niklasf91 Skrevet Juli 1 Share Skrevet Juli 1 Hei. Har en f11 med xdrive og har handlet 4 stk 21" som er 9" breie. Hvilken dimensjon bør det være forann og bak? (sommer) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Juli 2 Share Skrevet Juli 2 Jeg har 21” på min F11 M550d xDrive og kjører med 255/30-21 og 295/25-21 i Continental Sport Contact 7. Ettersom du har 9” rund baut ville jeg kjørt med 255/30-21. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
niklasf91 Skrevet Juli 2 Forfatter Share Skrevet Juli 2 36 minutter siden, Saltkjelen skrev: Jeg har 21” på min F11 M550d xDrive og kjører med 255/30-21 og 295/25-21 i Continental Sport Contact 7. Ettersom du har 9” rund baut ville jeg kjørt med 255/30-21. Jeg ønsker 35 på dekka da jeg har 30 fra før av og syns jeg føler veien litt for godt. Når jeg har 9" rund baut kan jeg ikke gå litt bredere bak eller vil det se rart ut? Jeg har lite peiling på dekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Juli 2 Share Skrevet Juli 2 x-drive er veldig følsom på lik rulleomkrets på dekkene bak og foran. Så med 9" foran og bak bør du gå for samme dim foran og bak. Saltkjelen sitt forslag er nok det beste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
niklasf91 Skrevet Juli 2 Forfatter Share Skrevet Juli 2 9 minutter siden, flobben skrev: x-drive er veldig følsom på lik rulleomkrets på dekkene bak og foran. Så med 9" foran og bak bør du gå for samme dim foran og bak. Saltkjelen sitt forslag er nok det beste Ok. Og det blir vell rart og kanskje noe komplikasjoner hvis man skulle gått bredere, tenker da foran. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Juli 2 Share Skrevet Juli 2 30-profil er riktig i forhold til rulleomkrets, men om du har plass kan du gå for 35-profil. Da må du se på klaring i hjulhus foran ved full sving. (Vet ikke hvilke hjul du har på bilen nå). Bak er det neppe noe problem. Skal du kjøre ulig dim foran og bak må du ha stjernemerking på xDrive. Det vil også medføre litt ulik strekk foran og bak for din del, siden du har samme felgbredde hele veien. 255 er veldig fin bredde på 9" felg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
niklasf91 Skrevet Juli 2 Forfatter Share Skrevet Juli 2 24 minutter siden, *MrB* skrev: 30-profil er riktig i forhold til rulleomkrets, men om du har plass kan du gå for 35-profil. Da må du se på klaring i hjulhus foran ved full sving. (Vet ikke hvilke hjul du har på bilen nå). Bak er det neppe noe problem. Skal du kjøre ulig dim foran og bak må du ha stjernemerking på xDrive. Det vil også medføre litt ulik strekk foran og bak for din del, siden du har samme felgbredde hele veien. 255 er veldig fin bredde på 9" felg I dag har jeg 21" med 30 profil foran og bak. Hvor mye mer vil 35 profil bygge? Må vell ta fram tommestokken å måle foran på de eks dekkene for å se hva jeg har plass til? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Juli 2 Share Skrevet Juli 2 Hvilken bredde har du i dag da? 255? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Juli 2 Share Skrevet Juli 2 Det blir unaturlig å gå for bredere bakdekk når felgene er lik bredde, spesielt når du må opp i 285/295 for at rulleomkretsen skal stemme. Du må ha stjernemerkede dekk (som garanterer 0% i avvik mellom for- og bakaksel) eller dekk med lik (tilnærmet lik) 0% i avvik mellom for- og bakaksel. Continental Sport Contact har for eksempel tilnærmet 0% i avvik med 255/295 selv om matematikken tilsier 0.81% i avvik. Å gå for 7-serie dimensjoner (hakket høyere profil) vil jeg personlig mene blir for stort, men da ville jeg i så fall gått ned til 245/35-21 rund baut (da blir det en slags hybrid mellom 5-serie og 7-serie dimensjoner). 245/30-21 (som egentlig ville blitt riktig på F10) ville gitt en diameter på 680,4mm. 255/30-21 gir en diameter på 686,4mm, mens 245/35-21 gir en diameter på 704,9mm. Du henter allerede litt økt gummi ved å gå for 255/30-21 kontra 245/30-21. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
niklasf91 Skrevet Juli 2 Forfatter Share Skrevet Juli 2 3 minutter siden, *MrB* skrev: Hvilken bredde har du i dag da? 255? Mener det er 245/30-21. Mye strekk så felgene er greit kantkjørt.. Vil helst ikke ha så mye strekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
niklasf91 Skrevet Juli 2 Forfatter Share Skrevet Juli 2 4 minutter siden, Saltkjelen skrev: Det blir unaturlig å gå for bredere bakdekk når felgene er lik bredde, spesielt når du må opp i 285/295 for at rulleomkretsen skal stemme. Du må ha stjernemerkede dekk (som garanterer 0% i avvik mellom for- og bakaksel) eller dekk med lik (tilnærmet lik) 0% i avvik mellom for- og bakaksel. Continental Sport Contact har for eksempel tilnærmet 0% i avvik med 255/295 selv om matematikken tilsier 0.81% i avvik. Å gå for 7-serie dimensjoner (hakket høyere profil) vil jeg personlig mene blir for stort, men da ville jeg i så fall gått ned til 245/35-21 rund baut (da blir det en slags hybrid mellom 5-serie og 7-serie dimensjoner). Hvor mye strekk snakker vi på 245/35-21? Er ikke interessert i alt for mye strekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Juli 2 Share Skrevet Juli 2 @niklasf91 245 bredde på 9" felg gir strekk. 255 er en langt mer passende dimensjon til en 9" felg som gir relativt rette dekksider. Her er 245/30-21 vs. 255/30-21. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
niklasf91 Skrevet Juli 2 Forfatter Share Skrevet Juli 2 13 minutter siden, Saltkjelen skrev: @niklasf91 245 bredde på 9" felg gir strekk. 255 er en langt mer passende dimensjon til en 9" felg som gir relativt rette dekksider. Her er 245/30-21 vs. 255/30-21. Skjønner, men jeg ønsker helst 35 profil hvis det er mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Juli 2 Share Skrevet Juli 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
niklasf91 Skrevet Juli 2 Forfatter Share Skrevet Juli 2 24 minutter siden, *MrB* skrev: Hvis jeg forstår dette riktig så blir dekket 1,5cm høyere? Tenker plassmessig når jeg svinger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå