Fuzzy Skrevet Juni 27 Share Skrevet Juni 27 Byttet vannpumpe på N43 motor. Denne sitter med en M8 bolt som går i blokka og 3 stk m6 bolter som går i registerdekselet (alu). Den ene m6 bolten stippet gjengene i registerdekselet. Disse boltene er m6x20 og ser ut til å være sinkbelagt. Byttet denne til en standard blank 8.8 m6x25 mm bolt og nådde da gjenger nok til at den sitter. Spørsmålet er om man påløper seg uopprettelige problemer med å benytte standard stålbolt her? Regner med at med ny vannpumpe på plass vil denne forbli urørt resten av denne bilens levetid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 27 Share Skrevet Juni 27 Jeg er ingen ekspert, men jeg husker at @hsd kan endel om dette, helt sikkert andre også. Dog så virker det å ha en ren stål bolt i aluminium som en dårlig idé. Den burde nok vært med sink. Men siden det er sommer, så kan det nok gå bra. Jeg vet heller ikke hvor lenge det ikke går bra. Hvor mye skade/problem kan skje på hvor lang tid? Vet ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Juni 27 Share Skrevet Juni 27 En ren 8.8 bolt i alublokk vil nok være utsatt for korrosjon. Ser ut som BMW bruker en del varmgalvaniserte 10.9 bolter til denne typen applikasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 27 Share Skrevet Juni 27 Er det bedre med en 10.9 bolt enn 8.8 pga metallet selve bolten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 27 Share Skrevet Juni 27 Tenker da på korrosjon og ikke styrke. Styrke betyr ikke noe særlig i alu. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fuzzy Skrevet Juni 27 Forfatter Share Skrevet Juni 27 Også "orginalboltene" her er merket 8.8 men siden de har en mattere overflate antar jeg de er belagt med zink. Dette er bolten øverst til høyre når man ser mot motoren, så det er ikke særlig belastning på den, det er mest bolten øverst til venstre som har belasting siden denne blir "trekt" av multirema. Men hva kan gå galt med å la den allerede monterte blanke bolten bli stående? Bilen er 24 år og med ny vannpumpe trenger denne neppe å byttes igjen. Om så er så får man den vel ut og kan sette inn helicoil og gjøre det skikkelig da? Ved å nå demontere vannpumpa for å endre dette risikerer man jo fort å bare skade mer...? (siden vi har begreset med gjenger igjen er det ikke særlig fristende å ta ut og inn denne bolten flere ganger...) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Juni 27 Share Skrevet Juni 27 38 minutes ago, Otis said: Er det bedre med en 10.9 bolt enn 8.8 pga metallet selve bolten? Nei. Ikke i forhold til korrosjon. Kjemisk sammensetning skal være relativt lik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Juni 27 Share Skrevet Juni 27 38 minutes ago, Fuzzy said: også "orginalboltene" her er merket 8.8 men siden de har en mattere overflate antar jeg de er belagt med zink. Ja. Styrke er underordnet. Aluen i blokken er uansett svakest. Den matte overflaten er fra varmgalvanisering. Er den blank, så er den sannsynligvis elforsinket. det er en mye dårligere beskyttelse. (Langt tynnere og mer porøst belegg. Svakere binding osv). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fuzzy Skrevet Juni 27 Forfatter Share Skrevet Juni 27 15 minutter siden, *MrB* skrev: Den matte overflaten er fra varmgalvanisering. Er den blank, så er den sannsynligvis elforsinket. det er en mye dårligere beskyttelse. (Langt tynnere og mer porøst belegg. Svakere binding osv). Men vil dette kunne gi meg særlig problemer? Jeg tenker at siden vannpumen nå er montert så kan det fint forbli slik (flere ganger ut/inn med bolt her vil trolig kunne skade mer av gjengene). Skulle jeg mot formodning måtte opp med vannplumpa igjen innen bilen blir spiker så får jeg heller sette inn helicoil eller gjengehylse og bruke "riktig" bolt da. Antar at man uansett vil få den ut? Vannpumpa på M43 motoren stå jo "inn i motoren" og har O-ring som tetter (ikke flens). Dette er bolten øverst til høyre når man ser på motoren forfra så denne bil ha lav belastning. (Multirema vil stramme slik at denne delen av vannpumpa vil presses innover, mens en lang M8 bolt øverst til venstre, som går helt inn i motorblokka, er den som tar seg av at pumpa ikke kan gå ut). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Juni 27 Share Skrevet Juni 27 Om den bolten er relativt ubelastet, og ikke er kritisk for tetning osv slik du beskriver, så tipper jeg ditt største «problem» vil være at den bolten muligens er så svekket at den knekker ved en evt ny demontering om x-antall år. Og det høres ikke ut som dette er det store temaet for din del. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå