Gå til innhold

Rasle/rapelyd som følger hastighet, men ikke turtall. Hva kan det være?


PIIIPower
 Share

Anbefalte innlegg

Har jo tulla meg inn i en langkjørt E90 (er ikke alle det pr.dd?) og lurer på om jeg skulle ha avklart dette før jeg går videre.

Symptomer:

Ved kald oppstart er det bra med vibrasjon i girstanga (manuell), men dette gir seg etterhvert og stanga blir helt rolig og ingen følbar vibrasjon. 
 

Ved kjøring kommer det mer en rape/raspe lyd enn noe annet og den følger km/t og ikke rpm, det kan hende der er vibrasjoner, men de merkes ikke i f.eks girstang.

Jeg tror uansett at svinghjul bør byttes, men hvis det er kassa eller diffen som er gåen må jeg vurdere innsatse videre..

Dårlig svinghjul ville vel ha fulgt rpm og ikke km/t (med girkasse i fri)? Så jeg tror ikke det er den som er synderen i denne lyden.

Endret av PIIIPower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket under bilen? Kan være et varmedeksel som har fått seg en smell og ligger inntil mellomakselen. Hvis opphenget til mellomakselen er utslitt vil den også slenge og skrape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@HakonLimseth er der med en gang mener jeg.

@Rune-K Ah, det skal jeg sjekke!

Leste noen meldinger her fra 2013 ish hvor det var noe snakk om dårlige lagre på girkasser til 4cyl  diesel motorer, men jeg veit ikke om det gjaldt 318d/122hk, mener det var eldre utgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jekk bilen opp på diffen bak, også spinn hjulene rundt. Muligens det ikke skal mer til, så blir litt enklere å høre/se hvor lyden kommer i fra når du er utenfor bilen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist bilen har en diesel motor, spessielt 4 sylindret (m47 eller n47 ) avhengig av årsmodell, så er det ikke unormalt at du får vibrasjon i stangen under kald oppstart.

Når motoren blir varmere klarer den å ha en renere forbrenning og da slutter stangen å vibrere. Gir velgeren på BMW-er med bakhjulstrekk har ganske stor kontakt med både motor og gir i.o’.m at de ikke har Gear vaier overføring slik forhjulsgnagere har.

 

ang lyd under kjøring som følger km/t og ikke turtall, da ligger problem fra utgående kobling fra gearkasse og helt til begge bakhjul

lyden du beskriver der er for meg ett defekt mellomaksel lager. Kan være en differensial også selvfølgelig, men de pleier ikke å lage skrapelyder.

 

ha bilen opp på en bukk og kjør driværket opp i hastighet, så går du under bilen, ta ett skrujern inntil lagrene og ta øret inntil skrujernet. Da blir ulyder fort avslørt. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, tror en runde med motor og gir feste bytter er på sin plass for vibreringen sin skyld. Denne lille firer'n vrir seg som en V8er 😁.

Mellomlager hadde vært gull (billigst). Sliter litt med å få løfta bilen sikkert nok til å drive hjula selv, men får grine meg til ett kvarter hos den lokale fettapen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, PIIIPower skrev:

Takker for svar, tror en runde med motor og gir feste bytter er på sin plass for vibreringen sin skyld. Denne lille firer'n vrir seg som en V8er 😁.

Mellomlager hadde vært gull (billigst). Sliter litt med å få løfta bilen sikkert nok til å drive hjula selv, men får grine meg til ett kvarter hos den lokale fettapen...

Ta en verksteds time å få konstantert feilene

 

koster ikke så mye 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Andre_86 skrev:

Ta en verksteds time å få konstantert feilene

 

koster ikke så mye 

Nei, ikke i en ideell verden. Dessverre ser jeg at mange verksteder sliter når de ikke har fått en konkret oppgave. Feilsøk og diagnoseopplæring virker å har lav prioritet. F.eks så har jeg vært innom både SnapDrive og Mekonomen med en annen bil (2016mod av ett annet merke) uten at de fant ut hva som var galt. Ble til og med EU ok. Indre foringer til fremre bærearm (A-type) begge sider var separert. Foringen er stor (72mm) og horisontalt montert med vertikal bolt og gir greit med utslag når den er gåen.

Når det er sagt så skal bilen få en gjennomgang på vektsted snart, men pekepinner er kjekt så man kan ha en dialog med de som ser over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, PIIIPower skrev:

Nei, ikke i en ideell verden. Dessverre ser jeg at mange verksteder sliter når de ikke har fått en konkret oppgave. Feilsøk og diagnoseopplæring virker å har lav prioritet. F.eks så har jeg vært innom både SnapDrive og Mekonomen med en annen bil (2016mod av ett annet merke) uten at de fant ut hva som var galt. Ble til og med EU ok. Indre foringer til fremre bærearm (A-type) begge sider var separert. Foringen er stor (72mm) og horisontalt montert med vertikal bolt og gir greit med utslag når den er gåen.

Når det er sagt så skal bilen få en gjennomgang på vektsted snart, men pekepinner er kjekt så man kan ha en dialog med de som ser over.

De ordene du sier der er nøyaktig slik det faktisk har blitt. Desverre 

 

derfor må du gå til de, be de sjekke de tingene vi har snakket om 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...