Gå til innhold

Får jeg felgene «lovlig» ?


Anbefalte innlegg

Jeg har en bmw e36 316 1997mod. Denne står på borbet a 17toms felger. Disse felgene stikker litt utenfor hjulbuen.. jeg sliter med å finne fram regelverk for dette og ønsker at bilen skal være så lovlig som mulig med disse felgene. Jeg blir så usikker nettop fordi felgene er så breie:|

Jeg har blitt fortalt at det er no way å få det «semi lovlig» og av en annen at så lenge dekkmønsteret er innafor hjulbua så skal det være greit?! 

 

Er det noen her som vet? 

IMG_6274.png

IMG_6275.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Semi-godkjent? Vel, enten er det lov eller så er det ikke lov. Hjul skal ikke stikke utenfor bilens hjulbue. Og det er det. Vanskelig ut ifra bildet å se hvor mye de stikker utenfor, men kan valsing være et alternativ?

Forøvrig fine klassiske Borbet-felger, husker disse var populær for 15-20 år siden. Kjekt å se de igjen :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ET på felgene som vil avgjøre om de er lovlig eller ikkje, sjekk innpresset i vognkortet ditt. Når du vet va innpresset er der så har du lov og endre det 7,5mm høyere eller lavere. 

Men uten å vite spec på felgene dine er de der nokk ET20 og det er alt for lavt og vil aldri bli godkjent dessverre 

Endret av zkogeng_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, zkogeng_ skrev:

Er ET på felgene som vil avgjøre om de er lovlig eller ikkje, sjekk innpresset i vognkortet ditt. Når du vet va innpresset er der så har du lov og endre det 7,5mm høyere eller lavere. 

Men uten å vite spec på felgene dine er de der nokk ET20 og det er alt for lavt og vil aldri bli godkjent dessverre 

Ja, selvsagt spiller ET en rolle. Det burde jeg hatt med i innlegget mitt. Maksimalt 15mm total endring i sporvidde. Likevel skal ikke hjul stikke utenfor. Endring i 7,5mm pr. hjul vil ikke på ellers originalstørrelse felg få hjul utenfor hjulbue. 🤷‍♂️

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Marius2002 skrev:

Semi-godkjent? Vel, enten er det lov eller så er det ikke lov. Hjul skal ikke stikke utenfor bilens hjulbue. Og det er det. Vanskelig ut ifra bildet å se hvor mye de stikker utenfor, men kan valsing være et alternativ?

Forøvrig fine klassiske Borbet-felger, husker disse var populær for 15-20 år siden. Kjekt å se de igjen :) 

Hvis jeg valser er jo hjulet forsovidt innafor hjulbua.. er det tilstrekkelig nok til at det ikke er helt ulovlig? Tror jeg har ET på 12? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ET12 er altfor lavt for 3-serie, så det forklarer utstikket. Dekkbanen skal være innenfor hjulbuen. Egentlig skal hele hjulet være det, men det virker som det brukes (er brukt) litt skjønn der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, *MrB* skrev:

ET12 er altfor lavt for 3-serie, så det forklarer utstikket. Dekkbanen skal være innenfor hjulbuen. Egentlig skal hele hjulet være det, men det virker som det brukes (er brukt) litt skjønn der. 

Skjønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten skal innpresset ha mindre enn 7,5mm avvik fra originalt eller så må du ha offisiell dokumentasjon fra produsenten av felgene at akkurat din felg er godkjent for din bil. 

Ville kjøpt andre hjul eller bare kjør til du blir stoppa. Relativt liten sjans for det. Jeg har aldri blitt stoppa på 17 år. 

På PKK/eu-kontroll må du ha andre felger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lars89 skrev:

Enten skal innpresset ha mindre enn 7,5mm avvik fra originalt eller så må du ha offisiell dokumentasjon fra produsenten av felgene at akkurat din felg er godkjent for din bil. 

Ville kjøpt andre hjul eller bare kjør til du blir stoppa. Relativt liten sjans for det. Jeg har aldri blitt stoppa på 17 år. 

På PKK/eu-kontroll må du ha andre felger. 

Tenkte å bare eventuelt la de være på:) har hørt mange kompiser som aldri har blitt stoppa for det de heller, men tror jeg er ekstra på kanten nettopp fordi de stikker ut av hjulbua🤔 Hvis man blir stoppa blir man sendt på teknisk? Eller får man bare en bot? Vet du hva den ligger på?😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får mangellapp og blir sendt til teknisk kontroll om du blir stoppa. Har kontrolløren en dårlig dag og mener dette er LIVSFARLIG så klipper dei skilta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...