Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Har en bmw e91 2006 mod

feilen har foregått siste 6 måneder

feilen er som følgende: Speedometer kutter, abs lampe lyser, dsc lampe lyser, håndbrekk lyser, airbag lyser, ratt knapper funker ikke og vindusviskere lever sitt eget liv. Når feilen oppstår og bilen blir skrudd av lyser rattlås

feilen forekommer ved oppstart en gang i blant, ved stopp og start av motor blir feilen ofte borte. Men nå i senere tid er den der mye oftere. Når feilen ikke er der fungerer bilen helt som normalt

har prøvd litt div feilsøking og hatt den på verksted. Verksted har ikke fått framprovosert feilen og ikke fått opp noe konkret. Verkstedet kalibrerte da opp abs sensorene og sjekket kommunikasjon mellom moduler
 

det jeg har gjort er å sjekke abs sensor høyre bak (tror det er den som styrer speedometer?) også har jeg prøvd å satt på ekstra jording mellom motor og ramme

 

noen som har vært borti noe lignende og har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tipset er å få med alt.
Her mangler du jo det mest vesentlige  Som hva sier feilkodene? (hva ble det tatt diagnose med).
Uten så blir det bare gjetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autophix es910 scanner
feilkodene er: 

a0b5 fault road speed signal

3f6d roadspeed via can

4992

49f3 message error speed

4c28 message error speed

4c23 message error torque dsc

4c13 message error status dsc

C914 no message from SZL

93fb no message from dsc

A3b9 sporadic fault 

E71c message speed


Verksted mener da at det har noe med strøm å gjøre… ikke noe flink på det her

Kan det være verdt et forsøk å trekke en jordingskabel ifra batteri fram til motor? Evt +kabel også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mathiash skrev:

Autophix es910 scanner
feilkodene er: 

a0b5 fault road speed signal

3f6d roadspeed via can

4992

49f3 message error speed

4c28 message error speed

4c23 message error torque dsc

4c13 message error status dsc

C914 no message from SZL

93fb no message from dsc

A3b9 sporadic fault 

E71c message speed


Verksted mener da at det har noe med strøm å gjøre… ikke noe flink på det her

Kan det være verdt et forsøk å trekke en jordingskabel ifra batteri fram til motor? Evt +kabel også

Har nå kjørt bilen i 40 min

 

plutselig ble lampene borte utenom airbag og belte. Vindusviskerne funker igjen og knappene på rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, E.C. skrev:

Har du sett under batterikassa bak? Der pleier det ofte å irre vekk kontakter.

Hei! Takk for tipset

jeg har sjekket polene som går på batteriet + og - men har ikke sett inne i fordelingskassa til +. Fant ingen synlige tegn på dårlig kontakt ved pol skoene heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, E.C. skrev:

Jeg tenkte under bilen. 

Nei der har jeg ikke sjekket, litt usikker på om jeg skjønner hva du mener😅

har du kanskje et bilde eller diagram for å vise hva du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet sitter bak på høyre side, i en slags kasse. Hvis du ser under bilen rundt denne kassen skal det være noen kabler. Mener å ha lest om et par som hadde mye irr der, så kablene nesten falt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, E.C. skrev:

Batteriet sitter bak på høyre side, i en slags kasse. Hvis du ser under bilen rundt denne kassen skal det være noen kabler. Mener å ha lest om et par som hadde mye irr der, så kablene nesten falt av.

Da skal jeg få sjekket det Ila helga, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei igjen!

Da har bilen vært inne på verksted og fått full feilsøking. Dette innebærer sjekking av ledningsnett, kommunikasjon med moduler og lignende

 

 Verksted ga rett og slett opp da de ikke fant noen ting som kan være grunnen

De nevnte på spenningsfall/spenningen ble borte i millisekunder når bilen starter opp. Er det noen som har vært borti lignende? 
 

jeg har prøvd med ekstra jordingskabel i motor rommet, og finner ikke ut hva dette kan være, feilen vært her i 7 måneder nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekka de kablene jeg prata om da?

Det er normalt at spenninga faller noe ved oppstart, men ikke til 0V, så man må nesten vite hvor langt ned det går og hvor man måler før man kan si noe. Et verksted kan ha målt det på 20 ulike måter, så jeg tror ikke at man kan konkludere noe mer basert på det du sier.

20240630_170025.thumb.jpg.07de31e8f86cb7f497cd2870dd863312.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok en veldig dårlig kobling/kabel et sted om det faller helt ned til 0V ved oppstart, men litt rart at verkstedet ikke fant det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...