett noe. 

 

Kan du utdype? Kan ikke så mye om tuning! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lagt ved feil vedlegg. 

Ligger vide der nå, den viser turtall ved en av disse harde nedgiringene. Du ser turtallet hopper i det den går inn i gir. Så smeller det i bilen, ser du veldig nøye kan du se kameraet beveger litt mer på seg i det øyeblikket 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...